AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.264

tick, tick, tack... kan det vara felsvarvad kam?

Sida 2 av 2
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Eftersom att trådskaparen kallar det kritik så gjorde jag det också.

"så om ni vill kalla detta för "uthängning" så får ni göra det jag kallar det för kretik.. för det var ju så jag blev bemött."

"blao is the name of the game!"
St
170
Strengbohm
325i -90
318is -91
men orka

2 = 2
2²= 4?
/IX
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Kan någon fylla igen denna kunskapslucka hos mig!

Jag förstår nämligen inte vad en svarvad kamaxel är för något?

Alla kamaxlar lär ju vara svarvade någonstans i tillverkningsprocessen så det kan ju inte vara det som menas!?

I övrigt vet jag inget annat än att lagerlägen och kamprofiler slipas!?

Per L
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
>Per L. Jag skulle tro att Fredrik (Strängmob) skrev fel pga. okunskap. Det ska givetvis vara slipad. *inge illa menat*

Fredrik har föresten i dag skruvat av toppen... Det visade sig att alla sex avgasventiler har tagit i kolvarna!
Värst hade 5:ans ventil tagit i. Det var förmodligen den som hördes mest. När man sedan varvade motorn till 3000 varv, då började man höra resten av ventilerna hamra.

Nu ska avgasventilerna kontroleras så dom inte har blivit krokiga. Sen kanske PPF pajsarna får en 325:a på bilsläp en vacker dag för att fräsa ventilurtag i kolvarna på plats.

Fredrik försökte få tag på er i dag... Men ni var svåra att få tag på. Kanske hade ni gått för dagen?

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Inte lämpligt att ringa på telefonen till garaget, vi brukar aldrig höra den,då vi oftast svetsar,kapar och för allmänt oljud:)

Bättre att ringa på mobilerna.

Mvh Andreas
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
>Andreas. Ingen som hade lust att svara där heller.. ;)
Han ringer väl på nytt i dag antar jag.

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
St
170
Strengbohm
325i -90
318is -91
har varit hos de trevliga ppf killarna i dag och fått kolvarna frästa... av en jävligt smart (men enkel construktion) bestående av ett sönderkapat m20 topp där de har bytt ventilerna mot "fräs ventiler"... så är det bara att montera den på motorn och fräsa... sparade mig nog en massa tid. (Dock var det jävligt bögit o åka 16 mil i 70-80km/h )

Nu ska jag bara kolla så ventilerna är raka och fina sen är det bara att montera, ställa in och köra!

var riktigt imonerad av ppf killarnas bil byggen, bra och veta att alla inte kör snek och budget.. att kliva in där känns som en mer avancerad nivå!?

2 = 2
2²= 4?
/IX
du ser att ppf killarna är bra..=)
ja
13
janc
330i -01
Du säger att du drog runt motorn och det tog inte i - du vet väl att du måste ställa på ventilerna minst 1,5 mm för att göra denna kontroll?? Allt rör på sig när motorn går och detta spel måste finnas, det är basic!! Motorn går runt stillastående med allt över 0 spel, men när du startar tar ventilerna i kolvarna, ventilerna kröker sig lite och sen det blir aldrig tyst. Har du tur är det precis så lite att motorn fortfarande går. Precis som när hemmapularen fräser ventilsäten snett, det blir aldrig tyst.
Ventilspelet är precis vad namnet anger, spelet på ventilen. Mellan kam och vipparm blir detta ca 0,15 mm pga av utväxlingen.

MvH/Jan C
Sw
212
Switte
325i -88
hela mitt topp jobb kommer därifrån (omslipad 280/280 kamaxel.bla) Efter lite mek med BTR så början den gå bättre.
I övrigt så va toppen som fabriks ny när ja fick tillbaka den, så jag vägrar tro att dom slarvar!
Fick dessutom tillbaka toppen efter en vecka! Då utförde dom en rad med punkter som jag skrivit ner på en lite halvlång lista ;)

min bil tickar också, men jag har inte exat 0.25mm runt 0.28-0.30 kanske.

MVh Nöjd kund.
Men då skall ventilspelet ligga på 0,25 om man har en PPF 280graders kam??
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Exakt. 0.25mm på alla våra kammar
Undrar ifall ni berättar för era kunder att de måste fräsa ur ventilurtag när de ställer kammen rätt!?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.