|
|
|
|---|---|
|
Hallå. Jag är i behov av hjälp med krånglande cc-modul. När jag slår på tändningen säger den direkt "Check Control Betriebsanleitung". Har bytt modulen, köpte ny på BMW, men det blir ingen skillnad. Har hängt av batteriet över natten utan resultat. Samtidigt har fjärrkontrollen till låset lagt av. Kan bara låsa bilen med hjälp av nyckeln, manuellt. Trycker jag in kontakten för test av ccm svara den "Chek Control OK". Någon därute som kan ha några idéer? Bilen är en 540iT -94 | |
|
Kanske kan det vara i LKM som det spökar? Har du initierat nyckeln? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erik. Har talat med BMW och enligt mekanikern där så kan det tydligen vara vad som helst. Det går i alla fall inte att säga utan att koppla på diagnos datorn....... välkommen hit..... typ. Har inte initierat nyckeln. skall göra det om 10 min. Återkommer med besked. Vad skulle kunna strula i lkm, menar du? |
|
|
Jag tror inte felet går att hitta via diagnos... Tyvärr börjar BMW-mekaanikerna bli dålig på E32/E34, det var ju nästan tio år sedan produktionen slutade. LKM är ganska nära ihopkopplad med CCM, jag skulle börja med att öppna denna och kolla efter dåliga lödningar. Gör också rent alla kontakter med elektronikrengöring till CCM, LKM och på baksidan av instrumenthuset. Det finns fler med samma problem: Länk Annars kanske det är grundmodulen (GM) som strular, med tanke på att låset inte fungerar? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Har nu gjort allt man kan göra utan lödkolv. Tog ut instrumentet, när jag kopplade bort den bruna kontakten ( längst till höger ) tändes helljuset !!!! Sprutade rengöringsmedel överallt , bytte lampor i instrumentet, alla tre. Den vid tempmätaren var trasig. satte tillbaka hela lådan och allt var som tidigare. Provade att initiera nyckeln enl instr.bok. Lyckades inte. Nu åker LKM ut på lödning. Hoppas det hjälper, annars vet jag inte vad jag skall göra. Vart sitter grundmodulen?? |
|
|
Den sitter under baksätet. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erik. Menar du att jag skall kolla lödningar eller menar du att jag skall byta ut den. Jag har lött om LKM-en nu utan att det blev bättre. Däremot så började reläerna för blinkers, både i lkm och i vänstra bakstolpen att konstra. Dom vill blinka dubbelt så fort som dom ska. Håller just nu på att byta elektrolytkondensatorerna i LKM, får se om det hjälper. Verkar som själve fan är lös i min bil. |
|
|
Jo just ja, min OBC säger "PPPP" Instruktionsboken säger "åk till BMW"....... |
|
|
Ja det verkar ha gått troll i din bil… Synd att du inte bor närmre, då hade du kunnat låna några av de extraboxar jag har liggande. Har du förresten kollat så att du inte har en halvkass säkring? Kolla extra nog på den som går till de funktioner som strular, byt den helst. Du kan också ta och möblera om i säkringsboxen, för att se om felet flyttar sig. Det sitter även en bunt säkringar under baksätet. Du kan också kolla huvudsäkringen vid batteriet, är den sprucken eller glapp kan den ge upphov till konstiga fenomen Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erik. Skall åka till BMW i morgon för diagnos, men först ska jag byta alla säkringar som verka trötta samt spruta 556 elektronik rengöring i alla hållare, sen får vi se. Verkar som blinkersfenomenet har att göra med centrallåset osv..... Det hjälpte inte att löda om LKM, det hjälpte inte att byta ccm, det hjälpte inte att koppla bort batteriet över natten. Det enda resultat strömavbrottet gav var "PPPP" i datorn. Det där med felande säkring kan vara en trolig orsak. När lillbrorsan köpte en Jagga som hade stått ett år så bytte vi samtliga säkringar i den pga av start svårigheter. Vi kunde bara starta den då vi byglade startreläet. Det visade sig vara en ny men felaktig 5 amp säkring. Det gick inte att se att säkringen var trasig med blotta ögat, den såg hel och fin ut men var som sagt trasig. Får kolla det i morgon. Det kommer att bli en ingående rapport när felet är löst. Tack för alla tips. |
|
|
Ett mycket vanligt fel på E34 är att det blir avbrott/glapp/kortslutning i kablaget som går till bakluckan, det kan gu upphov till massor av konstiga fel. Gör som så att du lossat isoelringstejpen som är lindad runt sladdarna, precis där de böjs som mest vid vänstra gångjärnet. Oberoende om detta är felet, så kommer du förmodligen att hitta några sladdar som är på väga att gå av. Använd hellre någon elektronikrengöring, funktionen på 5-56 är väl tveksam. Folke kan säkert ge bättre tips. Uppdatera gärna din profil med rätt bil! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erik. Den 5-56 jag använde var speciell för elektronik, ej den vanliga. Betr. kabelstam så bytte jag på höger sida i fjol utan att det blev nån skillnad i ccm. Har varit på BMW idag och pratat med dom om mina fel. Dom har aldrig hört talas om sådana fel tidigare utan ville låna bilen för diagnos samt uppföljning av hela elsystemet. Tjenare, det låter ju billigt. Skall gå igenom alla säkringar i kväll och kolla så det inte har ärgat nånstans, det är inte helt ovanligt att så sker under baksätet enl han på BMW. Upptäckte också att bilen trycker ur sig kylvätska. Förmodligen pga för högt tryck i systemet. Får hoppas att det bara är en toppackning. Börjar bli lite mycket nu............ Profil; Jo jag vet, men jag har en 325ix också. Den lilla busbilen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.