|
|
|
|---|---|
|
hej På senare tid har ag märkt att det inte är lika smidigt och växla..speciellt från 1 an till 2 an. När jag växlar så hörs metalliska ljud, som om man har en pinne och rör slumpvis i en metallburk. Växellådan känns hårdare än normalt och det flyter inte på som förr. Dett agör mig nervös...vad kan problemet vara? PS! Gud vet när växellådsoljan byttes sist:( | |
| *konstig ska det vara sorry :) | |
|
Kolla om det är nån olja i den...ser den ut att "svettas" ut nån olja? Mvh Andreas |
|
Lundqvisten |
Det kan vara luft i kopplingssystemet, slavcylinder kanske är dålig Det kan även vara vatten i bromsoljan om den är gammal? Har du förresten kollat om det finns tillräckligt med bromsolja i påfyllningscylindern. (över Min strecket) |
|
Bromsolja? Vad har det med växellådan att göra? Jag har inte kollat hur mycket olja som finns i växellådan...hur kollar man? |
|
|
Om inte slavcylindern arbetar som den skall torde alla växlar ge upphov till samma symptom. Jag tror mer på ett "klassiskt" fel på äldre lådor, nämligen undermålig synkning mellan 1:an och 2:an, ett tämligen vanligt fel. Många lådor mår bättre med RedLine MTL eller möjligtvis ATF (kolla manualen angående ATF om det är godkänt). mvh MW-Guru |
|
|
Synkringarna (dyrt om BMW lagar det) Mvh Micke |
|
Lundqvisten |
Kan även vara växlinslänkaget som är feljusterat.. |
| Oljebyte då...växellådsoljan alltås. Något och rekommendera i detta fall? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.