|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har några funderingar, Om vanosen inte funkar alls eller funkar dåligt på en M3 3.2 E36 hur mkt märks detta? Hur mkt effekt/Nm tappar man i motorn? Någon som har bänkat sin 3.2 motor med/utan fungerande vanos ? Skulle vara intressant och se hur stor skillnaden är! Hoppas nån kan svara på mina frågor :) | |
| Ingen som vill/kan svara på mina frågor? Jag har sökt men inte funnit nån tråd som besvarar det jag undrar över! | |
|
Alla som här på detta forum har bytt vanos har gjort det pga det knattrande lätet som kan uppkomma. Men mig veterligen har ingen känt av några effektförluster. De som bytt påstår sig känna att bilen går bättre efteråt, men brukar påpeka att det kan handla om placebo..... Lite konstigt tycker jag, om man skulle deaktivera vanossystemet helt så borde motorn i alla fall bli märkbart tröttare på låga varv?!? |
|
| Beppo, Ja, precis! Det är min tanka också att motorn borde bli tröttare på låga varv + högre bensinförbrukning! ? Men jag undrar om någon vet om/hur mkt effektskillnad det är utan vanos på S54B32 ? | |
cane |
att vanosen låter litet är ju inget direkt fel, annat än ett skönhetsfel, så det är nog placebo tänkande att bilen går bättre efter ett sånt byte. Om vanosen faktiskt är dåligt, dvs inte bara morrar, så rycker ofta motorn när vanosen segar med att ställa om sig mellan lågvarvsvrid och högvarvseffekt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.