AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.019

Blinkande helljus

Sida 5 av 8
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Hasso,

Försök med sammasakfast på streaming-länken, det funkade för mig.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Oj, jag har visst gjort en anti-särskrivning! :o
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ibland är saker så enkla att man inte ens tänker tanken
Funkade utmärkt.

MVH
Hasso
Ca
225
Cato
en bmw 320i M-sport 2003
helljus blink är ett tecken på aggression...
används väl bara av sura typer eller?

ich liebe BMW!
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Kör ca 10-12000 om året åligger mycket på väggrenen eller långt till höger. (Inte för att jag kör så jävla långsmt ligger altid 10 över med hänsyn till de fyra prickarna i protokollet) Å när någon som kört om höger vänster blinkar brukar jag blinka med heljuset(om jag inte bländar någon annan än den som kört om) Verkar vara väldigt accepterat bland yrkestrafiken i alla fall. Gör det alltid själv när någon har massat sej till höger.
hasso:
Angående din enda fortkörningsböter.
Gjorde du en undanmanöver samtidigt som du i backspegeln registrerade att i bilen bakom dig satt ett obältat barn? Isåfall kallar jag dig skicklig förare.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tagge: bilen stod bakom mig vid trafikljuset så jag hade koll på det innan, så nån skicklig förare är jag nog inte medelmåtta på sin höjd.
Det blev grönt och skulle svänga vänster i en dubbfilig korsnig, blev grönt mitt emot också en epa svände vänster bakom en MB som försökte tränga sig om epan i högerfilen där jag var så istället för att panikbromsa blev det gasen i botten.Och då gick det för fort en stund jag slog fort av och släppte om MB men det var försent radarn hade redan plockat mig .MB blev av med körkortet han hade rejält över HEHE.

MVH
Hasso
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Epan svängde höger så klart från sitt håll räknat.
Roligast hade nog Polisen han vek sig dubbel när han fick se mig.Han tyckte jag skulle betala dubbelt ??
Polisen var en kompis som varnat mig kvällen innan att dom körde kontroller nu, och var inte i befälsställning på den tiden så det var bara att bita ihop.

MVH
Hasso
Alrajt.
Försöker de trafiksituationen framför mig, men där gick jag bet. Kanske funkar om jag ritar upp på papper... hehe
Len
Svar på den ursprungliga frågan - kanske är det så att du (som man kan se en del göra ute på vägarna) när du kört om en bil svänger in ca 5 till 10 meter framför den som körts om. Det brukar inte vara så poppis, kan kanske leda till blink och tut??

När det rullar så rullar det!
Och när det gnisslar så kostar det.

len
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Helljusblinkning är ju rätt bra ändå använder det alla gånger jag kör om en bil som inte är uppmärksam att han/hon är faktiskt ute i trafiken och kör bil ! för det finns många dåliga förare i trafiken , själv brukar jag då kasta blicken bakåt dvs i innerspegeln och kolla och flytta på mig då bilar kommer i full galopp för att helt enkelt underlätta för dom ! och självklart tackar jag alltid dom som jag kört förbi som flyttat på sig med en vänster och högerblink då jag blinkad in och kört om ! Man ska underlätta i trafiken inte förhindra och försvåra den !

Så tycker jag iaf ! =)

Länk
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
En helljusblink kan vara på plats när man påbörjar en omkörning på vanlig landsväg, för att uppmärksamma framförvarade. Gör det allt som oftast, efter några svettiga incidenter med vänstersvängande utan backspegelkoll, och folk som får för sig att gå ut på omkörning när man själv gör just det samma. Funkar bra för mig, och jag får inga ilskna blink efter mig. Vid en omkörning ska man ha tillräckligt mycket fritt mot mötande trafik, så att man INTE behöver gena över motorhuven på den man kör om för att klara situationen. Finns inte den luckan, GE FAN i att köra om.

Som lastbilsförare kan jag meddela att det är uppskattat med en helljusblink när omkörningen påbörjas, ibland är det ruggigt svårt att se om bilen har börjat köra om släpet, eller bara ligger bakom och funderar.

Som vi fick lära oss på transportteknisk; Visa alltid överdrivet tydligt vad du ska göra, folk är vimsiga.
Paap Reeder
Hej!

En gång i tiden ägde jag en "bullmerca" typ 1960. På den fanns det ett spakläge i heljusspaken där man kunde ställa heljuset på konstant heljusblink. Blinkade ca 2 ggr per sek.

Tänk om man skulle montera in nått sånt i Bimmern idag??...... lägga sig med 750:an i vä-filen på motorvägen...... trycka in spaken på blink...
Jag vågar inte ens tänka på konsekvenserna.
Skulle man behöva bli stannandes för nått vägarbete eller dyligt skulle man säkert hamna i direkt handgemäng med de 100:a senast omkörda.

En jäkligt bra funktion var det. Tyvärr gjorde denna "stuttgart-Taxi" bara ca 140-150 kmh. Möjligt att de på senare tid fått upp farten litet på denna bilmodell... men osäkert.

MVH /// Paap R
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Folk som blinkar när polisen står bakom nästa kurva. Jag säger bara vilka hjältar!

Hände mig för 1 vecka sedan. Brukar inte köra fort, men just denna dag hade jag hemlängtan och lite nödig. Foten blev tung, men så fick jag ett möte och han blinkade i helljuset. Tänkte nu var han arg för att jag körde så fort, eller en polis kontroll. Mycket riktigt var det polisen. Låg väl kanske 140 på 90 väg "nästan själv på vägen" bromsade ner och flöt förbi dem snällt och försiktigt, damn vad dem glodde! nästan otrevligt. Dem var nog sugna att ta in mig men släppte förbi mig. Efter detta tänkte jag nästan vända och köra ikapp han som blinkade och ge han en slant. men det kändes för krångligt samt nödig som man var. Puhh. Han är i alla fall min hjälte! Tänk en sommar utan körkort! TACK är det minsta jag kan säga! Ska aldrig mer köra fort.
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Alf_VON_Sil:

"Folk som blinkar när polisen står bakom nästa kurva. Jag säger bara vilka hjältar!"

Visst blir man glad om någon blinkar med heljuset inför en kommande hastighetskontroll så man slipper eventuella fortkörningsböter. Dock jobbar inte bara trafikpolisen med att ta fast fortkörare vilket kan innebära att den som blinkar med heljuset räddar en rattfull förare från att åka dit. På grund av att den rattfulle föraren klarade sig kanske han/hon kör ihjäl någon, är det värt ett helljusblink då?

Det gäller att tänka lite längre än vad näsan räcker...

roadZter
Perkka
Brukar nästan aldrig "flasha" med helljuset vid omkörning, oftast tycker jag det räcker med att använda blinkers... Men om det är något pucko som vägrar vika ut så kan helljuset komma väl till pass.. "Bäst" på att hålla till höger vid omkörning är ändå lastbilschaffisar! & något som är ÄNNU bättre, är att om man själv ej ser om det är fritt att köra om, så blinkar dom lite lätt med högerblinkers för att visa att det är klart :) Det kallar jag trafikvett!
Som någon föregående talare även sa, så tackar jag naturligtvis med blinkers när jag kört om..

Mvh Per

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Att blinka med höger körriktningsvisare för att visa att vägen är fri för en omkörning är knappst trafikvett, att sedan följa rekommendationen och köra om utan att själv se om vägen är fri måste vara så långt från trafikvett man kan komma...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Perkka
Man får väl helt enkelt lita på att det är klart.... Varför skulle lastbilschaffisen riskera mitt liv? Jesperado, klart det är trafikvett (iaf från hans sida) när han underlättar min omkörning..

Mvh Per

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Om du bara riskerat ditt eget liv genom en "blind" omkörning hade det varit helt ok, men du riskerar även andras liv.
Det kan ju faktiskt vara så att lastbilen ska svänga till höger och använder körriktningsvisaren på rätt sätt (det är alltså otillåtet att "underlätta" omkörningen på det viset du beskriver). Det kan ju också vara så att vägen i själva verket inte var fri trots allt, då kan du inte i efterhand försvara dig med att lastilen visade att vägen var fri precis...

Att köra om när man inte själv kan konstatera att vägen är fri kan aldrig vara trafikvett!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Perkka
Jeppe: Man ser om man lastbilen ska svänga lr inte.. Det gäller att att ha uppsikt efter en avfart lr dylikt som lastbilen kan/ska svänga av på.. Någon fler än jag måste ha upplevt samma sak, att en lastbilschaufför blinkat med högerblinkers för att visa att det är klart? Sen om lastbilen blinkar för att svänga, slår den naturligvis av på farten innan den svänger.. & fortsätter ej i samma hastighet..
Du säger att det är "otillåtet" att underlätta en omkörning på detta sätt.. Mao olagligt? OM det nu är så, finns det fler tillfällen då man låter trafikregler gå i andra hand.. Som t ex vid "kugghjulsprincipen".. Där låter man den principen gå före väjningsplikt, så poängen är att man inte alltid följer trafikregler för att underlätta i trafiken..

Mvh Per

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.