AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.429

Länstyrelsen VS körkort...

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag har funderat på en sak under en tid. Hur bedömmer länsstyrelsen situationen när man får körkortet indraget flera gånger för exempelvis fortkörning. Vad jag har hör så får man ta om körkortet efter 3:e gången?

Jag förstår om man får ta om det om man blir av med det 3 gånger under tex en 3 års period. Men om man blir av med det vart 10:e år så borde det vara en annan bedömning. Eller?

Är det någon som vet vad som gäller eller har egna erfarenheter?

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Du har missuppfattat det hela. Om du åker för fort utan att bli av med lappen en gång vart tionde år så blir du självklart inte av med lappen för att det var tredje gången !
Om du däremot åker dit 3-4 gånger under 1 år, cirka (exakt hur många under vilken tid vet inte ens poliserna, detta bedöms enbart av länsstyrelsen) så kan dom bedöma att du blir av med lappen under en viss tid. Men du behöver inte ta om körkortet för det. Tror (obs) att fortkörningarna ligger kvar i två år som "belastning" när länsstyrelsen tittar på hur många förseelser man gjort. Ta om körkortet får man göra om man gör sig skyldig till något som gör att körkortet dras in 12 månader eller mer eller om du blir av med körkortet under prövotid.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Okej. Jag vet det där med att flera förseelser inom en viss tidsperiod kan leda till indraget körkort. Men jag har hört flera som säger att man får ta om körkortet helt när man har blivit av med det för tredje gången. Att länsstyrelsen så att säga skulle dömma ut ett hårdare straff den tredje gången det blir indraget.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Man kan ju alltid hoppas att de gör det...

*BAWORAK*
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Hmm... Det där var ju inte riktigt svar på frågan svante!
Vad jag vet så behöver man inte det.
Känner en kille som har blivit av med körkortet 4gånger för fortkörningar de senaste 3-4åren och han har fått tillbaks det efter 3mån utan problem.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Nä iofs inte, men: oavett om de du hört det ifrån har rätt eller inte så skulle det kunna vara värt att tro på dem...

Min mening är ju iaf att har man blivit av med lappen 3 ggr ska man inte ha något nytt. Då har man ju klart visat att man inte är en lämplig förare.

Men gå till "Rixlex" och slå upp körkortslagen. Där kan du läsa dig till det mesta.

*BAWORAK*
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Såvitt jag vet, får man tillbaka körkortet efter ansökan (alltså INTE automatiskt!) när det varit återkallat kortare tid är 12 månader. Har man fått körkortet återkallat på 12 månader eller mer, eller får det återkallat under prövotiden, måste man söka nytt körkortstillstånd efter att spärrtiden löpt ut, och ta om kortet 'från början'. Hur många gånger man fått körkortet återkallat kan däremot påverka hur Länsstr yrelsen bedömer ärendet - har man haft det indraget ofta, eller har åkt fast för många trafikbrott de senaster två åren, blir spärrtiden sannolikt längre än för 'förstagångsförbrytare'.

/// Gunnar E.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.