|
Sida 7 av 8
|
|
|---|---|
|
Jag har aldrig hört talas om att det finns någon lag som påbjuder helljusblinkning vid omkörning. Däremot finns det lagar som förbjuder att blända övriga trafikanter med helljus. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
|
Varför? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Sorry, såg inte sista inlägget, mitt "varför" var riktat till Perkka... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Perkka |
Jeppe: Vadå varför? Om bilskoleläraren instruerar en att göra så, varför då ifrågasätta det? Det är ungefär som när man ska in i en rondell.. Jag m fl fick lära sig att blinka vänster innan man körde in i rondellen, om man skulle svänga vänster.. Än fast man ej behöver göra så, utan egentligen ska man bara blinka höger när man ska köra ut ur rondellen... Bjoerck: Klart man ska undvika att blända mötande trafik.. Summa sumarum, verkar det som om man har lärt sig fel på bilskolan.. Jag och resten av ungdomarna i min stad.. Knepigt värre.. Mvh Per www.ztreetghozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
Jag måste nog säga att körskolleläraren hade lite egna ideér om ni skulle blinka med helljuset varje gång ni körde om, dessutom i dagsljus... Nämde han/hon aldrig varför ni gjorde det? (det var så frågan "varför" var tänkt att uppfattas.) Man bör absolut blinka vänster när man kör in i en cirkulationsplats om man avser svänga vänster, däremot är det tillåtet att avstå! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Det är nog vanligare än man tror att lära ut att använda ljustutan vid omkörning jag vet flera som praktiserar detta. Varför? det är väl inte så svårt att luska ut, det är ju ett sett att göra framförvarande bil observant på att nåt är på G.Oj vad det många som sitter o sover bakom ratten.Så perkka du behöver inte vara orolig att din stad lärt sig fel,sen är det säkert olika i vårat avlånga land. mvh//trucker Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
Perkka |
Jeppe: Svårt att tro att bilskoleläraren hade egna idèer hur man för sig i trafik... Har för mig att det står även i teoriboken att man ska använda sig av ljustutan vid omkörning.. Känner en kille som tog körkortet för ett tag sedan (dock ej på samma bilskola som jag gick på), och han använder sig av denna metod när han ska göra en omkörning.. Mao finns det fler bilskolor som lär ut denna metod.. Så din teori om att min lärare skulle "ha egna idèer" håller tyvärr nog inte... Som svar på din fråga om varför vi skulle använda ljustutan varje gång, är helt enkelt att vi skulle varna bilen framför VARJE gång vi/jag skulle köra om den... Mvh Per www.ztreetghozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
Att använda ljustutan vid omkörning är fullt normalt vid mörkerkörning, men absolut inte i dagsljus. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Perkka |
Hur ska man då varna bilen framför när det är dagsljus, annat än ljustutan? Mvh Per www.ztreetghozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
Egentligen behöver man inte "varna" framförvarande bil inför en omkörning, du har hela körbanan för mötande trafik att köra om i, det ska räcka! Vid mörkerkörning är en korrekt placering så nära mittlinjen som möjligt, därför kan det vara idé att "varna" med ljustutan så bilen som ska köras om kan ta en placering lite längre åt höger i sitt körfält... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag använder ljustutan... Ibland. Vid mörker brukar jag blinka till kort som tusan och bara en gång, eftersom den första blinkningen drar till sig blicken i backspegeln, och blinkar du då igen, har du en nybländad förare framför dig. Bättre att blinka till kort, och sen slå på blinkersen, då fattar nog dom flesta. Dagtid brukar jag bedöma utifrån hur framförvarande kör. Har han bra uppsikt i spegeln räcker det med vanlig blinkers, annars blir det kanske en lite längre blink där med. Då jag kör om en lastbil (långtradare, trailer) ser jag till att alltid varna föraren då jag kör om! Detta för att det kan vara väldigt svårt att bedöma exakt avstånd till bilen bakom sig i ett långt fordon. Särskillt då dom flesta ligger precis rakt bakom och ganska nära inpå, där dom inte syns i speglarna. Kan vara rätt obehagligt då det helt plötsligt ligger en bil som man inte trott skulle köra om precis till vänster om en! Vidare har jag en inbyggd bonusfunktion. Jag försöker tacka de bilister jag kör om, antingen med blinkersen, eller med en uppsträckt hand. Tycker att körningen blir så mycket trevligare då! // Björn |
|
Shady |
tycker det där med att blinka med helljusen när man ska köra om är helt onödigt...i dagsljus syns det knappt och i mörker är det bara irriterande tycker klarar man inte av att köra om en bil utan att man ska varna den först så den ska ut í väggrenen ska man inte köra om alls.. därimot brukar jag som alian blinka en snabbis med blinkersen om bilen framför flyttar på sig när man är påväg att köra om |
|
M5power: Tycker du gör helt rätt i att gå in lite snävare efter omkörning än att du "ser hela bilen i backspegeln". Vad många inte tänker på vad gäller lastbilschaffisar är att de lärt sig köra utan mittspegel, och att göra det bra dessutom. Känns d-t onödigt att ligga och såsa i mötande fil när det inte behövs. Däremot verkar du lite väl självsäker om din egen körteknik. Det kanske är som du skriver, att du verkligen kan köra, men satt jag och tänkte så om mig själv skulle jag nog tänka till lite. Bjoerck: På dem bara, "ungtupparna", gal bäst som gal äldst. Vi höjer myndighetsåldern på stört. Ännu bättre, inför utegångsförbud för alla under 25, så att vi i mogen ålder kan gå säkra. Allvarligt talat, vi har ett samhälle här, och det skall fungera. Unga är överrepresenterade i all olycksstatistik du kan tänka dig, och det tror jag tyvärr är något vi får "leva med". Kompromissen i dag är körkort vid 18, vilket ju rimmar väl med rösträtt osv. Hasso, oaktat diskussionen i övrigt; att "vimsiga kärringar" har så låga försäkringspremier beror ju naturligtvis på att många inte tar tillfället i akt att "vimsa" mer än på söndagarna på väg till kyrkan. Eller mer allvarligt, ju färre mil man lägger desto mindre är risken att något händer. Och det är här som jag tycker att svensk vägsäkerhetspolitik går över styr. Trafik är och kommer alltid att vara en kompromiss mellan framkomlighet och risk. Ytterligheterna skulle vara fri fart överallt eller att man aldrig fick lämna hemmet. Varav ingetdera syns särskilt vettigt. Har man accepterat detta kan man skicka nollvisionen på den historiens skräphög där den hör hemma, och börja fundera på vad vår kompromiss skall vara. För mig framstår det som att det enda vettiga sättet att räkna är skador/döda per personkilometer. Alltså; hur många kommer hur långt per skadad. Ju längre man kommer utan att någon skadas ju bättre trafiksäkerhet. Konstigt nog hör man sällan denna syn föras fram. Senast var i vintras (tror jag) när en forskare kom fram till att män kör bättre än kvinnor i halt väglag. Genast hoppade intelligentsian upp och skorrade om att kvinnor minsann inte alls orsakade så mycket i trafiken som män, varpå forskaren genmälte att de ju bara körde 25% av sträckan. Efter det blev det väldigt fort väldigt tyst i den debatten. Min fråga i sammanhanget är då naturligtvis hur det ser ut i den andra motpolen, Tyskland, med sitt fruktade autobahn. Hur många döda har de per personkilometer? Jag har tyvärr inte hittat några siffror, nån här som vet? Skulle ändå tro att det skiljer mindre än somliga vill tro. Autobahn är fantastiskt på att transportera människor och saker. Tills denna syn finner genomslag vill jag ge all heder åt de som blinkar efter poliskontroller. Den dag polisen sätter igång att jaga tjuvar och rattfyllerister längs våra vägar lika ofta som de trakasserar hederliga bilister som ändå inte kör över sin förmåga skall jag ompröva min hållning. När såg du senast polisen stoppa bilar för att leta efter riktiga brottslingar? När såg du senast en blåskontroll? När såg du senast polisen sitta med lasern? Är det vettigt att ha trafiklagar som mellan 60 och 75 procent av trafikanterna bryter mot? Är det ens demokratiskt? Vorsprang dürch Wirkungsgrad. |
|
320-325 |
han M5power har lite skrämmande inställning tycker jag ... själv har jag krockat vid ett rödljusrejs mot en T5r jag körde min nyköpta BMW 525 90´´ IA fullutrustad skinn mm total förstördebilen men klev ur bilen utan en skråma efter det så är man inte lika pigg på gasen speciellt vid höga farter typ 150+ |
|
alien verkar ha skönt sunt förnuft, sånt gillas. Undrar nästan om det ska behövas en utomjording för det :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
K.N. Mycket bra inlägg! Det finns många som skulle behöva komma tillbaka till verkligheten. Att köra bil är "farligt". Spelar ingen roll hur duktig du är (eller anser dig vara), man är aldrig ensam i trafiken. Du kan i princip aldrig förutse din medtrafikants nästa manöver. Han kan blinka med helljus eller blinkers och sedan ta och köra till fan och hans moster i nästa sväng. Så länge folk kör bil händer det olyckor. Det här med att blinka med helljus är lite knepigt. Många använder det för att leka polis och tillrättavisa bilister som man inte tycker kör på ett bra sätt. Ibland har jag varit med om situationer där jag inte vetat om bilisten som blinkat åt mig har gjort det för att varna, leka polis, eller av misstag när han skulle spola rutan... De som leker polis är ganska irriterande. Det är sällan jag känner mig ångerfull och skamsen när bakomvarande bilist slår på helljusen efter en snabb omkörning, vilket ibland händer... Tvärtom, det skapar bara irritation. Vid ett tillfälle ligger jag bakom en bil som ligger en bra bit under hastighetsbegränsningen. Föraren ingav ett något okoncentrerat intryck. Jag bestämmer mig för att köra om när tillfälle ges. När föraren i andra bilen ser att jag är på väg om förstår han att han kör för långsamt och börjar att gasa. Detta innebär att omkörningssträckan dramatiskt förlängs och helt plötsligt finns inga marginaler inför nästa backrön. Det är för sent att avbryta, så jag svänger in snävt framför bilen så fort jag kommit om. Föraren svarar då med att slå på sitt helljus, och släcker det bara för mötande bilister. Sådana uppläxningar som uppskattas. Jag blev jättebra bilist efter det. Micke |
|
|
Micke, Ditt sista exempel känner man igen. Trött blir man... Vad gäller helljusblink vid omkörning så blev inte jag utbildad på det viset, inte känner jag någon som gör det heller. Räcker det inte med blinkersspak och backspeglar längre? Länk |
|
|
Anders S. Problemet är att många inte använder backspeglarna. Du kan ha legat bakom en bil i flera kilometer utan att framförvarande förare vet om det. I de lägena kan en kort helljusblink kanske vara bra för att uppmärksamma. Sen är det ju som sagt många som tar helljusblinkning som provokation i de lägena vilket skapar irritation. Själv använder jag bara helljuset för att förbättra mitt eget synfält vid mörker... Det har fungerat bra hittils. Det gäller att ha tålamod med blindstyrena i trafiken. Tyvärr är väl just tålamod en bristvara hos många trafikanter idag. Inkluderat mig många gånger får jag väl erkänna... Micke |
|
Perkka |
Jeppe: Kom på att lastbilschaffisarna blinkar ej länge med högerblinkers om det är klart att köra om dom.. Om dom nu istället skulle svänga av på någon avfart, så låter dom naturligtvis högerblinkers blinka mycket längre.. Istället för bara någon/några sekunder.. Så bara där ser man skillnad på om dom ska svänga lr visa för mig att det är klart.. Mvh Per www.ztreetghozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
Gör som du vill Perkka, men litar du på det tecknet och kör om utan att själv se att det är fritt så finns risken att forumet snart blir en användare mindre, det vore tråkigt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.