AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.426

Bmw 535i - Konstig igen!

bi
26
binic
535i 88
Nu börjar jag bli trött på detta!!
Har haft problem med tomgången på min bil, bmw 530i. Var hos en bilverkstad och dom kollade upp det. Sprejade med startgas gav inga resultat på tomgången. Dom pillade på lite kablar här och där. Och dom tog bort den kabel som går till luftmassa mätaren och satte dit den tillbacks, ordentligt. Dom höjde också varvtalet till ca 900. Nu till problemet:

1. Han tog bort den kabel till tomgångsmotorn och det hände absolut ingenting(bilen var igång alltså), då sa han att då måste det vara fel på tomgångsmotorn för man ska höra på motorn när man tar bort den kabeln.
2. Men efter att ha tagit bort kabeln som går till luftmaassa mätaren så hörde man skillnad och när han satte tillbacks den lät bilen bättre. Han sa att det kanske inte var fel på tomgången utan den istället. Han sa att luftmasso mätaren inte går att fixa utan man får byta nytt/beg.
3. Det är lite svårt att förklara det här men det är två små utgångar av plast. Dom gick till bromspumpen tror jag han sa. Och det ska gå två slangar därifrån nånstans, men dom visste inte var. Dom tejpade för där bara för att se om det blev bättre. Startade bilen och det blev ännu bättre än innan.

Innan jag körde iväg så sa dom att luftmasso mätare kanske kommer krångla igen.
Första gången sen jag köpte bilen som den gick bra. Sen efter ca 2 timmar...körde inte hela tiden, så började den krångla igen. Den ryckte precis som innan jag lämnade in den där. Och tomgången var konstig igen.
Detta känns verkligen trist måste jag säga. Har lagt ner allt jag har och klarar av med för denna bilen.
Vad ska jag göra???

Vad händer med en bil när luftmasso mätaren är sönder? Går det att fixa det?
Och hur är det med tomgångsmotorn, va händer om den är sönder? Går det att fixa med, röngöra kanske?

Vill också säga att jag märkte idag att jag inte hade något luftfilter. Har kört så i ca 1 månad(fixat nu). Känns som att jag borde vara väldigt orolig för detta!?

Blev kanske för mycket och lite svårt att förstå men hoppas på svar i alla fall.
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Du har inte beskrivit hur tomgången uppför sig och hur bilen går i övrigt.

Köra utan luftfilter är definitivt illa för motorn. Det kan ju vara orsaken till problemen.

Achtung, ein zerstörer! Tauch!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vilken 530 är det? 6:an eller V8?

Det du kan göra är att koppla ur sladden till Luftmängd/massemätaren och köra som vanligt, styrboxen går på fasta värden då.

Mvh
Kolla impulsgivaren! Om det nu är en 535a så sitter den vid remskivan som sitter på vevaxeln. Tror spelet ska vara 1mm +/- 0,2mm
bi
26
binic
535i 88
mageng :
Bilen uppför sig väldigt konstigt. Den rycker ofta, trycker man på fullgas så rycker den en stund för att sen accelrera normalt. Och det är inte lite som den rycker utan det är rejält. Tomgången är som sagt konstig. Den svajar väldigt mycket och varven går mellan 600 till ca 1000. Varvar man bilen stillastående håller den jämn tomgång i max 1 minut.
Hur menar du med att luftfiltret kan vara orsaken? Förstår att det inte är bra för motorn utan luftfilter men vad brukar det ge för effekter, hur gör man för att fixa det i så fall?

rob_t_j72:
Det är en 530i, 3.0. 6:a. Jag har testat att koppla bort luftmassomätaren och det gjorde dom på verkstaden också. Har nu bytat hela luftmassomätaren utan resultat. Funkar en kort stund sen svajar tomgången igen. Luftmassomätaren tog jag från min gamla motorn som var en 535i.
Dom är likadan i dom flesta bmw 5 serien så det spelar ingen roll väl?

Jobio:
Impulsgivaren vet jag inte vad det är men ska kolla upp om det.

Kan det vara dom där hål utgångarna till broms-nåt som det kallades för, som gör att bilen rycker? Man ska koppla dom vidare genom 2 slangar nånstans i motorn men eftersom ena är knäckt tejpade vi för bara. Bilen bromsar lite konstiga ska jag nog säga också. Och det beror inte på bromsbeläggen eller nåt sånt, har bytat allt nytt där.

Nu har jag alltså två utav luftmassemätare och tomgångsmotorer. Och ingen av dom verkar hjälpa tomgången!
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

det du menar är bromsbomben, prova byt slangarna dit occh kolla att det är helt tätt in till motorn så den inte drar luft nånstans. jag vet inte exakt hur den funkar men brombomben får väl luft från motorn genom dessa 2 slangar
rob_t_j72:Du skrev
Det du kan göra är att koppla ur sladden till Luftmängd/massemätaren och köra som vanligt, styrboxen går på fasta värden då.

Min 535 går oroligt på tomgång också, dock så vandrar den inte ligger stabilt på ca 750rpm, när den går på tomgång så låter det som om man har choken ute på en förgasar bil eller att det är vassare kam men den är orginal.
Så jag provade och dra ut sladden till mängdmätaren men den tvärdog direkt

Mvh.Morgan
Alpina Gemeinschaft
BMW CS
bi
26
binic
535i 88
Baader:
Ja jag ville göra så men jag vet inte var slangarna ska kopplas nånstans. Sen är detta kanske en dum fråga men var kan jag köpa just den slangen som ska passa där?
Men ändå kan det verkligen vara det som gör att bilen rycker så häftigt?
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

binic gå in på vilken bmw som hellst å säg att du ska ha slangarna till bromsbomben. du ser ju vart dom sitter nu? rätt i där fram på motorn är det iaf på min, du kommer oxå behöva nya klammer att ha fast slangarna med så att det inte kommer in luft på sidorna, det är viktigt. mina är spruckna och dom liknar backelit så jag ska byta dom oxå
bi
26
binic
535i 88
Jo alltså ja vet var hålen sitter men inte var slangarna sen ska gå nånstans.
Men är det ingen mer som har eller haft samma problem som jag? Jag tror inte det är den bromsbomben för ja har ju tejpat för där och det är lite bättre men ändå inte så mycket.

Detta har jag testat med:
*Tändstift, oljefilter, luftfilter, tändkablar, allt bytt.
*Fördelarlock och Rotor kollade, rensade osv.
*Luftmassemätare bytt.
*Tomgångsmotor bytt.
*Sprejat med startgas -
allt detta utan stora resultat på tomgången och ryckningarna.
Däremot är det inte många slangar som är bytade.

Kan det vara så att den "nya" llm eller -och tomgångsmotorn är också sönder? Kan jag mäta på något sätt själv om dom funkar?

Tacksam för era svar.
bi
26
binic
535i 88
Tänkte också tillägga att när jag kopplade bort den kabeln som går till tomgångsmotorn så händer i stort sett ingenting, innebär det att den är sönder?
Pr
89
Pre_Z
318i Touring -04
325tds -95
Hej... jag hade liknande problem på min 525i, den gick bra på tomgången i nästan 1 min, sen va de kört... provade de mesta, men inget hjälpte, tills en dag då jag kört en sväng bara på gården för att kolla några saker, då brast bränsleslangen...
ja tänkte att ja byter väl den då + en annan slang, som följer denna slang och går till en vaakumklocka, vet inte va de är för slang, men den va riktigt dålig, och vipps så funka allt bra... du kan ju kolla detta iaf...
lycka till
bi
26
binic
535i 88
Helt otroligt detta. Skrev för nån dag sen ett inlägg om att bilen inte ville starta ibland på grund av startmotorn eller batteriet. Köpte ett nytt batteri och bilen går mycket bättre nu. Tomgången är fortfarande lite halvbra men stor skillnad i alla fall. Det bästa av allt är att bilen inte rycker lika mycket. Får gasa lite extra annars känner man av lite små "hostningar" på bilen. Lite irriterande men hellre det än såna ryck som jag hade förut.
Vet inte vad mer jag ska ordna för att fixa så att jag blir av med rycken för gott + bättre tomgång. Får kolla med bränslefilter, slangarna osv.

Skönt att nånting från biltema funkar i alla fall. Köpte batteriet för 500:-!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
binic:

Köp en billig laddare och ladda 2-3ggr/år också så håller batteriet längre!

Lazy: Drog du ut kontakten med motorn igång?

Mvh
rob_t_j72:Ja,jag drog ur kontakten när motorn gick.

//Morgan
Alpina cs
Länk
Sålde inte du den bilen?

Min kompis var spekulant på den. Han ringde och du hade enl uppgift precis sålt den! Eller bytt den mot ngn anna bil eller vad det var.

-Phil
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Lazy:

Provade du att stänga av motorn först, dra av kontakten och försöka starta igen?

Det är ju inte omöjligt att det kan vara nåt speciellt med Alpinas styrsystem, på BMW danderyd så fick de felkod på LMM med datorn, men en ny provades och problemet kvarstod. Det var en 320 som började rycka när den blev varm, då drog de ut kontakten till LMM som en del i en manuell felsökning.

Mvh
bi
26
binic
535i 88
Jo jag sålde bilen. Var tvungen att bli av med den snabbt eftersom jag köpte en annan bil och skulle lämna pengarna i tid!
Det va inte Alpinan utan 535:an,det kanske jag missade att skriva :-).
Jag har kollat felminnet men den sa inget om det.

//Morgan
Alpina cs
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.