|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag tror att det bara är ett reklamknep för att finnarna ska kunna sälja mer av den lokala "finkeloljan" ;) Mina senaste bilder: Länk |
|
|
BMW:s rykte håller på att naggas i kanten med M-bilarnas usla driftsäkerhet. E46 M3 haft oerhört mycket problem med underdimensionerade motorkomponenter. Var det vevstakarna som gick av på dem? Ett problem som BMW försökt sköta diskret. Faktum är dock att oerhört många M3:or av tidig årsmodell har utbytesmotor. Att bygga V10:or med varvtal uppåt 9000 rpm ställer oerhörda krav. Betänk även att de flesta BMW M5 köps som brukshinkar och används mycket och ofta. Att Ferrari och andra exotiska bilbyggare kan syssla med denna typ av motorer är en sak då bilarna inte används på samma sätt som en BMW. Det är sällan man ser Ferraribilar som rullat 20000 mil. Att uppfylla de krav kunderna av E60 M5 har på driftsäkerhet ter sig svårt med motortypen. |
|
|
Har inte M3 3,2 problem med vanonsen på vissa bilar eller kan jag ha hört fel? Många M-bilar har faktiskt en del problem. M5 E39 också tyvärr. Kan bli en dyr historia! //Schnitzer |
|
|
OK, motorn är skuren. Ingenjör var killen på BMW. "K" ringde till "M" och "M" sade att han sett bilen och hans goda vän är Ingenjör på BMW verkstaden. Han sade att varågod för vem som helst som inte tror att komma och titta på bilen. Jaha, då är jag inte skeptiker mera iallafall. BMW kommer nog INTE att gå ut med sådana uppgifter. Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
varsågod ska det stå. Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
Motorn går inte runt. Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
Håller 100% med dig Bjoerck. Hade precis samma diskussion idag. Kommer M5 E60 motorn att hålla 30.000mil uppåt på 10-15år, vilket jag anser att vara ett absolut krav för en bil i den klassen? Är 8250rpm nödvändigt? MB går bra dom också på 6500rpm:) Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
Spammar nu, tror också att han kommer antagligen få en ny bil, jag skulle inte godkänna utbytes motor på en ny bil i 150K euro klassen. Tror inte BMW största priorotering är att få tillbaka bilen till tyskland, snarare att tysta ner ämnet och få kunden nöjd. Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
Hoppas att ditt inlägg räcker som bevis. Frågan är vad som lagt av? inte så att ALLT i motorn rasar pga fel olja och 300meter. Och hoppas även att detta är en engångsföreteelse, att bmw får denna motor att hålla ihop då det är en av de brutalaste motorer som byggts (under förutsättning att den håller ihop) |
|
|
bjoerk: Det var väl som så att materialet i oljepumpen kunde ge ifrån sig metallfragment som kom in i oljan som sedan gjorde att vevaxellagren skar då metallpulver/flisor/spån efter en tid fastnade där. Detta gäller ett antal bilar >1000st men enligt de uppgifter som jag rör det sig om 3-4% av alla bilar, det tillverkades många E46 M3:or. Jag tycker som du att man inte skall acceptera detta, det är 3 ggr så mycket mot vad jag tycker är OK. Ser man det som så att det är under en väldefinerad del av produktionen plus att man byter detta utan kostnad så är det ju lite mer OK. |
|
|
Kan ju varit nåt annat än olja, att det blev ihop mixat iom meddelandet från BMW, men bilen har enligt uppgift 100% säkert rasar, och står i Esbo på laakkonen. Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
| Jaha, men då vet vi egentligen inte mer än att det finns en E60 M5 med rasad motor. Det behöver ju inte vara dålig kvalite som har orsakat det, det kan ju lika gärna vara avsaknad av olja el dyl. | |
Njuren |
Hörde jag rätt, "Motorn kommer hålla 10-15 år och 30000mil"??? Isf e det skandal för jävulen vi lever på 2000-talet!! Har sett GAMLA toyotas och mercor som gått 40-50 tusen mil.Min morfars Fiat UNO har rullat 47000mil....Såg tom en VOLVO740 i VI BILÄGARE som tullat 100tusen mil. Klart en motor ska hålla mer än 30tusen mil dessutom en BMW motor,"märket med MOTOR i sitt namn" Dom menar alltså att tyskar som kör rejält vilket vissa kan göra 20000mil på 2-3år, måste skrota motorn efter kanske 4år? Kom inte o säg nu "jamen detta en en bil som kommer köras hårt" för det köper ja inte. Men förmodligen vilket ja hoppas så stämmer inte uppgifterna. BMW - i nöd och lust? |
|
Njuren: Diskussionen gällde inte Fiat uno, utan M-motorer. En vanlig BMW kan köras många många mil. Dock körs M-motorer inspirerat och hårt samt att de varvar runt 8000 varv. En sugmotor med över 100 hästar/liter ska inte hålla 100tusen mil. Min M-maskin har rullat 15000 problemfria mil, utan Vanosbyte, och den har körts hårt som alla andra M-bilar. Teori: Om man köper en helt ny M5 sen kör den som en dåre innan den är inkörd (kallstartar och maxvarvar direkt, ligger på eller nära varvstopp flera mil i sträck osv) då är det nog inte särskilt svårt att skära den. /// Viktor Mer mos till folket |
|
|
Njuren: Det var Bayerischemotor som tyckte att man kunde kräva att motorn skulle hålla minst så länge. Det är alltså INTE BMW som har specat motorn för max 30000mil. Antagligen så kommer den hålla minst dubbelt så länge med rätt service. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
Njuren |
De håller inte de där om att en M-motor i ska kunna hålla lika länge som en "vanlig" motor pga av att den varvas osv.De e väl ingen plastmotor,de e ju mekanik av stenhård metall. Judge dredds inlägg är mer troligt. Sen att motorn skar i finland låter otroligt. Kan man lika bra sätta bästföredatum på deras motorer om den skar bara för den gick på "fel" olja. BMW - i nöd och lust? |
Njuren |
Sorry om ja låter lite negativ men ja har haft en bråkig dag samt att ja börjar tvivla på mitt favoritmärke som ja är superfanatiker av. Beror mest på att man själv haft enorma problem med rost o kvaliteten på mina fd bmws.Blir inte bättre av att man läser om nyblivna ägare av 1 och 3-serie har problem med bromsar,gnissel i bakvagnen,motor som rycker i låga farter samma dag killen hämta ut sin E90... BMW - i nöd och lust? |
|
Sköter man sina bilar så håller de. Gamla Toyota och Mercor är bra och tillförlitliga bilar. Det är möjligt att de går att misskötas mer utan att det händer något direkt, det är ju inte så att de drar ur 100hk/liter precis... /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Detta är den första riktigt allvarliga händelsen som har hänt med M5 E60, som i alla fall jag vet. Varendra bil och då motor som alla biltillverkare producerar går aldrig igenom "helt" felfritt. Vi ska inte dra alla M5 E60 över en kam och säga att det är en problembil. Det får tiden visa och man hoppas att detta var något som bara hände av slumpen. Blir det som på t.ex. M5 E39 att det kan krångla med vanons, luftmängdsmätare, etc så kan man ju säga att det har blivit en problembil. För det har ju hänt på ganska många E39 M5m (tyvärr). Det är det ända som i alla fall jag är orolig för när det gäller M5 E60. Kommer inte motorn och växellådan att krångla på många M5 så är det en supermodell. Jag är inte ett dugg osäker när det gäller aerodynamiken, interiören, avgas och de andra sakerna. Men som sagt, vi får hoppas att detta inte kommer att ske igen! //Schnitzer |
|
|
Instämmer Schnitzer! Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.