AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.038

Servoproblem, E30

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Har funderat på att plocka bort servon på E30in för att få bättre känsla i styrningen nu när bilen snart ska ut på bana.
Men det slapp jag eftersom servon tackade för sig igår.

Servon har tidigare fungerat utan problem dock "råmat" någon enstaka gång men efter motortvätt så gick det en dag och den började låta mer och mer samtidigt som servoverkan försvann långsamt.
Nu är den helt tyst och det finns ingen servoverkan kvar.
Bilen är väldigt tungstyrd.

Så min fråga är om det är remmen (lät nästan som det) och i sånt fall var jag hittar den. Samt om bilar med defekt servo generellt blir mer tungstyrda än bilar som aldrig har haft servo.

OBS oljenivån är bra.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
En bil med trasig servo är i regel tyngre att styra än en bil utan servo.

MVH Johan - www.compello.se
remmen sitter ihop med fläktremmen, går inte att missa...det som skiljer är ju också att en bil med servo har en annan utväxling på styrningen jämfört med en bil utan servo så det skiljer ju lite där..motståndet du känner är oljan som du måste trycka runt i systemet när du svänger...jag körde så ett tag men fick rådet att det kan leda till att man har sönder styrväxeln! tydligen bygger man upp ett tryck där om pumpen inte går och man kör ändå, vilket kan ha sönder prylar och pinaler...

MVH
Johan K
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
Tack så mycket,
Precis vad jag behövde veta. Blir till att kolla upp remmen i eftermiddag.

/Fredrik

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
jaha, Kollade oljan i söndags och då var allt perfekt men nu när jag skulle felsöka så hade behållaren lossnat på någon vänster och var tom. Skruva dit den igen samt i med olja och servon fungerar:)

/Fredrik

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
Nu visade sig att skiten läcker. Har inte haft tid att kolla upp var det läcker än. Något tips på var det bruckar läcka i första hand?

/Fredrik

Visa användare
162
Perra L
E36 318IS coupe -93
E30 320 Cab -90
Min läckte under servobehållaren, satte dit riktiga slangklämmor sedan blev det bra. Oljan följde slangen ner så det såg ut som det läckte nere vid servot.

Mvh Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.