|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om man kan få lite råd om man ska välja en 330d touring eller 530d touring när man köper en beg bil typ -00 -01 ? Helst vill jag ha steptronik men är det att föredra? Är det någon större skilnad mer än att 330 är snyggare men lite mindre? Den har väl samma motor men är det samma steptronik låda i bilarna? Jag har hört någon säga att 330´s låda är mycket ryckigare? Jag vore tacksam för lite tips och råd! | |
|
När det gäller åm 00-01 så skiljer det lite under huven. 530d fick ny commonrail-diesel på 193 hk (tidigare 184 hk) i och med faceliften i oktober-00. 330d fick inte nya motorn förrän i faceliftmodellen (-02:an) fr o m oktober-01, den motorn är på 204 hk. Dessförinnan gav trelitersdieseln i 330d 00-01 184 hk. En fördel med 330d är att den kan fås med fyrhjulsdrift (330xd) till skillnad från 530d. Annars har jag svårt att tro att det är några märkvärdigare skillnader i prestanda mellan bilarna. Den avgörande skillnaden ligger i bilarnas karaktär: 330d är sportigare och körgladare än 530d som å andra sidan är väsentligt bekvämare framför allt i fråga om ljudnivån. //Chrille |
|
|
530d går väldigt fint med ett bra morr på högre varv. Kändes lite långsammare än min 325 men med ett enormt bra vrid. 330d har jag inte provat än. |
|
|
Jag kör 530D touring -99 med 184 hp (manuell låda). Jag letade egentligen efter en automat, men jag saknar faktiskt inte automatlådan (och då har jag enbart ägt automat-bilar sedan 1996). Fantastiskt vrid och den är mkt tyst. Behöver knappt växla ngt. Får mina nya 19"-fälgar snart och ska montera dit sport-dämpare och sänkningssats, så då blir det nog lite mer vägkänsla mot för 15" dubbdäck... Mkt bränslesnål och komfortabel. Känns klart piggare än mina tidigare 735:or. Jämfört med en 528iA T så är denna klart roligare. Nästa bil blir en BMW-diesel det oxå. (X3, E60...?) ///Magnus |
|
Champ |
530 D -99, med KCR - box => 212 hk, ´ca 400 Nm och 0,64 liter/mil i snitt förbrukning på ett år :) Nöjd men inte nöjd med rostskyddet. Fått framdörr, bagage lucka bytt på garantin. Mätare stär på 20.470 kommer köra milen många mil till. Champ dieselpower |
|
Champ: Vad har du för växellåda? Har du samma karaktär på motorn, eller drar den högre upp i registret (jmf med org)? Funderar själv på en KCR-box (jag har manuell låda). ///Magnus |
|
Champ |
Manuell för känslans skull:) Vilka 19" fälgar kommer du sätta på? Letar efter M65 18" (M5 BMW orginalfälgar) Tror inte på at sänka bilen. Champ dieselpower |
|
Om man ska trimma en nyare BMW diesel så köp en med manuell låda, automaten är för klen - specad för endast 390Nm (GM)! Mvh |
|
|
Min dröm: 330xdT med Sanco-box från Länk hej vad det skulle gå! 8D |
|
|
För mig stod valet mellan 330 d touring eller 530 d sedan. Int vet ja om jag har fel men det känns som man får mer bil för pengarna med femman. Är iaf ruskigt nöjd med femman som det blev och det är en fröjd att köra långstyrning. Diesel-Framtidens melodi / JK |
|
|
När det gäller åm 00-01 så skiljer det lite under huven. 530d fick ny commonrail-diesel på 193 hk (tidigare 184 hk) i och med faceliften i oktober-00. 330d fick inte nya motorn förrän i faceliftmodellen (-02:an) fr o m oktober-01, den motorn är på 204 hk. Dessförinnan gav trelitersdieseln i 330d 00-01 184 hk. En fördel med 330d är att den kan fås med fyrhjulsdrift (330xd) till skillnad från 530d. Annars har jag svårt att tro att det är några märkvärdigare skillnader i prestanda mellan bilarna. Den avgörande skillnaden ligger i bilarnas karaktär: 330d är sportigare och körgladare än 530d som å andra sidan är väsentligt bekvämare framför allt i fråga om ljudnivån. //Chrille Enligt överstående så skall min 330d ha 204hk den är uttagen 21 dec 01 och har faceliften med de mindre lyserna i främre stötfångaren. Själv så trodde jag att det var 184hk när jag köpte bilen. Är det någon som vet vart man kan finna uppgifterna förutom i registreringsbeviset. Tex om det går att utläsa på motorkod eller på ECU:n. // Eldaren |
|
|
Eldaren Min bil är uttagen i Aug -02 och har den gamla motorn. Faceliften kom före motorbytet på 330d. Tror det var typ Aug -03 som 204 hk bilarna började levereras. De flesta 204hk dieslar jag sett på annons i Sverige verkar vara 04'or. Mvh |
|
ErikJ |
204 hk motor kom from marsproduktion 2003 i E46 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.