|
|
|
|---|---|
|
Jag tänkte höra med er kloka killar och tjejer vad man skall passa på att göra för renoveringar och liknande när man ändå har plockat av toppen för renovering. Främre avgasröret är slut så där blir det nytt. Startmotorn sitter ju föredömligt lättåtkomligt nu. Är det läge att byta några kol eller liknande? Fläktkopplingen är okej så den får vara kvar och vattenpumpen är nyligen bytt. Har ni några andra bra tips? Gärna både för toppen/motorn och resten av motorutrymmet Mvh Karl 528i -86 | |
| är det kamkedja på din bil? byt då glidskenorna och spännaren till dem, och kanske oxå kedjan. | |
|
Ja det är kedja. Måste man inte få av balanshjulet och remhjulet på vevaxeln då? Det sitter fruktansvärt hårt! //Kalle 528i -86 |
|
|
Putsa till kanalerna i toppen, antingen lämnar du bort den för en lätt portning eller så slipar du bort gjutskägg och sådant själv. Angel eyesen monterade!Min bil: Länk |
|
| jag lånar tråden lite snabbt :D oljekyld är gjutskägg sånt som sitter efter kanterna på delarna? såg en snubbe på discovery från lamborghinifabriken som slipade bort sånt med nått som liknade en dremel, på fri hand. varför tar man bort gjutskägget? | |
|
Brukar inte vara något gjutskägg i dessa toppar, så där finns inte mycket att hämta. Ska man porta så ska man lämna det jobbet till någon som verkligen vet vad han gör. Annars blir det med största sannolikhet sämre effekt än orginal. Baader: Gjutskägg i kanalerna i toppen förstör flödet. Därför tar man bort dom. Vilket oftast görs redan på fabriken. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Länk Punkt nummer 9 där ger litegranna info angående putsningen av kanalerna. |
|
|
Baader: exakt det menar jag, normalt sett så är inte det något som fabriken lägger ner tid på eftersom det måste göras för hand. Det brukar alltid finnas ställen att snygga till. Som jag skrev ovan, ska det portas på riktigt så lämnar man det till nån som kan. Angel eyesen monterade!Min bil: Länk |
|
|
Jag hade tänkt att portmatcha insug mot topp med hjälp av de nya packningarna men inte gå längre än så. Det finns ju någon sorts "metalltunga" (upphöjning) gjutet både i topp och insug framför och bakom spridarna. Jag antar att de skall vara kvar. Jag såg inget gjutskägg när jag höll på med den i helgen och ingen kort innerradie heller men det kanske blir tydligare/lättare att se när jag får ur ventilerna. Helst av allt skulle man montera extraktor nu när allt är av men det dräller ju inte av dem så tillsvidare är rostfria bult och pinnbult till grenröret och kopparpasta så att det blir lätt att få av när jag hittar ett extraktor. Nog om trimsnack.. Några bud på renoveringar enl. ovan så grejerna håller ihop när performance-prylarna väl hamnar på bilen? /Kalle P.S. Om man har ett handgraverat nummer på kamaxeln är det rätt troligt att det är trimkam va? Vet någon om det finns 295 graders till M30B28??§ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.