|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Har en gammal 518i -83 som stått några år, har precis bara besiktigat den och tänkte nu göra en service på den. Den har stått väldigt länge så jag kommer inte ihåg vad för oljor som användes i den innan. Vilken motorolja skall jag använda? Just nu hör jag ventiltickande när den är varm men den är tyst när den är kall. Antar att det beror på dålig olja (alltså dåliga egenskaper när den blir varm) i kombination med det biltema oljefilter som sitter i nu. Vad tror ni om biltemas helsyntet 5W-40 eller 5W-50, vilken av dessa passar radfyran bäst? Kan jag köra på mekonomens oljefilter eller? Har hört mycket dåligt om biltemas men bara bra om mekonomens. Vad för olja ska jag använda i den manuella växellådan? Biltema har en "Transmissionsolja 80W/90" som är billig. Funkar den tror ni? Har ingen manual eller liknande att kolla i tyvärr. Hur mycket olja går det i lådan? Nåt mer som borde bytas när bilen stått länge? Ha det! Hälsn Patrik 0-100km/h - 13,7s | |
|
1) en helsyntet 5W40 passar perfekt för normal körning, 5W50 kanske för mer inspirerad körning, sikta på klassning SL, ACEA A3/B3. Själv kör jag på 0W40 eftersom jag vill ha max flöde vid kallstart. 2) Ventiltick, kolla även ventiljusteringen 3) 80W90 är troligen en olja för bakaxeln. Olja till lådan har jag för mig skall vara GL-4 eller möjligen ATF. 4) mekonomen har bra filter, ofta från samma tillverkare som BMW förlitar sig på exvis Knecht-Mahle. mvh MW-Guru |
|
|
Biltemas 5W40 kvalitetsnormer: ACEA A3/B3/B4, API SL/CF. Så jag testar nog att köra på denna se vad som händer. Billig är den ju iaf, 419 spänn för 10 liter. Biltemas transmissionsolja 80W90 skall vara av nivå API GL-5, och då passar den antagligen inte, någon som vet mer om detta? Eller vart jag kan ta reda på vad som behövs. Är det svårt att kolla ventiljusteringen? Den är helt tyst när den är kall som sagt. Kanske skulle lämna in den för ventiljustering iaf. 0-100km/h - 13,7s |
|
|
Om du ska köpa oljefilter så är det lika bra att köpa BMW-original. Jag betalade 73kr och då får man ju en originaldel. På Mekonomen tog de 64kr. Jag köpte olja till min 518i idag. Betalade 190 kr för 4 liter. Q8 Formula Advanced 10W-40. Halv-syntet eftersom de rekommenderade det hos BMW handlaren. Han sa också att om man bara använder bilen under sommaren så kan man köra med Mineralolja. |
|
|
C@||€: Vilken BMW-handlare var det som har så dålig koll på oljor? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Va, tycker du de har dålig koll? Jag bor i Umeå iaf, då kan du ju börja räkna... En fråga, ngn som vet hur mkt olja man ska hälla i en 518i -86 om man samtidigt byter oljefilter? |
|
| Det var väl Castrol GTX 3 som gällde när bilen var "ny" har jag för mig. ;-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.