AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.216

Bakluckan E39

Zy
19
Zyrenen
523iA -96
Hej

Kan inte öppna min baklucka på min E39 -96 sedan. Kan inte öppna den med knappen på luckan men med knappen på nyckeln.

Har letat efter liknande fel här på forumet men inte riktigt hittat vad jag söker.

Vad är det som kan vara fel?
Troligen har mikrobrytaren under gummiskyddet bak på luckan åkt upp och/eller släppt från sitt fäste. Om du lyssnar riktigt noga så skall det höras ett svagt men distinkt klick när man trycker på gummiskyddet.
Ev. kan brytaren klicka och kännas hel men ändå vara defekt, bara att byta isf.

FP
Zy
19
Zyrenen
523iA -96
Hej

Tack för svaret. Någon som har något nummer på en sådan brytare? Finns dom bara på BMW?
enligt etk har den nummer 51 24 8 168 035, sitter i nya e60 ochså :)

MVH
Johan K
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kolla först så att inte gummiskyddet du trycker på (väldigt vanligt "fel" ) åkt innanför plåtkanten i nått hörn, då är microbrytaren påverkade hela tiden och kan inte ge någon ny öppningspuls, därav funkar den inte.
Räcker att peta tillbaka gummit på sin rätta plats.

///MVH Hasso
Länk
Sc
147
Scarface
530I M-Sport 2003
M550i 2018
Prova att plocka isär den först.

1 Ta bort nummerskylten
2 Använde en skruvmejsel och lirka ut hela handtaget.
3 Testa mikrobrytaren genom att pressa upp kopparfjädern

Klickar det till i låset är den okey, det kan vara så att gummit hamnat snett och ligger ann.

Har du lite otur får du plocka bort klädseln från backluckan för att komma magnetkolven och byta denna. Dock är det en snabb operation.
Sc
147
Scarface
530I M-Sport 2003
M550i 2018
OPS: Hasso var snabbare :)
Zy
19
Zyrenen
523iA -96
Jag har testat det som ni skriver om, men gummit låg inte fel och när jag klickade på brytaren så händer inget.
Strunta i brytaren !! Gör så här i stället: Länk mycket snyggare och Så har du "helrenoverat" hela bakdelen...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Zy
19
Zyrenen
523iA -96
Nu när jag kom ut och skulle åka till jobbet fungerade att öppna med handtaget igen?!?

Kan det vara nått elfel tro?
Tänkbart att kablaget till just brytaren är av där det följer gångjärnet osv in i bilen.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.