|
|
|
|---|---|
|
Hej vänner. Jag har upptäckt en olje läcka på min motor idag. Det läcker från en frost plugg (tror jag dom heter). Frågade en kille på verkstan här. Men han visste inte hur man laga sådan läcka. Vet ni?? MVH Andreas Har märkt att turbo inte behövs =) | |
Smiley© |
Man byter lämpligast ut frostpluggen, men det kan vara ett rent helvete när motorn sitter på plats i bilen beroende på utrymmet runt pluggen. Vet ej vilken typ av plugg som sitter på din motor så det är svårt att säga hur du får bort den, det finns ju "plana" och "skålformade" frostpluggar. Dom plana måste bändas utåt för den sitter mot en stödkant i blocket, då borrar man lämpligast ett hål i frostpluggen så man får grepp om den med en skruvmejsel eller liknande och bryter ut den försiktigt. Skålformade frostpluggen kan man slå in i ena kanten lite försiktigt så "tippar" pluggen i hålet/blocket innan den åker in i blocket, så knacka försiktigt i ena kanten så den tippar lite så att kanten på motsvarande sida börjar åka ut lite, då får man tag på den med t.ex. en polygrip så kan man bända ut den. Sen är det "bara" att knacka dit en ny frostplugg med lite tätningsmedel. Som du förstår måste man ha lite utrymme för att kunna utföra det. Det kanske går att svetsa på nåt på frostpluggen så att man kan dra ut den med glidhammare eller nåt om det finns mer utrymme för det? Detta vill jag inte tipsa om så jag borde inte skriva det :-/ Det som är allra lättast att göra men inte seriöst är ju att spackla över pluggen med någon typ av metallspackel efter en ordentlig rengöring. Skulle KANSKE kunna göra så själv om det är en provisorisk lagning tills man ska fixa det seriöst lite senare. |
|
Tackar för dom redigt bra förklaringarna!! Har märkt att turbo inte behövs =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.