AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.626

Hur köra in motorn efter renovering?

Hej allihopa!
Jag har nu monterat min renoverade motor. Det är en M20B25.
Det som är gjort på motorn är: nya kolvringar, lager, honat block, o-ringat, ny kamaxel, ventil fjädrar, ventil styrningar och annat.
Jag tänkte då köra in motorn innan jag monterar turbo kittet.
Det jag undrar över är:

-hur längr skall den vara igång första gången den startar?
-hur många mil inkörning?
-hur ska jag köra?
-när skall jag byta olja och oljefilter först?
-annat viktigt att tänka på?

Tacksam för hjälp
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Starta upp och varmkör på billig skit olja.

Byt olja och filter. Sen kör ca 2 tim, sen är maskin färdig för att plågas. Byt olje efter 50-100 mil.Samt kör på mineral olja
Okej, så jag behöver inte köra in den dvs ej varva och plåga motorn i ca 500mil??? Fick höra det och därför ställde jag denna fråga, det känns som att du bör veta just detta, ha ha :)
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Varför skall man använda sig av mineralolja vid inkörningen?

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Och varför ska man köra på billig skitolja????

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Länk

Här står en del intressanta saker.
Jag har själv kört in två renoverade motorer enligt dessa anvisningar och de har båda funkat perfekt efteråt.
Finns dock många olika teorier, jag går efter de som funkat för mig och andra
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Man ska starta upp på billig skit olja, bara för att få ur eventuell smuts. Sen byter man direkt.

Man kör på mineral olja pga lager och oljeringar inte slits in på syntet olja.

Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Har också fått den rekommendationen av motorrenoverare här i Sverige. Ca 50 mil relativt hård inkörning med billig mineralolja. Enligt honom kan man "glasa" loppen om man kör in bilen på syntetolja. Vet inte riktigt vad han menar med det, men helt klart är ju att ringarna måste slitas in bra mot det nyhonade loppet för att det ska bli tätt. Och med en syntetolja med en massa friktionsminskande additiv kan det nog bli problem med det.

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Från: Länk

"There's a very small window of opportunity to get the piston rings (= kolvringar) to seal really well ... the first 20 miles (= 30 km) !!"

"The main thing is to load the engine by opening the throttle hard in 2nd, 3rd and 4th gear"

"Q: What is the most common cause of engine problems ???
A: Failure to:
Warm the engine up completely before running it hard !!!"

"Q: What is the second most common cause of engine problems ???
A: An easy break in !!!"

"Q: What's the third most common cause of engine problems ???
A: Not changing the oil soon enough after the engine is first run !!"

Change Your Oil Right Away !!
The best thing you can do for your engine is to change your oil and filter after the first 20 miles. Most of the wearing in process happens immediately, creating a lot of metal in the oil. Plus, the amount of leftover machining chips and other crud left behind in the manufacturing process is simply amazing !! You want to flush that stuff out before it gets recycled and embedded in the transmission gears, and oil pump etc...

Mvh
När t.ex. Volvos lastbilsmotor-fabrik i Skövde startar och provkör varje motor (lastbilsmotorer provkörs längre tid än personbilsmotorer innan lev. ut från fabriken) så används inkörningsolja, som just ska se till att kolvringarna slitas in rätt (och snabbt) och tätar mot cylinderväggarna, blir det för glatt på väggarna fäster inte oljan och det tätar dåligt.
Så komp- ocj oljeringar tycker antagligen bättre om mineralolja till inkörningen eftersom oljefirmen är svagare hos en mineralolja.
Dessutom är den ju billigare så man kan kosta på sig fler byten under den första inkörningen.
Försök också hålla varv på motorn, det tycker kamaxeln bättre om än tomgång, bättre flöde på oljan också.
Ett gammalt trick är att en bit in på inkörningen omväxlande gasa fullt några sekunder för att sedan släppa och motorbromsa några sek., just för inkörning av ringarna.
Segdra inte med motorn, håll den över 1500rpm hela tiden.
Nu tror jag att jag är ett proffs på detta efter så bra svar på mina frågor.
BMW Andreas!
När tycker du att det är läge att montera mitt turbo kitt?? kittet är redan använt på min gamla 325 motor så det blir nog inga större konstigheter att montera o koppla på. Tror jag :)
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Ut och kör en kväll.

Sen montera dagen efter
Precis..

Å kör in den samma kväll med fin fräsch olja.
En bra syntetbaserad olja har bättre rengöringsegenskaper än vilken mineralolja som helst.
Visa användare
590
JTP
E30 318i '88 2,5TIC
Ett ständigt krig.

Är jag dum om jag påstår att jag vill köra på mineralolja hela tiden?

"blao is the name of the game!"
Att köra på mineralolja annat än till första körningen med motorn kan jag inte komma på några argument för.
Med mineralolja så får du svagare oljefilm, högre friktion = lägre effekt och mer förbrukning, sämre värmetålighet = större risk för turbon t.ex., sämre renhållande effekt i motorn, betydligt sämre smörjning vid kallstart osv.
Enda nackdelen är högre pris, så länge man väljer rätt syntetolja till rätt motor, dvs. inte 0w/30 till en T-Ford...
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Okej, men då kör man in motorn på en mineral olja för att slita in kolvringarna osv. Sen kan man hälla i en fin syntetisk. Hur är Castrol tsw 10/60? Tydligen den dom servar BMWs M-modeller med! Hur är Mobil1??
Båda är bra oljor, 10w/60 är väl att ta i med varmviskositeten, men antagligen inte så dumt till en turboladdad BMW-maskin.
Mobil 1 5w/50 är en annan beprövad "rally-olja".
Sen finns det Q8 10w/50 och en massa andra.
Vilken som är bäst är nog inte lätt att svara på.
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Okej men då kan man ju satsa på nån av dom 3 så har man en schysst olja sen :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.