|
|
|
|---|---|
|
Nu har jag fått ett problem och vet inte i vilken ända jag ska börja... Tjejen kom hem idag och sa att 530:in inte gick att starta. Hom hade kört hem till sina föräldrar och när hon skulle åka så startar den bara inte. Larv! tyckte jag, hon har påstått liknande saker förut så jag åkte till bilen och den startar inte. Det är mycket bra snurr i startmotorn så då tänkte jag att: ha! förpumpen... men efter att ha lossat slangen till filtret i motorrummet och efter att ha slagit på tändningen så kunde jag konstatera att det inte var nåt fel på dom pumparna. Vad nu? tycker det låter som ett "kompressorljud" eller kanske svagt pysande från vä sida av motorn i ca 1-1½ min när man slår på tändningen. Det går enligt tjejen att dra igång 530:in med en annan bil, men inte att starta med startmotorn. Finns det något dieselorakel här på forumet? /Fredrik | |
|
Jag hade nästan samma problem tidigare i vinter, tillsammans med att den började stanna ibland när den blivit varm... Jag fick byta båda pumparna, ena pga att den var svårstartad, och den andra för att den stannade och inte ville starta igen. ///Magnus |
|
|
BMW-Magnus: Var det både pumpen i tanken och den som sitter under "förarplatsen" som du bytte? Jag kopplade ju bort ingående slangen på dieselfiltret och slog på tändningen, då kom det ca 3 dl på tiden som det tar att ta sig från förarplatsen och ut genom dörren så jag tror att mina två "matarpumpar" fungerar. För du böt väl inte den stora pumpen som ger trycket ut i railen eller? På min är pumpen i tanken bytt sedan den hade det där roliga problemet med att den stannade då det var 15liter kvar i tanken, antar att det var samma problem som du hade? /Fredrik |
|
|
Jag har ett liknande problem med min 530d. Ibland startar den inte när den är varm, och det händer självklart bara när det är som mest olämpligt som t.e.x i drive-thru kön till hamburgerresturangen. Det är full fart på startmotorn men motorn tänder inte. Igår när bilen vägrade att starta så hällde jag vatten på motorn tills tempmätaren kom ner en bit, då startade den direkt. Jag har läst ut felkoderna ur DDE'n med CarSoft och det ända felet är glödstiften. Är det någon som har haft liknande problem? /Anders |
|
| Min 530d startar inte.. dom felen som beskrivs här stämmer in precis. startmotorn snurrar på fint och alla säkringar är ok och diesel kommer till filtret i motorrummet.. Men vad fan är det för fel!?!?!? Hjälp!!!! | |
| rättelse... kommer ej någon soppa till filtret och texten fuel inc. inact. kommer fram i displayen | |
| det meddelandet kom det för mig oxå, men då var det soppatorsk som gällde :) | |
|
ja soppa torsk var det inte i mitt fall. full tank!! tankad dagen innan. Bilen har startat! den stog men fronten ner på en uppfart. jag flytta den så den blev tvärt om alltså fronten hög. 1 timma senare starta den. troligtvis nå skit i tanken som åkt ner och pluggat igen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.