|
Sida 3 av 8
|
|
|---|---|
| Hasso! ja jag har körkort jag är yrkes chafför.. kör lsatbil i jobbet och Rally och folkrace på fritiden! så köra bil kan jag! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Varför har "vimsiga kärringar" betydligt lägre försäkringspremier än "vimsiga manliga bilister". De vimsiga kärrringarna har förmodligen större chans att klara av körkortet än en del ungdomar. MVH Hasso |
|
M5POWER: Är du lika aggressiv i trafiken när du framför din lastbil? I sådana fall är det bäst att hålla sig undan... Håller med hasso! Ofta klarar sig "vimsiga kärringar" bättre i trafiken än dito ungtuppar |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag har ABC men inte kan jag köra motorcykel för det inte,därför att det bygger på erfarenhet och inte enbart framförande som de flesta klarar hyggligt även jag. Och hur många lastbilsförare framför sina fordon är i många fall rena skräckexempel totalt utan hänsyn till sin omgivning omkörningar av andra lastbilar som tar 3-4 minuter rena lekstugan ser jag exempel på dagligen. Och statestiken för lastbilsolyckorna är ju inte så lysande de verkar ha en skenande utveckligen tyvärr. Även jag kan framföra lastbil samt framföra fordon med 20.000 hkr. Hänsyn och förståelse för andra människor är det tyvärr många bilister som saknar. MVH Hasso |
| Ja en anledning kan ju vara att det är omöjligt att åka av när man ligger 65-70 på 90 väg,och som i sin tur framkallar många stressade omkörningar för just färska ungdomar mm! Kan man inte hålla ett normalt tempo med sin bil pågrund av dålig syn eller andra hinder så har man fan inget att göra i trafiken! | |
| Störst går först! Det är en regel utan undantag! HE HE | |
|
Kan man inte hålla ett normalt tempo med sin bil på grund av hög testosteronhalt eller andra hinder så har man fan inget att göra i trafiken??? Jag tycker det skönt att personer som hasso dyker upp i debatten och nyanserar det hela! Det finns alltför många ungtuppar här som anser att de är odödliga och att alla som kör relativt lagligt är livsfaror i trafiken. Jag tror inte unga män är mogna för körkort när de är arton år. kvinnor i samma ålder är betydligt mer försiktiga i trafiken, rent generellt. Är det en slump att försäkringsbolag skyr män under 25 som pesten? Kanske 23 år är en bra ålder för män att ta körkort? Annars bör unga mäns bilar utrustas med någon form av dekal, liknande den gröna skylten vid övningskörning, så att vi övriga bilister kan iakttaga viss försiktighet. |
|
| Bjoerck du har har rätt i det du skriver! Jag borde nog inte ha körkort igentligen för man har ju inte tålamod att ligga i 90 när det 90, man får ju magsår! Sen framförallt det är ju så jävla kul att köra fort.. adrenalinet flödar, man blir ju mer eller mindre beroende. Fast det är väll bara en tidsfråga innan man kör ihjäl sig! | |
netsix |
bjoerck---> Hade du tyckt det var ok att höja åldern om du var i den åldern, tror inte det. Det finns faktiskt trafikmogna 18-åringar oxå. Man skall inte som i många andra fall dra alla över en kam. Alla kanske inte är mogna att rösta vid 18, skall vi då höja den åldern till 23 oxå. När vi ändå är igång kanske man skulle ändra moppeåldern till 18 och lätt mc till 19. Även om man skulle höja åldern så tror jag att de som kör som om dom är ute efter att köra ihjäl sig inte hade kört lugnare utan dom hade blivit så glada över att äntligen få komma ut på vägarna att det hade gått i samma hastigheter. En sak till jag tror det skulle medföra är att vi skulle ha betydligt fler ute i trafiken som körde utan körkort. Men det är ju bara min åsikt. /netsix |
| netsix: Din åsikt är inte så bara! Visst ligger det en del i det du säger. När jag var arton insåg jag inte alla risker bilkörning är förenat med och körde därefter. Om vi analyserar övriga samhällets åldergränser är det självklart att de generaliserar. Der finns säkert många killar som är arton år och kan sköta sig på krogen men trots det är det 23 år som gäller för att komma in på de flesta ställena där jag bor. Samma förhållande gäller systembolaget. Skulle varje institution utföra enskild prövning på varje kund skulle det bli oändligt mycket byråkrati. Ofta lyser mognadsgraden igenom på många unga skribenter här på forumet då jag säger att extrem fortkörning är dumt. Jag får då ofta höra att jag är moraliserande och är inte värdig att framföra en BMW... Jag lovar att de flesta killar som nyss fått körkort kommer se tillbaka på sina första år med körkort och tänka: "Fan vad jag var vårdslös då det begav sig" | |
|
Antingen är man bra på att köra bil eller så är man inte det. Det finns folk som är alldeles spända i trafiken och i stort sätt bara ser raktfram (dock åker dom laglig hastighet eller strax under). Sådana människor klarar tex inte av att köra längre sträckor (30 mil i ett svep är helt omöjligt för dessa människor). Det är därför man ser många olyckor nere på kontinenten när "svenssons" ska ner på bilsemester i europa. Jag tycker kraven på körkort borde vara högre. Som det är nu så utgår folk ifrån att det enda man ska göra med sin bil är att backa runt gathörn och köra en repa stan. Det krävs inga som helst kunskaper i att kunna köra en ordenlig omkörning eller att kunna hantera farter i över 70km/h. Att sedan storstadsbor skulle vara bättre förare anser jag vara ett skämt. Bor för nuvarande i Göteborg och när det är vinter och LITE halt blir det rena rama kaoset. Det finns två typer av människor. Folk som kör 25kmh bara för att det är lite vitt på vägen, och folk som fortsätter köra i 140 trots att det är isgata. Ungdomar som är vårdslösa i trafkien när dom precis fått körkort är samma ungdomar som bråkar på krogen, och super på stan. Bara för att man är kille så behöver det inte betyda att man är vårdslös! |
|
netsix |
bjoerck---> Jag insåg inte heller alla risker när jag var 18 utan det kunde gå ganska hett till ibland utan att man hade full koll. Och tänker man tillbaka så kan man komma på flera tillfällen då man var direkt livsfarlig. Idag är jag 30 och kör ofta för fort men inte över min kapacitet utan har full kontroll och väljer mina tillfällen. Men självklart kan det ju hända något så man tappar kontrollen men kör jag riktigt för fort så ser jag till att vara ensammen på vägarna. Och då väljer man själv om man vill riskera sitt eget liv. Men jag tror att dom som kör som vettvillingar kommer att göra det även om man skulle höja körkortsåldern. Det finns omogna människor i alla åldrar. För att återknyta lite till handlingen på den här tråden så kan jag hålla med om att det är fruktansvärt irriterande när folk man kör om skall påpeka det genom att ljustuta. Och med den bilen jag kör så är det ofta jag märker avunsjuka (eller vad det kan vara) särskilt när jag ser ganska ung ut och inte mäter mer än 167 cm i strumplästen. Folk är jävligt snabba och påpeka saker med ljustuta och övriga manövrar. Särskilt polisen verkar ha svårt för att man kör en sådan bil. Hade MB innan och det var samma sak. /netsix |
| personligen har jag aldrig upplevt att jag blivit särbehandlad bara för att jag kör en dyr bil. Det enda jag har märkt är att min touring uppenbarligen intresserar en annan kategori av människor än mina tidigare treserievagnar. nu är det Volvo och Saabägare som kan vara lite nyfikna på bilen. Men ute i trafiken märker jag aldrig att mina medtrafikanter blir provocerade. Kanske beror det på att jag kör försiktigt och inte hetsar övriga bilister? | |
netsix |
Jag märker att förare som är runt 45 och kör Volvo 740 från 89 (ett ex bara) har jävligt svårt för att se en snorvalp ligga och kryssa i en 740iA. Dom gillar att påpeka att man ligger i 140 på 110 väg. Nu är jag ingen snorvalp men jag ser inte mycket äldre ut än 25 så jag kan kanske upfattas som en snorvalp. Jag har tom fått kommentarer som "du skall inte tro att du är något bara för att du åker xxx" när jag stått parkerad. Det kan inte vara något annat än den svenska sjukan. Jag väljer att lägga pengarna på bilar isället för att åka till gran canaria 1-2 ggr om året. /netsix |
| Fick en sväng av avundsjukan förra helgen när någon roade sig med att gå på min bil... | |
netsix |
Jag har råkat för nyckelrepor i ett par utav mina bilar oxå. /netsix |
|
bjoerck -> Mycket riktigt. Om du aldrig har märkt att någon ljustutar eller hytter med näven när du är ute och kör så finns det ju så klart en förklaring. Vad jag har förstått kör du lagligt vilket innebär att det oftare händer att du blir omkörd än att någon kör om dig, inte sant? Den här diskussionen handlar om de som lite oftare gör omkörningar, kanske i hög fart. Detta kan irritera andra medtrafikanter. När jag gör en omkörning tittar jag inte på hastighetsmätaren. Jag vill så snabbt som möjligt förbi framförvarande bil för att undvika att ligga onödigt länge i mötande fil, borde vara naturligt. Detta innebär att jag ibland passerar framförvarande bil i hög hastighet. Något som tydligen irriterar vissa förare. Av naturliga skäl blir inte omkörningarna lika snabba när jag kör Skoda Octavia diesel eller min lilla Peugeot. Därför hände detta fenomen mig ganska sällan när jag kör dessa bilar. Micke |
|
| mikren-6: Håller med dig! Tror knappast att en BMW väcker heta känslor däremot blir övriga trafikanter upprörda om BMW:n framförs på ett burdust sätt. Det hela har nog mer att göra med förarens attityd än bilens attityd. | |
|
>>>>>M5POWER.....gränsen (om än något diffus) för att svänga tbx har jag fått lära mig är när man ser hela den omkörda bilen i backspegeln...nu är det ju inte alltid man har möjlighet att ligga kvar så länge, eller att man kollar att man verkligen ser hela bilen men det spelar ju ingen roll bara allt flyter smidigt. Det jag retar mig på är folk som börjar svänga tbx så fort deras främre dörrar har passerat bilen de kör om, eller sådana som stryker förbi och kastar sig in i luckan framför för att sedan ställa sig på bromsen så att man själv håller på att hamna i bakluckan på dem...likaså när man är ute med mc:n och folk inte har vett att hålla avstånd vid om- och kökörningar.... |
|
|
Ska man köra om så kan man väl göra det på ett "snyggt" sätt, bara för att framförvarande bil håller hastighetsbegränsningen ska han väl inte straffas för det. M5POWER du måste ju inse att alla är inte så strålande bilförare/lastbilsförare som du, att slänga in bilen framför stötfångaren på den omkörde skapar inte bara irritation utan du stressar upp föraren(som vet sina begränsningar)...ONÖDIGT tycker jag. Först väljer spår som det heter i motorcross, om framförvarande inte vill flytta på sig så behöver han inte det iofs blir jag också jvl irriterad däremot slänger jag inte in bilen framför näsan på personen utan ca 150 framför visar jag t ex. att vägrenen inte är farlig, tror inte att föraren blir hypernervös av det. Trot att jag kör mellan 5-8K mil om året är jag inte på långa vägar så duktig som M5POWER, senast i sommras blev jag duktigt stressad. Körde in i Nice med min M3:a som jag inte ville ha en repa på, trafikintensiteten var mycket hög inte nog med det alla var ju fransoser, inte blev man insläppt när man skulle byta fil och inte visste jag vart jag skulle samt en flickvän i högersätet som pekar....däråt.....nej.....sväng här...tror jag...eh. Usch... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.