|
|
|
|---|---|
|
Infon på denna sida var mycket bra: Länk Jag förstår att man ska mäta upp motståndet på primärstiften och sekundärmotståndet för att kontrollera tändspolens kondition. Men jag förstår inte riktigt hur det ska gå till på tändspolarna på M42 motorn. Nedan har jag postat tre bilder jag tagit på mina avmonterade tändspolar (en per cylinder). Enligt servicekillen ska det vara spole nr 4 (längst upp till höger på första bilden) som ska vara dålig, den skulle tydligen lämna 70000V (som de andra) men lämnade bara 35000V. Jag har prövat och mätt (med multimeter inställd på Ohm) motståndet över primärstiftet (det på bild tre nedan) och jord (-) som jag antar ska mätas på något av de tre stiften på bild 2 nedan, men ger inget utslag. däremot för jag ett utslag på 00.7Ohm (mätt på register 200Ohm) mellan stift 1 och 3 på bild 2. Jag vet att det ska ligga på 1-4Ohm på primär och 4k-10k Ohm på sekundär. Bild 1: Länk Bild 2: Länk Bild 3: Länk Vad gör jag fel? Det kan vara bra och veta sådant här om man ska köpa en tändspole på skroten för att se om det är i bra kondition tänkte jag. | |
|
Tändspolen har boschnr: 1727108 förresten om det hjälper nåt... |
|
parolof |
Länk och Länk |
|
tack! Men jag måste klaga på engelskan som används: "heres what I did...open your car up like your going to chage spark plugs...then while the car is take the plug that goes into the coil out...if the car's power drops by a large amount then that coil is fine and then you move on to the next one." Vad menar han? Menar han att man ska rycka ur en kabel till tändspolen medan motorn är igång? och mäta spänningen över batteriet?... låter mysko |
|
parolof |
nja, den passusen betyder om man avkodar den att man ska låta bilen gå på tomgång och och rycka 12v matningen till en spole i taget och se om tomgången ändras, men det hjälper väl inte i ditt fall om du ska jaga spolar på skroten, det här är det som borde vara för dig "Primary coil resistance: terminal 1 (-) to terminal 15 (+) .50 ohms" 0.50ohm mellan stift 1 och 15 (enligt Bentley mellan 0.4 ohm and 0.8 ohm) "Secondary coil resistance: terminal 4 (center terminal) to terminal 15 (+) 5000 ohms" vet inte toleranserna här men borde vara ca +/- 10% Stiften räknas 1, 4 ,15 |
|
jo det står 1 4a 15 på plasten under stiften mellan stift 1 och 15 är det 0.7Ohm på alla fyra spolarna, men får inget utslag mellan stift 4 och 15 på någon av spolarna, har testat med register 20kOhm, 2000Ohm och 200Ohm det händer ingenting (står bara 1 på multimetern, som det står när man inte mäter över nåt). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.