AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.174

Handbroms skumt fenomen E34

Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Jag har ett märkligt fenomen med handbromsen. Häromdan spändes denna har att den skulle ta fint och lågt inför besiktningen. Och det blev bra. Bet fint på 2/3 klicket. Men sen på besiktningen så klagar gubben på att han tycker den tar lite väl högt upp även om det iofs var ok. Och visst jag kunde inte annat än att hålla med. Den tog högt upp.

Nästa gång jag parkerar och drar den så tar den återigen efter 2 klick. Det har då visat sig att om bilen rullar så tar den superhögt men när bilen står rtill så tar den efter 2 klick så som den är injusterad.

Om man står still och håller hanbromsen spänd uppåt med handen och sen börjar köra skata framåt så slakas den så man kan dra den mycket högre.

Vad kan detta bero på?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag tror att belägget i sig har släppt från bromsbacken, och när du kör och drar åt så följer det med runt lite.

Detta har hänt på min E34, ena belägget hade "parkerat" sig utanför det andra.

Så här byter och justerar man: Länk

Berätta gärna hur det går!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Menar du att belägget har lossat från själva klossen/backen?

Jag har haft borta bakskivan här om dan och kollat allt och det ser ut som det ska faktiskt. Så jag fattar inte vad felet är.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Belaget släppte från själva metalldelen på bromsbacken på min.

Har du haft isär det efteråt, förstår jag inte riktigt varför det inte fungerar...
Jag antar att du har satt delarna rätt och att allt rör sig som det ska.

Erik

___
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
När bilen rullar krävs mycket mer kraft för att stoppa den än det krävs att hålla en stillastående bil stillastående. Men om du menar att det är stumt och inte går att dra spaken högre vid stillastående, men däremot när den rullar kanske truman är oval?
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Just precis. Det är stumt när bilen står stilla, men om man börjar rulla så kan man dra spaken mycket högre utan nämnvärd ansträngning. Tror knappast trumman är oval, för då hade det ju inte blivit så varje gång man provade, plus att man hade fått tämligen ojämn bromsverkan när man rullade och bromsade med handbromsen.

Jag har haft det isär aldelse nyligen och kollat och allt innanför såg ok ut.

Himmla konstigt.
I västa fall får man väl leva med högt läge vid handbromssvängarna :)
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Vad är det för bil förresten - uppdatera gärn din profil!

Är det samma sak om du backar?

Erik

___
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Gäller en m5, men det är väl samma på alla e34or med skivor bak?

Har inte provat att backa.
An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Kan de blivit diken i trumman ? Vet inte om jag kan påstå att jag sett de men då skulle man kunna tänka sig att den tar "uatnför" diket när den står stilla och i diket när dne rullar.

// Anders
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Kanske skulle det kunna vara något sådant. Ingen dum idé. Det var lite rostigt och ojämt där inne när jag kollade häromdan men iofs inget större slitaqge tycker jag. Men jag borstade rent med en stålborste. Det känns som att det får va så så länge.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.