AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
720

Några frågor om 320, 2001-02 från en blivande BMW-ägare...

An
55
Andy S
E91, 318d -2010
F11, 520dAT Xdrive -2015
Är på G att köpa min första BMW och det lutar åt 3-serie touring. Då uppstår några frågor:
1. Vad gjordes i samband med face-lift utöver nya ljus/blinkers fram och bak (väl?)? Om man gillar 01:ans look, är den lika bra i övrigt, det är ju samma motor väl? Inget nytt med chassit t.ex.?
2. Antispinn/sladd: Vad är standard och vad är option? Är DSC något som inte standard utan bara ASC+T, och vad är i så fall skillnaden?
3. Bensinförbrukning: Drar verkligen automaten så mycket mer som anges eller är skillnaden i verkligheten mindre? Det hävdar i alla fall en säljare jag pratat med. Vill ju inte gärna åka runt och dra nästan en l/mil, det känns lite omodernt...
4. 318 -02: Har någon haft möjlighet att jämföra med 320? Om man kan tänka sig en fyra, hur står sig 318 (143hk) i övrigt mot 320? Den är ju supersnål i soppa i jämförelse med 320 men bara 10 NM mindre i vrid.

Tacksam för alla svar!
Fråga 1:

De största förändringarna vid faceliften var som sagt det kosmetiska samt nya fyrcylindriga motorer. Det gjordes även ändringar i chassit men skillnaderna i uppträdandet är ytterst marginella.

Fråga 4:

318i 143 hk är en trevlig maskin. En helt annan karaktär än 320i, men fyran pinnar på riktigt bra och är en riktigt kultiverad motor. Absolut inte slö, dessutom riktigt snål på soppan.

//Chrille
1. Styrningen gjordes mer direktverkande
2. DSC är inte standard. Återkommer med skillnaden.
4. Det är stor skillnad 320 -01 har 170 hk motorn.
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Då jag haft e 46 både före och efter faceliften måste jag säga att chassie- och styrningsjusteringarna är mycket påtagliga fr o m -02 ( till det bättre) samt att dsc blev standard fr o m -02. Har du en gång haft dsc vill du inte vara utan i framtiden jmfr asc+t. Dsc är en aktiv "sladdhävare" på alla fyra hjulen som ser till att bilen håller rätt riktining i förhållande till styrningen, medan asc+t ser till att bakhjulen hela tiden har maximalt fäste vid gaspådrag ( antispinn + traction) Min svåger har en 320 170 hk och vi är båda mycket överens om att upp till 4500 varv är det ingen större skillnad på kraften i motorerna, men därefter kommer varvvilligheten fram i 2,2:an medan 2,0:an inte har samma ( knappast någon alls) spets. Som sagt det skiljer endast 5% i vrid medan nästan 20% i hkr mellan motorerna.
Pe
179
Petter1
330iM-03
En liten fråga "off topic".På en 328-00 jag hade så var det DSC.Då satt det en massa ventiler uppe i vänstra hörnet under motorhuven som stryde detta.Det gör det inte på min 320-03.Det är bara ett stort hål,och en röd plus kabel som går förbi.Hur ser det ut på era bilar,ni som har -02 och -03??
Har dom flyttat dom grjeorna?

Pe
179
Petter1
330iM-03
Jag menar vänstra hörnet av motorrummet om du har näsan mot vindrutan...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.