AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.118

En otrolig historia om E60 M5!

Sida 1 av 3
Hörde en helt otrolig historia igår!

Min goda vän "K" berättade att hans kompis (som jag inte känner) som jobbar på BMW på kundrelationer berättade att BMW finland hade fått mail från BMW med ett akut meddelande att byt oljan i alla E60 M5 omedelbart, BMW butiken händelsen utspelar sig i hoppade in i bilen skörde den 300m in i service hallen och motorn skar!

Så enligt den uppgiften höll alltså den M5'an vara havererad och inga delar finns ännu att få från BMW, bilen är såld för längesen till kund så den väntade alltså på att bli leveransklar!

Min vän "K" ljuger inte, isåfall är det vännen på BMW som ljuger. Men om denna historie är sann är den smått otrolig, ska försöka luska reda på mer, men kan ju vara svårt eftersom en sådan här händelse vill ju inte BMW direkt få ut i etern...

Vad tror ni? Jag kan inte tro det!

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

cane
hmm.... kan säkert stämma, mycket ny och oprövad teknik på m5 e60. men är den inte varvtalsspärrad under inkörningen? eller bara ett löst rykte?
Som nämn var källan till ryktet är, alltså arbetare på BMW.

Men oljan? Ett "highpriority" meddelande om oljan hade alltså kommit, att oljan måste genast bytas i M5'orna... Fel olja? Ingen olja:)? Olja med bristande kvalitet?

Men som sagt kan inte tro det själv,

Länk

sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Hoppas inte att nya m5 lider av lika mkt problem som m5 e39. Det vore mkt pinsamt
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Hmmm.....

Är inte BMW bilen med överlägsen kvalitét och teknik jämfört med andra bilar, det hävdas det ju ideligen här i alla fall....... ;-)

OBS! Smileyn.
Rykten finns det gott om. Jag tar det för just ett rykte sålänge inte motsatsen har bevisats.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Jag har hört rykten om att jorden är klotformad, men jag tror inte på det förren motsatsen bevisas...
Varför skulle någon hitta på nått sånt som detta med nya m5? är knappast någon nyhet att bmw har kvalitetsproblem med sina bilar?
Det var ingen vidare jämförelse. Det finns bevis för att jorden är klotformad :D

Jag säger inte att det inte stämmer, men tror man på allt som påstås och inte ifrågasätter någonting så kommer man förr eller senare bli väldigt, väldigt blåst.

/// Olof

Länk
Salle: De är inte så många som tror på tomten skall du veta :)

Jag tycker de låter som ett löst rykte, och de får förbli så till en faktisk M5E60 ägare redogör det på ett bilforum eller om Bmw går ut med ett servicemedelande angående detta.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Detta gäller nu Finland...

Och en Bil, tror inte BMW gör nåt meddelande.

Men ska kolla lite in i detta, ska träffa "K" idag, kanske han kan ringa och bekräfta detta med sin kompis.

Varför skulle nån på BMW ljuga om detta?

Länk

Bayerische: Citat: BMW finland hade fått mail från BMW med ett akut meddelande att byt oljan i alla E60 M5 omedelbart

Om nu detta är sant, så rör de knappast en bil, inte sant?

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Att oljetypen skulle få motorn att skära på 300 meters körning låter inte speciellt sannolik.

Ingen olja i motorn skulle resultera i detta men inte en chans att motorn skulle skära pga. lite "felaktig" helsyntetisk olja föreskriven av BMW.

Skulle detta mot förmodan vara sant så är det nog dags att sluta betala dyra pengar för att äga en BMW och köpa något Japanskt istället. De har ju inte ens hälften så många fel på sina bilar som BMW har.

mvh/Flisan
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Bara för att man inte kan se varför någon skulle ljuga om det så betyder det inte att det är sant. Det kan ju finnas många orsaker till att någon ljuger, missnöjd anställd, konstigt försök till skämt osv.

Det behöver ju inte heller vara så att någon ljuger, någon kan ju ha missuppfattat något, informationen har blivit förvrängd på vägen mm.

Historien låter dock onekligen märklig, om den skar efter 300m så är det knappast dålig/fel olja, snarare brist på olja, och då skulle väl inte BMW gå ut med ett meddelande att byta oljan, snarare att kontrollera oljan. Och att det inte skulle finnas delar att tillgå ställer jag mig tvivlande till, bilen har ju tillverkats, alltså måste det ju finnas delar, hur skulle man annars göra med t ex krockade bilar?
Ja, en helt ny motor skär inte av 300 meters körning pga halvdan olja. Sen är det ju inte så att E60 M5 rullat av bandet utan att ha varit testad. Bilarna har ju körts hårt på Nürburgring osv.. Jag ser ingen logik i detta. Elfel eller dylikt hade varit en annan sak.

/// Olof

Länk
Ja de Finska, och dom är väl 1st:) Med pris i grundutförande på 137K euro blir dom inte många:)

Kan ju vara fel i just den bilen/bilarna som var i leveransen till Finland.

Länk

Ska kolla detta... Bli inte arga på mig, tänkte bara dela med mig av vad jag hörde, tror inte själv på detta!

Länk

Jag är inte arg, jag är ytterst skeptisk vilket uppenbarligen gör andra lite irriterade :)

/// Olof

Länk
Evol-79
Visst ska man vara observant på rykten och påståenden, men ska man enbart tro på det som till graden utom rimliga tvivel bevisats så blir nog livet en konstig tillställning.

Hur vet man att ens föräldrar verkligen är ens föräldrar, man såg ju knappast själva föddseln. Ja ni förstår säkert resonemanget, men när det gäller BMWs M-modeller och dålig kvalitet så finns det alla anledning att beakta även det minsta ryktet. Tyvärr..
Ja egentligen vet man ju inte, men jag antar att mina föräldrar är mina föräldrar, det känns bekvämt att tro det iaf. Men det lär ju gå att testa med DNA om man tvivlar ;))

/// Olof

Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Kan inte vara kul att vara kund och få vänta ännu längre. Tråkigt!

//Schnitzer

m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
bayerischemotor@
OM historien är sant och det är väl mögligt iaf DÅ vore följ av
intresse -
1) är bilen en 'kaltlandutförande' (altern. Finlnd-utförande) bil ??-
2) jag tvivlar på att DEN bilen lagas i Finland, OM det som är sagd har verkligen hänt, så är jag övertygad om att
a) kunden får en annan/ny bil
b) bilen med motorras begärs tillbaka till fabriken för eventuell
utredning -
-
så frågan är = finns bilen kvar i Finland efter haveriet ??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.