AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.677

Antispin?

Sida 1 av 2
Da
120
Dahlman
BMW 540IA -93
Hej.
Jag har en BMW 540IA från 93.
Bilen är utrustad med det mesta lull-lullet....
men när det gäller säkerheten: Abs finns...
men inte anti-spin.
Är det möjligt
att sätta in anti-spin i efterhand till för rimliga
pengar? Det blir lätt lite oväntade ställ på blött väglag.

"Det kostar att ligga på topp"
vet itne hur det är på bmw, men på andra märken så funkar bara antispinnen upp till 40km/h, och det är ju ganska meningslöst...

vem vill ha antispinn egentligen? har man diff så kommer man alltid iväg, och får dessutom sköna ställ..

vilka modeller har bromsdiff orginal förresten?
Da
120
Dahlman
BMW 540IA -93
Jo det är stjåv.....men inte när man får OVÄNTADE ställ :)

"Det kostar att ligga på topp"
32
255
328 Coupé
328i Coupé -97
Min antispinn funkar iaf över 40 km/h, det är ju stillastående på BMW:-)
Ma
302
Mats E
X1 Xdrive 23d -10
Kia EV6+ AWD -22
Alpina B3 3,3 touring -02
Rätt skönt att kunna dra fullt vid omkörningar i vinterväglag utan att få uppställ :-). Vill man åka brett är det ju bara att trycka på knappen och vips så sköter man spinnregleringen med högerfoten istället.

Mats E
BMWCS 3050
hur kan man få oväntade ställ, man kör ju bilen, och gasar man mycket så får man ju vara beredd på det.

det som är det mest användbara med antispinn är ju på vintern när det är halt.
Kan intyga att antispinnen funkar långt över 40 km. Var suvärent när jag körde 20 mil Värnamo-Lkpg på juldagen 2001....bara att gasa och köra om...över 40km/h. Rekomenderar dannej att testa en BMW med ASC+T när det är halt för att se hur bra det funkar!

Simon
ok..

men sådana saker gör inga underverk, endel som kör med 4wd och abs tror att dom kör som på soimmarvägar när det är halt, så är inte fallet, när du får upp ett brett ställ, så spelar det ingen roll om du har all teknik i världen, det krävs ändå en förare bakom ratten som kan sin sak.

jag är lite skeptisk till allt sådant. jag menar man kan inte lita sig blind på tekniken, gör man det så lär man ju förr eller senare hamna i diket.

dom som kör rally har ingenting sådant, inte ens abs. andledningarna är väl att dom måste ha full kontroll och veta exakt vad bilen kommer göra i alla situationer, men massa teknik så är det ju bilen som kör, och det kan ju vara bra ibland, men inte lika bra andra gånger.
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
ASC+T är en klockren uppfinning - utan den hade jag haft det knepigt när snön var som värst här i Stockholm. Om man inte vill ha den är det bara att trycka bort den, väldigt fiffigt!

det handlar inte om att blint lita på tekniken, däremot är det skönt att slippa vinglande bakdel när man kör om (typ mittsträng) eller så.

att jämföra min körning med rally är way off, så det kommenterar jag inte...

mvh
Anders

BMWCS #4727
dannej,

självklart kan man inte köra som om det vore sommarväglag bara för att man har ASC+T....men det hjälper till att korrigera sladdar som kommer.

Det är precis som du säger att man kan inte skapa friktion...men varför inte använda den som finns för att styra bilen rätt....?

Simon
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Vid omkörningar när det är snösträng så är det jäkligt smutt med antispinn inte några brehas då inte.

ho
432
hombre
750iA 1991
Använder vel antispin för att köra fortare på dåligt väglag som de flesta. Har slagit till många gågner och varnat för väglag som annars "såg" bra ut.
Hur vet man om man har enbart asc eller asc-t ?
Har jo en -91 750 och engligt vad säljaren (privatperson) berättade har den enbart asc, men det det känns som den typ rätar på sig av sig självt ?

Aldrig mer en rostig Volvo !
Su
554
SunKi
325i -92
Vill defenitivt ha antispinn, var väldigt nära att kvada beemern nu i vinter vid omkörning när det var slaskigt ute, fick släpp på alla hjul och körde om med bredsidan före, kom om, snurrade 360 grader och lyckades på något sätt räta upp bilen och fortsätta rätt fram som inget hade hänt... med ASC+T hade det inte ens varit nära. VILL HA!

(kan tänka mig att bilen jag körde om blev lite skrajsen av att bli omkörd av en bil som kom med bredsidan före)
:)
Su
554
SunKi
325i -92
Aja, kanske inte bilen blev rädd.. men föraren iaf :)
SunKi,

jag hade en 530i 93:a innan utan ASC+T...första vintern med denna fick frugan en rejäl sladd...inget hände...hände inget mer den vintern...körde mycket försiktigt sedan...bestämde mig då...ska vi ha en BMW nästa gång ska det vara en med ASC+T!!!

Simon
SunKi: inte för att jag vet detaljerna, men jag kan ju meddela att det inte finns någon teknik idag, som häver totalsläpp. kanske minskar risken för släpp, men kan omöjligt rädda en för stor sladd. när du tillexempel glider rakt i sidled, då är det bara att åka med.

ska du minimera risken för sladd.. köp saab 900, som dessutom har handbromsen på framhjulen. eller nån annan frahjulsdriven gubbbil.
dannej,

har du kört en bil med ASC+T? Du har rätt i att inget system kan skapa friktion. Med ASC+T häver man dock tendenserna i sin linda i de allra flesta fall.... DSC är ännu bättre...där är det bygger systemet på gyro istället för ABSsensorerna. Jag är inne på min andra vinter med ASC+T nu...funkar toppen! Vill inte vara utan det!

Simon
Su
554
SunKi
325i -92
simon_en: kan meddela att jag efter incidenten kör väldigt lugnt, bävar nästan för att köra om nuförtiden :)

Längtar tills sommaren, vill upp i 200+ igen :(
SunKi,

låter bra att du inte tar några onödiga risker!

Simon
Su
554
SunKi
325i -92
Jo, är som.. hmm, i sommras när det var bara vägar (bor i jämtland, så nu är det inte direkt bara vägar)
Så körde man ju som en tok, om man tittar på sträckor där jag absolut gjorde omkörningar förr så tänker man ju att det skulle behövas minst dubbla sträckan för att göra en säker omkörning. Vet inte om jag mognat i min bilkörning eller om vilddjuret inom mig bara gått i ide över vintern :)
Ba
20
Basset
850 CiA -93
Generellt kan man väl säga att extrautrustning alltid kostar skjortan att montera i efterhand. Speciellt gäller det nog för den typ av tekniska system som just antispin och liknande.

Jag håller annars med de positiva omdömena som övriga här på listan framfört om antispin. Det där med 40 km/tim känner jag inte till, men är heller ingen expert på ämnet. Det finns ju olika antispinsystem även för BMW. Mitt heter nånting som jag glömt namnet på, DSTC eller nåt, tror jag (ids inte gå ut å kolla i bilen). Det funkar skitbra. Jag fick "släpp" vid en omkörning på våt körbana häromveckan, i 120 km/tim och det korrigerades direkt. Och vinterkörning med snö och is är helt underbart. Jag har ingen tidigare erfarenhet av antispin och var lite skeptisk till att åka 850 på vintern, men måste säga att det är en av de bättre vinterbilarna jag haft. (Nu är det väl någon som tycker att det är dumt att "köra ner" en 850 med 5.000 mil om året året om, men jag hävdar då att "en bil är en bil" och kan ersättas när den är utsliten. )
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.