AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.102

Hur bli av med cigarettstank?

Hej det stinker förfärligt av gammal rök i min cab. Hur blir jag av med den. (Tom instruktionsboken formligen stinker...) Jag har hört talas om att ättika ska fungera. Gör det det? Hör av er och berätta om era erfarenheter. Jag är inte intresserad av julgranar och liknande jag vill ha bort stanken inte dölja den :-)

Credit aucune limite!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag utgår i från att du har bilen stånde i garage nu?
Ställ in en skål eller ett glas med perstorp ättika, så tar det odören.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det går inte!! Så fort solen kommer fram och bilen blir varm så kommer lukten tillbaka.
En kollega skurade hela inredningen en MB180Tc-98 import, med lacknafta 5 liter blev visst hyggligt.
Tänk om rökarna visste hur många som ratar deras pga röklukten, priset ska absolut vara betydligt lägre.
Hade en 250MB som en cigarrrökande bilhandlare ägt.
den lukten gick aldrig ur, blev rent besvärande när
bilen fick stå ute i solen ngr timmar utan öppet fönster.Ska visst finnas nya mirakelmedel men jag vet inte om det funkar.

MVH
Hasso
clr
Om man lämnar in bilen till en rekondfirma så ställer dom in en "ozonfläkt" som tar bort all lukt.
Kompisen lånade en sån och ställde den i sin båt, den tog bort all lukt (mögel) och jag lovar det luktade absolut ingenting efteråt.
Problemet om man skall "gör det själv" är att dom flesta lösningar går ut på att tillsätta en annan doft inte ta bort den befintliga odören.
Tänkte bara berätta om när jag "tog bort" cigarettlukten ur min gamla Opel Ascona B -78 automat (en riktig racer, not) som jag köpt från min storrökande morfar. Första kvällen stegade jag in på närmsta mack och inhandlade stolt en blå Wounderbaum med äppledoft. Väl ute i bilen drog jag ned plastskyddet ett hack som beskrivningen sa. Doften spred sig försiktigt i bilen och lurade näsan att tro att rökdoften var borta.
Det var dock följande vecka när nästa hack skulle avtäckas som misstaget skedde. Jag drog, tyckte jag, i plasten försiktigt. Men inte tillräckligt försiktigt. Hela plasten försvann. Och nu doftade det inte någon rök längre........ Närmsta månaden fick jag åka ensam i bilen då ingen av mina kompisar klarade av doften, jag antar att jag blev härdad de första dagarna.

Men efter detta lilla missöde så kände jag aldrig av någon rökdoft, dock en konstant doft av äpple.........

mvh
Berg

"Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer."
IBM:s styrelseordförande Thomas Watson 1943.

swemho
precis som clr säger så får man göra en ozonbehandling av bilen, då luktar den nybil sen
Ok då får det bli en ozonbehandling av ögonstenen frammåt vårkanten. Jag misstänker att det är tyget i cabben som är den värsta källan till stanken. Bilen har ju läderklädsel och läder håller väl inte röklukten... eller? Ngn som vet hur mycket en ozonbehandling kostar och hur lång tid tar det?

Jag har ändå ställt ett par gamla kaffeburkar med ättika i bilen så får jag se vad som händer om några dagar.

clr
Om du håller till i Sthlm så tycker jag att du ska ringa och prata med Robban på Carwash St:Eriksg. 112 08-307350 dom fixar dina problem lätt.
Jag vet inte riktigt vad det kan kosta men skulle tro att bilen kommer att få övernatta hos rekondfirman så att ozonfläkten kan stå på under natten, sen direkt efter behandling så går det inte att vistas i bilen för det luktar fruktansvärt efter behandlingen skulle nästan tro att det är giftigt, så då måste den nog stå och ventilera några timmar.
E2
104
E28
M535iA -87
MB 300TE -88
Hej...
Ozonbehandling är ganska effektivt för att få bort odörer,men se absolut till att du gör det hos någon som kan sin sak,om man behandlar för länge så kan gummilister och liknande ta väldigt mycket stryk,och hur cabtyget mår av en ozonbehandling vet jag inte.Men hos någon seriös rekondare ska det nog inte vara någon fara.

MVH
Tack e28 mfl.
Ozon verkar effektivt men jag ska verkligen kolla att det är en rutinerad figur som jobbar med den och att firman har nöjda kunder. Jag håller till nere i Skåne - Lund. Är det ngn som känner till någon bra firma? Någon som har egen erfarenhet?

Credit aucune limite!
netsix
Ozon behandling är inte att rekommendera då plastdetaljer i bilen tar duktigt med stryk. Inte är det speciellt effektivt heller, lukten kommer tillbaka efter ett tag. Till att börja med så måste man tvätta hela bilen invändigt grundligt. Sedan finns det en ny metod rekondare har börjat med, jag tror dom kallar det för att "röka" bilen. Vi har testat ozonbehandling på firman. Mycket riktigt så försvinner doften, men den kommer tillbaka, inte heller ättika fungerar bra.
Tyvärr så är röklukt och hundlukt nästan omöjligt att få bort.

/netsix
Rosebuddy
Tjena!
Förre ägaren till min Touring har hund och jag upllevde den unkna hunddoften som besvärande. Jag använde Sonax medel i en grön sprayflaska med suveränt resultat men först efter det att jag plockat korta hundhår ur taktyget i skuffen med pincett!!!!
Alltså prova att spraya allt tyg i bilen med Sonax medel och låt den stå över natten. Obs! ger ingen "ny" doft i bilen mer än någon dag och sedan väldigt neutral doftförnimmelse.

Ma
201
Matskoolio
328iCab -96
535iA-97
318iS-90
Ovan nämnda ozonbehandling är inte bara skadligt för plast och gummi. Eftersom ozon är trevärt syre så oxiderar saker kraftigt.Det kan bli problem med elkomponenter och BMW är ju inte precis världens mest pålitliga bil elmässigt så det känns som en chansning.
Nuförtiden har rekfirmor något som kallas jonisering istället har jag hört. Vet inte hur och om det funkar!

OO=00=OO
Ägt:525E12-535iE28-520iSE28
525iE34.
Vill ha:540iE39
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.