AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
878

Traktorljud, kamkedja?

Efter några års säker körglädje i vår 740 från 1992 har det uppstått ett obehagligt ljud. Det låter som ett högt traktorljud, särskilt vid starten. Troligen har ett mindre kraftigt liknande ljud funnits något år. Verkstaden vet ännu inte vad det är, men lutar åt att det är kamkedjan. Jag trodde avgasrör/ljuddämpare. Vad tror Ni, kunniga BMW-ägare?

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Ventillyftare (tryckare) som geggat ihop av dålig olja? Kommer ljuder från toppen eller är det från motorns framkant? Kamkedja?

//Magnus

Tack för tips. Skall framföra det om verkstaden kör fast. De tror nu att det kan vara spännaren till kamkedjan (alltså mindre omfattande reparation). Min tanke om avgasrör/katalysator tycks vara fel, eftersom ljudet alltså måste ha kommit från motorn. Jag tyckte det var koncentrerat nere till höger men det var kanske fel. Det tycktes minska när jag körde lugnt i högre hastigheter (som vid katalysatorfel), men det kan tydligen också stämma för kamkedjan. Oljan är tyvärr inte bytt på länge, så jag håller tipset levande. Roligt att det blev ett svar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.