|
Sida 2 av 8
|
|
|---|---|
|
Förutom helljusblinkningen, som mycket riktigt talar om att det sitter en låtsaspolis bakom ratten, så har jag även flera gånger råkat ut för att den omkörda föraren dessutom hänger sig på tutan! Snacka om att skapa ett aggresivt beteende i trafiken! Men, det finns ett recept. Bromsa lite lätt och lägg dig mitt i vägen (om du inte får möte förståss) då kan bakomvarande inte köra om dig och du kan själv bestämma hastigheten. En gång blev gubbjäveln så rädd (jag stannade helt och hållet) att han inte vågade köra överhuvudtaget efter att jag kört iväg. På körskolan lärde man sig mycket riktigt att man skulle ge en eller ett par korta helljusblink innan man körde om. |
|
| Glömde en sak förresten. Det absolut värsta är de som ÖKAR hastigheten för att du inte ska kunna köra om. Väldigt olagligt och dessutom helt livsfarligt! Det e inte alltid man kör bumse och kan svischa förbi hur som helst. | |
| Det kommer säkerligen att bli intressant om man blinkar med heljuset när man skall köra om en polisbil, eller om man gör det i t ex Tyskland. Ingen som har provat. Tror inte dom som jobbar på bilskolerna rekomenderar det nu. | |
|
Nope, jag tog körkort för ca 3 år sedan och ingen uppmanade till något liknande. Varken körskolläraren, läroboken eller gubben jag körde upp för. Jag har aldrig gjort det och vet ingen som brukar göra det heller. Noterade en sak förra sommaren. När jag kom ifatt en tysk reggad bil flyttade de på sig nästan omedelbart oavsett vad de körde själva. Däremot är det svårare med vissa märken. Audi och volvo förare vekar ha lite svårt att acceptera att de blir omkörda av en lite röd bmw. Likaså större BMW bilar faktiskt. Vet inte om de räknar med att vara snabbast på vägen. |
|
| Tror ni verkligen det är så prestigefyllt att komma med en BMW att alla andra trafikanter blir irriterade eller känner sig underlägsna? Själv tycker jag det låter som om personerna som sagt dylika saker drabbats av hybris. Tror knappast någon bryr sig om att det är en BMW som kommer körandes. BMW är en dussinbil i Sverige precis som Audi, Volvo eller SAAB. Att äga en BMW inger ingen status ängre. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ta mitt förra inlägg med en nypa salt men en hel del uppriktighet ligger det i det och det är kanske därför att andra bilister anser att BMW är högvilt och ska jävlas med till varje pris.Det finns förnuftiga människor som gör omkörningar, sedan finns det idioter som kommer farande i 130 och uppåt och ska om till varje pris oavsett om man tränger mötande trafik långt ut i dikes kanten det är de som förtjänar 400 watt rakt i synen och tyvärr är det ofta BMW av de större och som sagt tidigare respiratorutrustade svenska bilar plus en del andra Tysktillverkade saker. MVH Hasso |
| Ett annat ganska korkat beteende är de som tror att man ska blinka vänster under hela omkörningen och sluta blinka när man svänger tillbaka. Vad är poängn med det? Är det trefiligt och personen går från innerfil till mittfil så är det svårt att veta om de håller på med en omkörning eller skall byta till ytterfil. Helkorkat. | |
|
Jag tror inte att man behöver köra helljus som ett stroboscope på E4:an direkt, däremot kan man köra Tysk-varianten, ligga 5m bakom och bara fortsätta med vänsterblinkersen nu snackar vi motorväg förståss. Själv använde jag ljustutan för första gången på länge, jag körde om en skoda i en vänsterkurva på en krokigväg, han hade tidigare genat så jag gjorde honom uppmärksam på att jag var på väg om. Däremot uppmanar jag folk att köra tack-blinket till trevliga förare ute på vägarna samt att varna för poliskontroller. För två somrar sedan vände jag och stoppade en volvo-raggare som räddat mitt körkort, han fick en femhundring. Kom bra för fort på bågen då 240:n lade sig långt ut till vänster, på med varningsblinkersen och tokblinkade med helljusen jag förstod direkt vad som stog bakom kröken. Det finns ett ord som snart tas bort ur svenska ordlistan, det gäller även i trafiken. R E S P E K T. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag fick lära mig att använda signalhornet vid omkörning 1974 dagtid men vem törs använda det?Det anses som en ren provokation och att man är ilsken och irriterad idag, utomlands tutas det hela tiden viss skillnad på trafikkultur är det förstås. Kvällstid skulla man använda ljustutan som det kallades. hur det lärs ut idag kan väl juniorerna svara på, är det skillnad så är det inte konstigt att det blir konflikter istället för samarbete och "glada" blinkningar utan orsakar en massa irritationsblinkningar MVH Hasso |
|
Stort tack till alla medtrafikanter som varnar för poliskontroller och andra faror ;) sånna vill vi ha fler av! Mindre tack till dom som vägra flytta på sig bara för dom håller 90 exact! Till er som tror att bmw inger respekt på vägen.. "oooh hjälp måste flytta min bil de kommer en bmw" baah... väx upp... skulle isf va en maffig 850 eller nått. Skön syn att bli omkörd av juh ;) |
|
| Jag tycker inte det är så lyckat att folk varnar för poliskontroller. Faktum är att det inte bara är personer som kör lite för fort som blir varnade utan också individer som vill undvika konfrontation med polisen av annan anledning. Jag har själv blivit varnad några gånger av mötande trafikanter och visst blir jag glad då jag passerar kontrollen lagenligt. Däremot vet inte de blinkade om den de varnar har hela bilen fylld med insmugglade hallonbåtar från något suspekt land i fjärran. | |
| Frågan är hur vanligt det är om man nu blir stoppad att polisen gör en search av bilen? Man kan ju dra allt till sin spets frågan är hur ofta det är att man har varnat Jackie Arklöv när han åkt förbi och hur många gånger man räddat en stressad säljares körkort? | |
|
beror ju på HUR folk kör om oxå...har väl hänt att det brunnit för mig när jag blivit omkörd av någon *censur* som inte haft vett att ligga kvar i vänsterfilen tills de kommit om, utan girat in så att man fått ställa sig på bromsen för att få behålla framskärmen...får väl erkänna att det resulterat i en och annan helljussalva......... ....sen en liten sak jag funderat mycket över....de flesta kör ju snällt åt sidan när man kommer ikapp och ska köra om...men när jag kommer i mina föräldrars Merca så flyttar sig nästan ingen??...någon här som kör/kört Merca och kan bekräfta/dementera?? |
|
Det var just det jag pekade på, har både MB o BMW "här kommer det högvilt aldrig att jag flyttar på mig" just pga BMW el MB som tydligen räknas som nån statusbil och bara innehas av "trafikdårar" som ska jävlas med.Iofs spelar det ingen roll om det är en stylad 318 eller en 540 alt 190-320 samma behandling. Visst har antalet BMW ökat kraftigt men räknas fortfarande som statusbil(diskuterat i ett annat forum) och de är ju i stort sett dubbelt som dyra som (5-serien) en "vanlig" volvo. Och då är det inte så konstigt att folk har den attityden vilken i grunden är okunninghet.(eller möjligtvis den välkända sv.av) MVH Hasso |
| fast jag tycker iof att folk oftast kör åt sidan när man kommer med BMW:n...fast vänder man på det hela så är det VÄLDIGT sällan en Merca går ut på vägrenen för att släppa om mig..... | |
|
Greger var går gränsen när man får svänga tillbaka in i rätt fil? jag tycker det vore bättre om folk kunde lära sig att växla ner när dom ska köra om bilen framför sig och slopa regeln att man ska se omkörda bilen i backspegeln! Tycker det räcker med 4-5m tills man kan svänga in. Men det´beror väll lite på hur mycke erfarenhet och känsla för att köra bil. |
|
|
Acey: Sannolikheten att blinka på tungt kriminella kanske inte är så stor däremot möter de flesta någon eller några rattfyllon varje gång de tar en långresa med bilen. Att ge dem en chans att komma undan tycker jag inte är bra. M5POWER: Den enkla anledningen till att omkörda bilar blinkar på dig är kanske för att du svänger in alldeles framför dem? Att svänga in framför en omkörd bil med fyra till fem meters marginal är att be om irriterade medtrafikanter. Är det som nu kletigt på vägarna stänker du dessutom upp smuts på bakomvarnade bils rutor. Jag tycker regeln om att man skall se bakomvarande bil i bakspegeln är utmärkt. |
|
MPower: Svänger du in framför en bil med 4-5 meter lucka så kan den bilisten bötfällas för att inte hålla rätt avstånd till framförvarande bil:-) HÄNSYN till andra trafikanter hur illa dom än kör är bra för nerverna. Och var gränsen går för att svänga in ska du inte FRÅGA OM det ska du KUNNA om du innehar körkort. Dags för reputb.?? Det var ju ämnat för pensionärerna men det kanske behövs på flera håll. MVH Hasso |
| bjoerk: Är man onykter vid ratten så skiter man eventuellt i om någon blinkar på en. Och har man bara tagit en starköl så kvittar det eftersom du inte får blåsa vid en hastighetskontroll. Är det en nykterhetskontroll så tar dom ju inte in bilar pga farten utan det sker ju "random". | |
| Det är iof för sig sant att det stänker upp skit på rutan men det kan många utav bromsklossarna ha! Men det jag mena igentligen var att folk borde lära sig var dom har bilen! Många livsfarliga omkörningar orsakas av folk som inte vågar eller har vett att gå in förns dom ser bilen i backspegeln när dom får möte! Givetvis svänger jag inte in efter 5 meter när det är helt fritt! Men många tror att dom kör lastbil med släp! NÄÄ större krav på uppkörningarna plus att uppkörningrarna ska ske i dom större städerna så man kan sålla bort alla vimsiga kärringar mm!!!!!!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.