AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
741

service indikator eller mekaniker?

Hej

Det börjar bli dags för service på pärlan, m-roadstern kommer snart att passera 6000 mil. De 2 senaste servicarna har vart inspektion 1 och när jag sist var hos bmw i solna så passade de på att nämna att nästa service skulle vara inspektion 2 för ca 11 000 kr.

Har sett i tidigare inlägg att intervallen skall vara insp 1, insp 1, insp 2 osv.

Till saken hör att jag pratade med en mekaniker som endast arbetade med M bilar och finare mercor, han sa då att det inte alls var dags för insp 2 utan att det rörde sig om ytterligare en oljeservice.... vart lite tveksam men i morse slog iallafall serviceindikatorn över på orange och talade om att det var dags för oljeservice inom kort.

Vad ska man tro? När jag pratade med bmw så var det inget snack om att det skulle vara något annat en insp 2. Passade även på att fråga varför priset var så högt, har för mig att ventiler och sånt skall justeras,stift och oljor byts. Dom sa att det var ju ganska dyra oljor och stift men att justera ventiler var inget dom gjorde...... medans den andra mekanikern givitvis nämde på en gång att ventilerna skall justeras.

Man vill ju göra det bästa för pärlan, vad är det som gäller? är det indikatorn som gäller eller bmw verkstan.

/Oskar
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Detta har snackats om flera ggr, sök på forumet om det.

Enligt min servicebok är det olja - insp 1 - olja - insp 2 - olja
osv osv. varje intervall är ca 1500 mil.

Min hade gått 4400 mil nu vid senaste servicen och då blev det oljebyte, nästa blir burr, insp 2.

Mvh
PG
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
För det första kan mekanikerna som resettat indikatorn gjort fel och resettat den som en oljeservice när det vait en inspektion. I alla fall...

Kolla boken. Din bil skall som alla andra vara servad på följande sätt:
1. olja
2. inspektion 1
3. olja
4. inspektion 2
5. olja
6. inspektion 1

osv.

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Enligt min servicebok så ska insp 2 göras med 5000 mils intervaller dvs vid 5000,10 000 15 000 mil osv. Det är ca mil men i stora drag ska den servas så.

Så är min M3:a servad iaf.

Länk
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Stämmer ganska bra, björn. =) Dock finns det många mekare som säger att ventiljusteringen bara bör göras varannan 2:a, då ventilerna i princip aldrig ställer om sig utan justeringen brukar snarare vara en kontroll.

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.