|
Sida 1 av 8
|
|
|---|---|
| Varför ska var och varannan bil blinka med helljusen när man kör om? Tror nån på fullaste allvar att man ska sakta ner bara för att nån blinkar med lysena!!? sen en annan sak.. varför ska all ligga mitten och ytter filen när det är 3 filer? Det går oftast fortast att köra om i inner filen på motorvägen för där har ju inte kärringar mm vett att åka när dom ligger 80-90! Är det så jobbigt att gå ut en fil och underlätta för trafik med högre tempo? | |
|
Håller med dig till 500% fyfan.. "See you at the Rödljus" |
|
|
Visst kan det vara störande med alla "kärringar" som ligger i mittfil. Anledningen till att många väljer att köra i mittfil tror jag beror på att de många påfarterna gör att det blir jobbigt att hela tiden byta fil för att ge plats åt de som skall in på motorvägen. Den snabba blinken med helljuset vid omkörning gör många endast för att föraren i den framförvarande bilen skall observera att den kommer bli omkörd. |
|
| Måste man gå in i mitten filen för att göra plats? oftast är det helt tomt i filen, det verkar gå på nån jävla reflex! har dom inte hört talas om hastighets anpassning? jag tycker dom ska införa uppkörningar vart femte år så att man får bort alla färskingar/gammlingar som knappt kan gå/se ännu mindre köra bil! | |
| Dom som blinkar med helljuset när dom ska köra om är verkligen helt ute och cyklar, vad jag vet så ska man använda blinkers, inget annat!!! Finns det ingen tanke på att tex den mötande blir bländad när denna jubel-idiot drar på sitt helljus? Förbannat störande tycker jag! | |
|
Jag tror ni pratar om lite olika saker :) Men om man ligger i omkörningsfil och kör om så tycker jag att man kan blinka till med helljuset så att en framförvarande i omkörningsfilen som inte kör så fort kan flytta på sig så att den som kör snabbare kan komma fram. Precis som man gör på det stora och tuffa Autobahn, fast där är det oftast mer hastighetsskillnader än i Sverige. Men att blinka till varje gång man byter fil för omkörning, bara för att markera för den man kör om är ju helt onödigt och störande. Oftast, men visst finns det undantag. Sen förstår jag inte heller de som blinkar på en när man kört om, bara för att de tycker att man inte får köra fortare än de gör. |
|
|
kentsamuel: De kanske inte blinkar på dig för att markera att du inte får köra fortare än de gör. Deras blink kanske de vill se som en dunk i ryggen på dig eftersom du e tuff som kör om. Att blinka på bilar som inte flyttar sig på motorväg tycker jag är helt ok. Bättre det än att folk blir förbannade och tar folk på innern istället. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Störst värst och bäst, flytta på er för här ska jag fram utan hänsyn till andra. Det är sånt som ger BMW ägare dåligt ryckte och drabbar även sådana som inte kör som "biltjuvar". Förekommer också hos vissa andra svensktillverkade respiratormodeller.:-) Fast visst är det svårt att låta bli att åka utan ibland. MVH Hasso |
|
tagge, Ja så kan det ju vara också... har inte tänkt på det. Men det är ju lite svårt att veta också. Men det bli ju mycket roligare man man förutsätter att det är en uppmuntran :-) Jag får nog köra om oftare nu då, för det är sällan de blinkar på just mej. |
|
|
Trafikkungörelsen säger att man endast får använda helljusblink i sammanhang då man varnar för fara. Att helljusblinka på någon som blockerar ytterfilen är alltså fel, och än mer fel och extremt töntigt är det att blinka bilar i baken som man tycker kör för fort. Dessa självutnämnda poliser begår själva där ett lagbrott. Om man vill om tycker jag det bruka räcka med att visa upp ett par feta njurar och en vänsterblinkers. Ni har väl pondus grabbar? ;-) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
MDC:Självklart. Instämmer räcker med feta njurar och vänsterblink, fast min pondus sitter nog inte i blinkersen:-) MVH Hasso |
|
hasso: Störst värst och bäst, jag ska minsann inte flytta på mig och ta hänsyn till andra. Men visst, det finns ju gränser. Men är det motorväg och helt fritt i vänsterfilen under lång tid och bilen ändå inte flyttar sig så är det väl inte fel att blinka till för att markera lite. kentsamuel: Visst blir det roligare med fler ryggdunkningar i trafiken. MDcruiser: Eftersom det även är ett lagbrott att hindra annan trafik så kanske man kan se mellan fingrarna med ett litet blinkeblink. Är det ett lagbrott att köra omkring med vänsterblinkersen på hur som helst också? |
|
|
Är det inte ett lagbrott att köra omkring med vänsterblinkersen på hur som helst också? Menade jag. |
|
|
Något jag måste uppmuntra är däremot den vänliga "vänster, höger, vänster-blinken" man kan få när man själv underlättat en omkörning genom att ex. vis gå ut i vägrenen, eller förstås att göra samma manöver efter en omkörning. När den omkörda sen blinkar tillbaks med ljustutan känner man allt en liten "samhörighet" med sina medtrafikanter! Man ska kramas i trafiken ;o) //Koffe |
|
|
Om jag inte minns helt fel så fick vi lära mig oss blinka till lite lätt med helljuset på bilen framför när vi övade omkörningar i bilskolan (det var dock närmare 10 år sedan). Jag gör faktiskt det ibland när jag känner att bilen framför inte riktigt är beredd på en omkörning, sånt kan man ju "känna på sig" i ibland. roadZter |
|
|
Använder oxå helljusblink ibland för att varna framförvarande att "nu kommer jag att köra om dig". Många ser inte att man vänsterblinkar för omkörning, men en kort helljusblink får dem att upptäcka att jag ligger bakom och tänker köra om. Mats E BMWCS 3050 |
|
|
Vad jag uppfattar heljusblink så har jag nästan alltid använt det för att visa bilen framför att den ska flytta på sig men när man ligger närmare 180-200 så brukar jag använda den för att dem ska se att man kommer i fart.. Man vill ju inte att dem svänger framför en när man kommer i 200..ajaj. "See you at the Rödljus" |
|
| Det jag mena va att folk ska envisas med att blinka och slå på helljuset och försöka blända en när man väl har kört om! Tycker det är så jävla patetisktoch trafikfarligt när dom börjar blinka, dom rycker ju fan i varenda spak dom hittar! Har dom inget bättre för sig än att leka poliser? | |
|
Vet inte om M5POWER menar att det finns de som helljusblinkar efter att man kört om bara för att leka polis och poängtera att man kör fort. Detta fenomen har jag upptäckt till stor del beror på vilken bil jag kör. Jag kör en Skoda Octavia i tjänsten, ca. 4000 mil per år och många omkörningar. Mycket sällan folk som blinkar för att de blir förbannade. Annan sak om man först blinkar höger, vänster och sedan blir besvarad med kort helljusblink. Likadant i min lilla Peugeot. Har kört 5000 mil med den bilen och gjort ett antal omkörningar men kan inte minnas att någon lekt polis med helljuset. Sedan BMW:n... Jag kör inte fortare med BMW:n än med övriga bilar. Dock har jag märkt plötsligt vid omkörningar hur betydligt fler bilar visar sitt misstycke med att blinka med helljuset eller till och med slå på det helt och hållet så länge det inte kommer mötande. Vansinne!! På vilket sätt blir trafiken säkrare med sådana fasoner. Om föraren som blir omkörd tycker att jag har gjort en dum omkörning blir väl knappast situationen bättre av att få ett helljus rätt i plytet!? Suck... Micke |
|
|
Jag har 2 bilar, en Golg III och min kära Bawaria. Då jag kör Golfen och vill göra en omkörning, så är folk inte speciellt villiga att flytta på sig. Men när "Fete Ghunter" dyker upp i backspegel med sina xenon lampor, kastar sig de framförvarande bilarna ut i väggrenen! Det är lite som tipsreklamen (13 rätt är respekt). Fet Bumse med xenon ger respekt.:-) |
|
|
Har faktiskt inte råkat ut för att bli blinkad åt efter omkörning på väldigt länge. Kan ju iofs bero på att jag mest susar omkring på jämtländska, rätt glestrafikerade vägar där väldigt många verkar dessutom vara fullt upptagna med att krampaktigt hålla i ratten med bägge händerna. Det märks på att de inte vågar använda blinkersen vid vare sig omkörningar, filbyten eller när de ska svänga av vägen. Att de då skulle våga släppa taget med ett par fingrar för att helljusblinka är ju en närmast absurd tanke ;-) Mats E BMWCS 3050 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.