AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.534

Ryckig Z4 3,0

Do
190
Dorfmeister
BMW 320dxdrive touring msport 2021
Hmmmm min bil rycker vid 1750-2500 varv, inte alltid men ibland.
Oftast när man ger "lagom" med gas, inte fullt utan mittemellan.
Är det någon som vet vad det kan vara eller haft samma problem??
Den rycker EN gång så växlar man sedan kan rycket återkomma efter ett par växlingar, elelr inte alls på en bra stund.

Har bokat tid den 9 maj på Auto 7h för en garanti reparation, men felet är periodiskt så antagligen måste jag förklara för dem vad det är för fel så dom kan hitta det....

Mina funderingar är: Luftmassmätaren,programvara eller något annat antagligen dyrt och svårdefinerat.

Tips mottages gärna!

//Dorfmeister
LMM låter inte helt otroligt. Jag hade sån problem och bytte. Det vissade sig inte hjälpa tills ett håll i slangen upptäcktes vid gasspjället. (så nu är man ägare till en perfekt fungerande LMM i en katong på vinden :-) )
Är det några lampor som tänds?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Z-träff 1 MAJ - Brostugan-Stockholm

Do
190
Dorfmeister
Näe, inga lampor tänds och allt "fungerar som vanligt"...
Bortsett från att den rycker, eller hostar lite då och då.
Bilen har idag gått 2750 mil så jag tycker att det nästan måste vara programvaran eller skit på Lmm:en?!
En annan Z4 3.0 ägare här på forumet fick bytt sina tändspolar för att åtgärda ett liknande problem. Kan ju vara något sånt, isåfall ser de detta på verkstaden.

Fredrik M
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Jag hade ett liknande problem på min 325 från -94.

Dom trodde att det var tändspolarna men efter att dom bytt tändspolar och det inte hjälpte märkte jag själv att det ett av rören som går mellan tändspole och tändstift som var kass.
Det är bara ett gummirör med en ledare i... det kostade nån hundring att köpa nytt och så funkade allt som det skulle sen.

/Magnus
Do
190
Dorfmeister
Skall hämta min bil strax från "ryckservice"...
De hittade inget fel!
Dock har de nollställt felminnet, nollställt adaptionsminnet mm mm
Mycket nollställningar vad det i allafall.

Dom hade provkört och sa att den gick bra nu utan ryck, hoppas hoppas att det stämmer även om en hundra mil!!!
Dorfmeister, om felt återkommer och det är LMM så tror jag att det inte kommer ge utslag på dignositiken annars än i själva stunden då det händer vilket är rätt värdelöst för det som du skriver själv bara rycker då och då. Händer det igen så skulle jag försöka "låna" en LMM från en frisk bil och testa om det blir bra. Själva bytet går ju snabbt och bus enkelt så du hittar säkert någon som kan låna ut sin i några timmar.
Annars om du behöver en så har jag en LMM till M52 ligande hos mig som du kan få väldigt billigt. Kan antagligen vara samma som på din M54
Do
190
Dorfmeister
Jag tackar och bugar för erbjudandet om att låna en Lmm.
Dock så tror jag att ryckningarna minskat kraftig/försvunnit, kan inte avgöra om det är inbilning eller om de fortfarande finns där lite svagt!

Jag har garanti kvar på kärran till 27 juli så krånglar det så får dom lösa det bäst dom vill(har ju många fina Z4or i hallen att plocka Lmm ifrån...)
Återkommer om problemet kvarstår/kommer tillbaka!

//Danke vielmals
An
54
Andretti
Z4 3.0 -04
Hade en episod där jag fastnade i en massa snö på en parkeringsplats. Försökte med allt för att komma bort- bilen slet ont med och utan DCS inkopplat.

Efter det gick motorn ojämt till och från.

De fixade mitt problem med att byta just tändspolarna. Nu går den som ett skott igen!

/A

Bilder på bilen:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.