AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
854

Vad tror ni om denna e46a?

Tänkte höra med er om vad ni tror om denna e46a... har redan vart och kikat på den och den har halvskinn, sportstolar, ac, sommardäck på plåtfälg (de som sitter på), fällbart baksäte, färddator m.m...Är det ett bra pris eller ska man pruta lite? är 316 en väldigt svag bil? vad säger ni som äger/ägt eller har kört?

Länk

touringen: Länk
Jag hittade ingenting positivt med den bilen.
Vad tycker du själv var bra med den?
Att den antagligen är ganska billig i drift... iaf billigare än 320 och 325orna... Vet inte riktigt hur jag ska svara på frågan... Är det för mycket pengar för den bilen?

touringen: Länk
Priset vet jag inget om egentligen, ingen klimator gör den troligen iskall i mångas ögon.
Jag tycker det var en tråkigt specad bil helt enkelt, med tråkig motor. Röd är inte så snyggt på e46 dessutom.

Att den kanske drar lite bensin är en annan sak, det var inget jag ägnade nån tanke.

Lycka till med eventuellt bilköp iallafall!
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag tycker färgen är snygg - gissar att den är Hellrot.
Utrustningen är väl också ganska OK, 'vanlig' AC kyler lika bra som klima om man orkar krana själv, och med sportstolar, delskinn, farthållare och larm finns ju det man behöver.....
Snåla på bensin är dom om man kör vettigt - det är för övrigt svårt att INTE köra vettigt, för någon racer är det inte! Räcker dock gott och väl till som vardagsbil, och motorn är ganska trevlig till karaktären. Rödljusrace och omkörningar på krokig landsväg avrådes dock ifrån.....
Det är ju ganska många mil för att vara en 01:a, så chansen är rätt stor att den gått mycket långkörningar. Försök kolla med förre ägaren (verkar stämma med en ägare vid koll i bilregistret f.ö.). Med dom milen är väl priset en smula i överkant, 100K är nog max vad den ska kosta.
Kolla också status på främre spindelleder/länkarmar - är dom inte bytta så är det stor risk att spindellederna glappar, vilket innebär länkarmsbyte. BMW brukar dock vara hyggliga med goodwill-garanti på dessa, eftersom det är en välkänd konstruktionsmiss.
För att ta reda på om motorn räcker till, finns bara ett sätt: provkör! Kan du leva med de måttliga prestanda en 316 levererar, har du en kanobil för rimliga pengar!

/// Gunnar E.
Hej ja jag vet väl inte så mycket om E46 men nog tror jag att jag skulle välja mig en 318 om man skall se til alla trådar man läst här så verkar det vara en väldigt pigg och kul bil .. men jag säger att man skall gå på känslan man får när man provar en bil tror säkert att du kommer att känna om det är rätt för dig

Bimmer
er
6
erix
320i -04 touring
Instämmer med gunnare, kolla länkarmar före köp, bmws goodwillgaranti lär annars gälla på max 5 år gamla bilar sägs det.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jag tycker priset är way to much.

Du kan ju få en coupé i samma kaross för den pengen. Inte mycket till utrustning har den heller, visserligen det mest väsentliga dock.

Tycker att en bil som har 11" mil på mätaren, solidlack, minsta motornalternativt borde kosta mindre. Jag skulle hellre köpa en 318 coupé av samma modell om jag skulle vilja ha en "billig" bil i drift.

Men du kanske behöver de 4 dörrarna, du kanske tycker om färgen, är inte så kräsen på utrustning och vill ha ett relativt billig bil ägande. Jo, då är det väl en bra bil för dig, men priset är ju för högt. Bilförsäljaren vill ju ha sin del av kakan också. Han har säkert löst in den för 80-90 högst, och ska självklart tjäna ett par tiotusen på bilen. Det är ju hans levebröd.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Motorn i E46:an är inte så pass liten som i E36:an. Den "nya" motorn i 316i är en 1,9 liters och inte 1,6 som man kan tro. Så piggare än 318 E36 lär ju den ju marginellt vara.
ma
301
madmax05
320i E90 M-sport
MD har en bra poäng där med motorn på den bilen annars ser den helt ok ut, en 316 idag är lika bra som de flesta e46 bara motorn som skiljer dem åt, sen kan man diskutera priset pga utrustningen o.s.v

behind a great man there is a great BMW
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.