AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.263

tick, tick, tack... kan det vara felsvarvad kam?

Sida 1 av 2
St
170
Strengbohm
325i -90
318is -91
Bil info, Bmw 325ix m20 motor -87

har monterat 280graders trimkam från ppf..(ny, men svarvad)
nya vipper, nya hårdare fjädrar, ny kamrem

Bilen startar med en ordentligt knack ljud (mer än vanligt) jag har kollat vipperna och det stämmer (inställda 0,25 uppgift från ppf). motorn tickar alla fall... så jag har sprungit runt och frågat alla motorkunniga människor jag vet. Var till toms motor (eskilstuna) så han fick lyssna på motorn.. han sa att det kanske kunde vara en felsvarvad kam, det har hänt förut...sa han
Jag har inte monterat ur kamen änn, man vill ju gärna se om det kan vara något annat =(

Någon som har liknande problem? kanske från ppf?
Någon som har någon idee om vad det kan vara?
Var faan kan man felsöka?

Bil problem är såå mycket värre än kärleks problem!

2 = 2
2²= 4?
/IX
ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
har du ställt in den rätt ? ventilerna kan slå i kolvarna !
St
170
Strengbohm
325i -90
318is -91
Har kört med bilen från verkstan hem... när jag montera toppen så drog jag runt motorn och sågtill"kände" att motorn gick runt fint utan att ta i någonstans..

men vadå kan det trots detta vara så att kolvarna tar i ventilerna?

2 = 2
2²= 4?
/IX
ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
jag hade 280 kammen förra året, och jag hörde inte ens att ventilerna tog i, jag drog även runt motorn innan start och kände ingenting, men det syntes när jag tog av toppen att ventilerna snuddat vid alla kolvar !
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Förmodligen tar dina ventiler i pga för mycket planad topp.
Vad har du för ventilfjädrar? Det är inte så att dom bottnar?
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
bmw-andreas>> Det funkar väl i nödfall även med orginalfjädrarna? (325:ans dubbla)

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Yes dom funkar fint upp till 7000rpm
Med en kamaxel som lyfter mer än original så bör man alltid kontrollera spel mellan ventiler och kolvar vid montering.

Konstigt att ställa din fråga här istället för att ringa oss och fråga?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Håller med om att det är på gränsen till "uthängning", men jag får intrycket av att Strengbohm letar efter alternativa felkällor först?

Men visst, jag skulle frågat er först om jag hade köpt hos er...

Mvh
Det är ju den normala vägen att gå.

Att kontrollera frigång är en självklar del i arbetet vid montering av en mer höglyftande kamaxel.

Det kan iof vara något annat som blivit fel, men det låter ju misstänkt.

el
306
elpe300
318i -87
325i -90
530iA -04
Bäckis:

Om man som jag köpt en Dr. Schrick-kamaxel (284), kan man vara säker på att det går fritt mellan ventil och kolv? Har själv ganska kraftigt tickande, trots ny kamaxel, nya vippor och rätt ventilspel.

elpe300
Bilen: Länk
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Kan det bero på slitna ventilstyrningar?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Spridarna kan ticka ganska högt också.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Man kan aldrig vara säker på att det går fritt utan att mäta.

Kan skilja på höjd på block och topp.
Olika höjder på ventilsäten m.m
Med Dr.Schrick 284 vet jag att det har tagit i för vissa. Är inget planat tidigare så SKA det gå, men man mäter först :-)
St
170
Strengbohm
325i -90
318is -91
jag har hårdare fjädrar än orginal.. vet inte hur hårda de är..
toppen är pland.. 2 1/2 tiondel.. kan vara det felet.

"uthängning"... nej det var inte så jag mena... men det tog ändå 4 veckor at få hem grejerna... och då efter flertalet pårigningar

Jag valde pf för att de fått välldigt bra kretik (bland annat på autopower) de hade kamen för ett välldigt bra pris... där med kom funderingarna... bilígare kam= sämre kvalite?

seden när det inte funkar när jag plockat ihopp skiten och man misstänker att kamen kan vara fel slipad(enl. tomsmotor "det har hänt förut") så förstår ni frustrationen flöda.. man har ju ingen lust att plocka bort toppen igen, inte när jag har nya grejor då ska det bara funka... (en fillosofi alla fall)

så om ni vill kalla detta för "uthängning" så får ni göra det jag kallar det för kretik.. för det var ju så jag blev bemött.

2 = 2
2²= 4?
/IX
St
170
Strengbohm
325i -90
318is -91
så... har ringt nu... felt kan ligga i "förmycket" planat... så ventilerna ta i... måste ta o kolla det där

2 = 2
2²= 4?
/IX
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Sena krabbar! =0)

Nu har Strängbom uppehållit mig halva dan... Med sin IX med flinta maskin som knackar så vackert.. *host*

Vi kan ju utesluta vissa saker direkt...
1, Det är INTE spridar tick!
2,Det är inte ventilspelet heller. Alla ventiler har ventilspel mellan 0,15 till 0,25 mm.

Med mororn ställd i TDC så öppnar 6:ans insugsventil 1,4 mm.

Fredrik hade tydligen pratat med dig Bäckis och du hade någe önskemål på ett visst ventillyft...

Motorn är väääldigt sedstartad! Man kan få gnida upp mot 20 sekunder för att den ska starta... Lättast går den i gång med full gas. Den svarar illa på gas om man tom varvar den. (Varva och varva.. får ju ont i örat av det sabla knackandet)
Jag tycker det låter som det bara är ventil som knackar.

Låter man den gå på tomgång så hörs det att den bara går på 5 burkar.
I morgon tar vi komp prov på den.

Några idèer på vad det är... jag har inte tid med det här skiten!
Jag tippar ju på att det tar i på någon eller flera kolvar.

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Är den svårstartad så är det förmodligen nån krökt ventil.

Ta ett komp prov så ser du direkt, du kan även flytta kamremmen 1 kugg, då hör man direkt om det var ventilerna som tog i.

Sen måste det minst vara 0.25mm spel,annars är det risk för brända ventiler,om man har så lite som 0.15mm spel.

Mvh Andreas
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Ge inte kritik till någon som inte äns bär ansvaret ev.

Har handlat ett par prylar av PPF killarna. Alltid snabba, trevliga & bra pengar, samt dom svarar även fast man kan råka ringa klumpiga tider. :)

"blao is the name of the game!"
An
231
Andreas1981
M535i -86
540 M-sport -99

JTP: Har läst igenom tråden flera ggr och inte sett nån kritik.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.