|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
M3-Mackan |
Vet att det diskuterats tidigare, men måste få mer förslag om vad jag ska göra. Motortvättade bilen i helgen. Bilen gick bra i en halv dag efter det. Nu går den bokstavligt talat som en påse skit emellanåt. Verkar inte spela någon roll om bilen är varm eller kall. Under 2000rpm är det som att den inte tänder på alla cylindrar, rycker, bluddrar. Har haft upp tändspolarna och försökt få det torrt nere vid tändstiften. Värmt lite lätt med varmluftspistol. Efter det gick den som den ska i 2 dar ungefär. Sen samma visa igen, har nu vart på en Shell mack och skruvat upp dem igen och blåst med tryckluft nere vid stiften(Skvätte väl ur en 2 droppar vatten från 1:a cylindern) samt att jag blåste på elektronikrengöring i tändspolarna. Verkar inte hjälpa det heller. Provat koppla ur batteriet för att nolla elektronikboxen. Vad ska man ta sig till...blir f*n galen. Snart får nån komma och hämta en M3a till j*vligt bra pris, SUCK -Mackan- |
|
Byt stift o försök torka rent i tändstifts hålen. "Billigt e bra men gratis e bäst" |
|
|
Sorry,, läste det som att du hade plockat av stiften o torkat. Ut med stiften o torka dom rena...sen går det nog igen. "Billigt e bra men gratis e bäst" |
|
M3-Mackan |
Får prova imorgon...hoppas det hjälper. Kan nån av spolarna pajjat eller nån annan elektronik? Sista gången man motortvättat M3an :( -Mackan- |
|
Det är ingen fara att motortvätta S50 bara man blåser torrt i tändstiftsbrunnarna efteråt. Har du otur kan en tändspole gått sönder. _______ //Niklas |
|
|
Ingen fara me dspolarna,,, "Billigt e bra men gratis e bäst" |
|
M3-Mackan |
Anders T, har du råkat ut för nått liknande nångång? Visst går det att mäta upp spolarna? -Mackan- |
|
Jag hade samma problem när jag motortvättade,,exakt som du beskriver det. Så bara ut med stiften o torka rent , sen går den igen. "Billigt e bra men gratis e bäst" |
|
|
Sist BMW motortvättade min M3:a så pajade en av tändspolarna, de tål tydligen inte alltid vatten. Det går att mäta upp tändspolarna, men det kan vara väldigt lite på signalen som ser fel ut och ändå så är tändspolen obrukbar. Lycka till. mvh/Flisan |
|
|
Lite konstigt att det inte är bättre tätning på locket över stiften! |
|
|
Den ska vara lite öppen för ventilationen av tändspolarna. _______ //Niklas |
|
M3-Mackan |
Läste nått i en annan tråd om att de kan vara vatten/fukt vid lamdakontakten (En M5:a) Vart sitter den på M3orna? -Mackan- |
| har haft samma problem 2 av tenspolerna gikk åt helvete, spola aldri øver tennspolar locket det renner vatten ned i tennspolerna sen har man problem igjen. | |
| Lambdasonden bör sitta strax framför katten. Där är det normalt torrt och fint. | |
|
Hade samma problem på min M5 3,8. Motortvättade den nogrannt och var sedan på en träff. Senare på kvällen när jag var på väg hemåt så blev bilen helt konstig. Gick inte bra, typ skakningar. Slog av direkt, trodde att det var allvarlig. Provade dra igång den igen, men det var fortfarande samma sak. Då tänkte jag att det hade blivit fukt vid tändspolarna. Drog upp dem och torkade lite runt om vid hålen, lät de ligga några minuter så du fick lufttorka också. Startade sedan efter att jag hade monterat tillbaka och den gick precis som den skulle. Sedan nästa dag så kom detta tillbaka. Blev vansinnig, men gjorde då sa att jag tog upp de igen och lät de ligga så över natten, eller om det inte var en hel dag eller två. Sedan fungerade den som den skulle och det har inte kommit tillbaka. Om jag vore dig så skulle jag prova det. Det är i alla fall det billigaste du som kan börja med. Det jobbiga är att man inte kan åka något. Funkar det inte efter det så kan ju några vara defekt som bör bytas. //Schnitzer |
|
M3-Mackan |
Lamdasonderna sitter vid kattarna ja, finns inge andra kontakter vid motorrummet som kan ha blivit fuktiga? Får väl kanske pröva ta ur spolarna, rengöra stiften och låt spolarna torka inne över natten. Törs man torka med en ren trasa nere i tändstiftshålen? Är lite oroligt att man ska få ner ngt skit i cylindrarna... -Mackan- |
|
M3-Mackan: Nej, gå inte ner i hålen. Det är ju surt om någon bit av trasan skulle fastna där. Låt den bara stå och torka. //Schnitzer |
|
M3-Mackan |
Okej...kändes lite riskabelt att börja med ngt sånt. -Mackan- |
|
Jag gjorde som Schnitzer samt att jag plockade isär tändenheten från den "pinnen" som sticker ner till tändstiften (M5 3,8). Där kommer det också in fukt. Torka ordentligt rent (eller blås rent) och låt stå över natten eller längre så funkar det nog sedan. Per L |
|
|
Ta ur tändspolarna och blås torrt med tryckluft. _______ //Niklas |
|
M3-Mackan |
Tog upp tändstiften nyss. Stiftet på 1:a cylidern var rostfärgat på keramikhöljet samt att det lilla "stiftet" som sitter mellan byglarna längst ner på tändstiftet var sotigt. Dem andra stfiten såg ok ut. Brännt stift på 1:a cylindren som slutsats eller? Beställde hur som helst nya stift idag.. -Mackan- |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.