|
|
|
|---|---|
| Jag har en 528i -83 och jag misstänket att den inte får tillräkligt med soppa, den går klockrent upp till 4500 varv sen så börjar den missa. Nu undrar jag om det är någon som vet om det sitter 1 eller 2 pumpar på den ? | |
|
Hej. Det sitter en liten förpump i tanken + den stora riktiga bensinpumpen som man ser om man tittar under bilen.... Om jag ej minns helt fel så sitter det en liten sil inne vid "förpumpen" som kan sätta igen sej , eller så har den pumpen gått sönder... Billy B-10 Länk |
|
|
Jag har inget bergsäkert svar. Dock tror jag att det skiljer på olika årsmodeller. På en -86a som jag hade för några år sedan pajade pumpen (eller egentligen kontakten till pumpen) som sitter i tanken och bilen gick fortfarande men precis som du skriver blev den svagare på högvarv. Den misstände iofs aldrig men blev som sagt klart orkeslösare. Någon kanske kan bekräfta hur tidigare bilar är utrustade. Du borde egentligen bara behöva ta bort inspektionsluckan i bagageutrymmet och koppla loss sladden där och se om bilen fortfarande startar så har du svar på hur många pumpar bilen har. Se till att ha rätt mycket soppa i tanken bara. Min startade inte med mindre än 15 liter (för tungt att suga upp?). Tänk bara på att kontakten kan vara väldigt sönderärgad och svag när du tar isär den. Lycka till! //Kalle 528i -86 |
|
|
Billy hann före... ;) //Kalle 528i -86 |
|
| Tackar billy och karl, ska undersöka det få se om man får fart på den. Det är ju inge roligt när den dör av vid 4500 varv för den ska tydligen bli som roligast vid 5000 sägs det. | |
|
Ja , precis som karl skrev så är det mycket vanligt att dessa kontakter går sönder när man pillar med dom , eller så har den redan ärgat sönder....därav problemet.... Och ja precis det är vid ca 4500 varv som det roliga ska börja ! Billy B-10 Länk |
|
|
Någon som vet säkert vilka E28 528 som har förpump och inte? Min 83a som är reg 8209 har inte förpump, jag undrar om Mathias_ws har någon i sin? Däremot i min 85a sitter det en. Om den "ordinarie" pumpen är trött eller filtret igensatt kan man få samma symtop.. mvh Johan. Länk |
|
|
85 är första e28 528 med förpump. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.