AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.386

lambdasondens mätning...

cr
14
crkrut
325i -92
Tjena.
Jag har för högt lambda värde och ojämn tomgång och hittade nu en spricka i slutburken, kan det vara den som orsakar att lambda värdet blir för högt? tänkte eftersom den sitter efter lambda sonden...
Har för övrigt en bmw 325i -92

MVH Olle

/Olle
Ett läckage efter sonden har ingen betydelse för mätvärdet, troligare är nog att sonden i sig börjar bli dålig.
Pa
124
Pakko
530D -06

beror ju på vart dom mäter värdet.... om de är efter slutburken dom mäter så kan ju värdet bli konstigt.... jag vet av erfarenhet exakt detta =)
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Crkrut!
Var det bilprovningens avgasmätning som gav för högt värde?
Deras mätning kommer inte från din bils lamdasond.
Det är ett matematiskt värde som räknas fram i deras analysator.
Så kommer det in syre någånstans före deras mätsond så påverkas lambdavärdet.
Hoppas detta klarlägger, det är många som blandar i hopp lambdavärdet från bilprovningen med lambdasonden.
En felaktig lambdasond kommer att påverka motorns avgaser vilket i sin tur kan ge fel lambdavärde.
Så vist kan det vara fel på din sond, men det finnes många andra fel som också påverkar lambdavärdet.
Har de möjlighet att mäta spänningen från sonden, den skall pendla mellan 0,2 och 0,8 volt med motorn i gång.
mvh

BLJ
HÖGT lambdavärde + ojämn tomgång = förmodligen lambdasonden.
Sen finns det ju tusen andra saker det kan vara: tjuvluft, dålig jordning av sonden, kass tempgivare i kylvätskan mm.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Läcker avgasystemet (oavsett var förutsatt att det är innan mätsonden man sticker i avgasröret) påverkar det Lambdavärdet i högsta grad.
Är avgasläckaget såpass stort att det syns eller hörs är det konstigt om Lambdavärdet blir rätt...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

cr
14
crkrut
325i -92
tack för alla svar.. jag ska undersöka saken!

/Olle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.