AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
18.961

Felkod 344, fel på kamaxelgivare.

Hejsan.

Har haft problem med att motorn dör efter att man kört ett tag och stängt av tändningen och startat igen. Vartefter den dör + ger väldigt dålig kraft när man kör med bilen.
Detta försvinner då bilen är kall.

Skaffade mig en scantool OBD-II avläsare och fick fram felkod P0344, och där står det så här
"Camshaft Position Sensor 'A' Circuit Intermittent."
Vilket förståss betyder att kamaxelsensor A ger skumma värden ibland.

Jag måste ju byta den här, för bilen går ju knappt att använda.
Jag har förstått att det finns 2 st kamaxelgivare, vilket leder mig till frågan, vilken ska jag byta ?

Jag har testat att ringa novation i Uppsala om det här och jag har framhållit att de borde ju kunna förstå felkod 344 eftersom OBD-II är väll någon slags standard, men de vägrade att fatta vad jag pratade om.
Så jag undra nu hur jag kan få reda mer om detta.
Vilken sensor är sensor A? Kan man slå upp felkoderna för BMW någonstans ?
Äre någon som kanske vet vilken jag bör köpa?
De kostar ju trottsallt 850kr.

En liten rolig grej var att jag frågade om jag kunde få goodwill på den då min bil är en -01. De gick ju inte bla. eftersom det tydligen inte är ett så vanligt fel. Lite senare i samtalet så sade gubben att de har de där sensorerna finns nästan alltid inne eftersom de går åt. Hur kan det då inte vara ett vanligt fel tänkte jag.

/Pär

Ingen som vet något ?
Någon kanske har ett bra tips på en bra mek som kan något ?

/P
Fick ganska nyligen fel på min bil. Det visade sig att en av tändspolarna hade gett upp och efter bytet går bilen återigen bra. Desvärre fick Novation avslag på goodwill ansökan från BMW Sv. beträffande detta. Motiveringen löd tydligen att bilen nu hunnit bli över 3 år gammal (exakt 3 år 1 månad) och därför kunde det inte omfattas av goodwill från BMWs sida. Tråkigt för min del då bilen endast gått 4400 mil. Men, men.

/D
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
PO 344 kamaxelsensor bank 1 enligt ett program jag har
PO 345 är bank 2.
Vad jag TROR på och det jag kan hitta så är det sensor 1 som avses
och det är den som sitter på vänstra sidan om motorn insugningssidan. Den andra sitter i toppens framkant åt höger och beskrivs som sensor 2.
Så jag håller en peng på att det är sensor 1 som avses med Bank 1 är inte 100 men det är det enda tips jag har.

///MVH Hasso
Länk
Tackar, låter bra.
Vilket program använder du Hasso ?
Det jag har verkar inte speciellt bra då den inte säger så mycket .

MVH
/Pär
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kolla mejlen.

///MVH Hasso
Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Just detta fel är det enda jag haft på min 330. Precis den skillnad du beskriver mellan kall och varm motor hade jag också. Det var givaren för insugskammen som var defekt. Jag lät reparera detta på BMW-verkstad, vilket gick snabbt. Jag lämnade inte lokalen, utan satt och jobbade en knapp timme med min bärbara dator. Det kostade en ungefär en tusenlapp. Det sades att det är ett ganska vanligt fel. Efter bytet av givare gick bilen klockrent och har så fortsatt.
Hejsan.

Bilen började krångla allt förmycket så jag införskaffade mig en givare för insuget nyss, 860 pix på BMW Solna.

Så efter lite meckande och isärmontering så kom den på plats.
(Tack för all hjälp på forumet också)
Fick dock en smärre chock då jag öppnade paketet och jämförde givarna, den gamla mot den nya.
De var ju olika stora!
Men det visade sig dock att den nya passade, även fast den innre delen på nya givaren var större.

I allfall så har jag nu testat detta och det verkar som om den beter sig som den borde.

/Pär

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ok bank 1, (el. A) sensorn på insugningssidan bekräftat mao .

///MVH Hasso
Länk
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Har samma fel på min (kostaterat med genomfelkodsutläsning).
Tyvärr har ju verkstäderna inte så mycket ledig tid vid den här tiden på året.

Nu till frågan hur svårt var det att byta?

Har kolla lite under huven och det verkar som jag skulle behöva ta bort elventilensom styr insugs-vanosen på min 328 för att få bort givaren.

Då blir man ju genast lite osäker. Gjorde du detta? Eller finns det ett annat sätt? Kanske är ser helt annorlunda ut.

Jag skulle vilja fixa detta innan helgen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du får skruva bort magnetventilen enligt vad verkstadshandboken säger, den är gängad inga direkta konstigheter.

///MVH Hasso
Länk
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Lysande, vilken service!

Finns det nått moment på åtdragningen sedan?

Har du någon erfarenhet om det rinner olja??
Tjena,
Det rann väldigt lite olja när man ventilen skruvades bort...
Inga konstigheter att tadän eller skruvadit den.
Nu vet jag också vad prylen heter också. =)

/P
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Trevligt då slipper jag motortvätta.

Delarna kommer i morgon.

Ska bli kul med lite garagetid, har varit för lite av den varan sedan jag bytte ut saaben... ;)
To
57
Tobbe_Götet
BMW 530i -01
Hittade en förklaring om A & B på denna länken. Länk
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Hade samma symptom på min fd. E46 och det var som sagt kamaxelgivaren som byttes på verkstaden. Sen gick den bra igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.