|
Sida 6 av 8
|
|
|---|---|
|
Använder föraren av lastbilen körriktningsvisarna på rätt sätt ska det blinka innan han bromsar. Har du så bra sikt framåt att du ser avfarter eller liknande behöver du heller inte "hjälpen" från lastbilens blinkande. Det är absolut otillåtet att använda körriktningsvisarna på fel sätt, t.ex. för att "underlätta" en omkörning. Körning enligt blixtlåsprincipen finns reglerad i lag, det finns t.om. en skylt som påbjuder detta... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Det krävs inte mycket sunt fönuft för att hålla med Jesperado i denna diskussion. Jag skulle ALDRIG köra om en lastbil endast med hjälp av lastbilschaufförens "hjälp". roadZter |
|
Perkka |
Ok jag ger mig :) Men mao är det otillåtet att "tacka" en bilist med blinkers också, efter en omkörning? (Kunde inte låta bli) Mvh Per Ztreetghozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
Körriktningsvisaren skall endast användas i samband med att körriktningen skall ändras eller vid filbyte. Allt annat är felaktigt och kan leda till böter. Att som vissa lastbilschaufförer gör, blinka för att underlätta omkörning, är ett ofog som kan leda till en björntjänst av sällan skådat slag. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
|
Jesperado> Det har hänt att jag har gett en blink när det är fritt, då speciellt när det har legat en annan lastbil efter som vill om. Då kan det hända att man ger en blink och kliver av gaspedalen när det är fritt. Givetvis ska man inte köra helt på det, utan det är mer en hint att det är fritt och att man är beredd på att bli omkörd. Lastbilar har ju ytterst små marginaler hastighetsmässigt, då dom allra flesta är spärrade vid 90 km/h (enligt svensk lagtolkning vid 85 km/h, för att få felmarginalen på rätt sida) Ändå kan det skilja mycket i praktiken, det blir ju lite prestandaskillnad på ett 60 tons timmeråk och ett 25 tons flyttåk, så allt som oftast underlättar man för varandra när det är fritt. Det jag dock gjorde oftare var en vänsterblink när man ser att nån bakifrån är på väg att göra en riktigt livsfarlig omkörning, tex om dom har missat en mötande bil i en svacka eller liknande. Känns bättre än att bli avträng av någon med uppenbart synfel eller dödslängtan. Dom flesta har tackat när dom väl har kört om.. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
Perkka |
Hangaround: Äntligen någon som håller med... Mvh Per www.ztreetghozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
Samspelet i trafiken kallas det, helt enkelt. Underlätta för andra, lita aldrig på vad andra gör eller har för avsikt. Att braka om helt okritiskt på en blink är idioti, det kan vara nån darrhänt stackare som justerar cruisen. Men vill man om så kan man passa på att kolla, chansen är stor att det är ett fint tillfälle. Underlätta, men lita inte blint på någon annan. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Och vissa bilmodeller utrustas inte med detta vid leverans. Kommer att fortsätta med blinkers oss truckers emellan.=) Och kommer att hålla till höger när jag anser det säkert dvs fri sikt stabil vägren,det spelar ingen roll hur mycke svenne blinkar bakom vägrenskörning avgör JAG. Tat lungt i trafiken. mvh//trucker Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
|
Perkka: Ja, det är otillåtet! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Perkka |
Jeppe: Använder du aldrig blinkers för att tacka, lr helljuset för att varna? Mvh Per www.ztreetghozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
Nej! Jag tackar med en vinkning, lika trevligt och fullt lagligt! Ska jag varna använder jag signalanordningen, det är därför man har den! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado> Båda händerna ska vara på ratten :) Helljusblinken finns på bilarna som varningssignal, men får inte användas så att den kan blända någon. Blir knivigt det. Signalhornet fungerar sämre i högre hastigheter, då den ska överrösta din bils oväsen och vägljud, och även oljudet från bilen du varnar. Fram för starkhorn även på personbilarna :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Frågan är hur ofta man verkligen behöver "varna" någon... De enda gånger det händer mig är t.ex. i cirkulationplats eller filkörning när någon inte sett att jag ligger i filen dom är på väg in i, då funkar tutan utmärkt! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Har själv råkat ut för bilister på fel sida vägen, älgar som stått och begrundat tillvaron mitt på vägen, folk som inte kollar i backspegeln innan dom kör om osv. Här i viltrika trakter bör en helljusblink från mötande trafik tas på största allvar. Förra året fick jag Folke Filbyter i framskärmen, då hjälpte inte ens tutan. Eller jo, lite, han slog på blinkersen då jag tutade, lik förbannat gav han mig en tryckare. Men som med det mesta annat. Använt med omdömme är det bra. Punkt. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
Perkka |
Helt riktigt som Hangaround säger, så heter det faktiskt "ljustuta" i teoriboken på körskolan.. En form av varningssignal.. Mvh Per www.ztreetghozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
Ja, den får användas för att varna för fara. Som fara räknas t.ex. inte en poliskontroll eller en långsam bil på vägen... Lämpligare är kanske om en förare slumrat till lite och driver över på fel sida av vägen eller liknande, kanske varna om någon glömt släcka sitt helljus... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
--->Hangaround..starkhorn är inte att leka med...lånade en biltransport för några veckor sedan och fick en snabb instruktion av ägaren. Bl.a pekade han på en stor röd knapp på instrumentbrädan och sa "- här sitter tutan". När jag senare passerar genom sthlm så kommer jag ikapp en halvsovande bilist som ligger och såsar mitt emellan två filer. Eftersom han blockerar hela vägen så tänkte jag att jag får väl ta och återföra honom till verkligheten igen, så jag trycker på knappen som jag visste gick till "tutan". Vad jag däremot inte visste var att "tutan" var tre stora starktonshorn, monterade ovanpå det oisolerade plåttaket som befann sig ca en decimeter ovanför mitt huvud.....inte långt ifrån att man fått stanna på närmaste mack och inhandla nya kalsonger kan jag lova.... ...nåväl, han flyttade iaf på sig och efter ca tio minuter så hade jag fått tbx tillräcklig hörsel för att höra bilstereon igen. Resten av resan använde jag mig enbart av helljusblink när jag ville påkalla uppmärksamhet.... |
|
Perkka |
Enligt körskolan jag utbildade mig på, ska man "varna" bilisten som man ska ev. köra om med ljustutan... Så enligt dig Jeppe är bilskolan ute på tunn is? Mvh Per www.ztreetghozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
Det är inte så att man SKA "varna" med ljustutan vid omkörning, men vid mörker är det tillåtet om det kan ske utan risk att blända andra... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Perkka |
Upp till halkbanan övar man omkörningar hela sträckan.. Vi hade 2st bilar dit och VARJE gång vi skulle köra om varann så använde vi ljustutan, och detta var på dagstid.. Mvh Per www.ztreetghozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.