|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Jag har nu magnetpulverprovat (MT-provat) det gamla motorblocket. Då jag misstänkte att det fanns sprickor i det, och min misstanke visade sig vara riktig. Om ni följer nedanstående länk kan ni se på sprickorna (gul/gröna). Ni får ursäkta bildkvaliten med det blir så eftersom de är tagna under UV-ljus. Länk Följ ovanstående länk, tryck sedan på "Online Sharing". Sök sedan på "Bjarre". Jag tror att ni måste logga in men det kan ni göra om ni använder användarnamn "guest" och lösenord "guest. Det blev lite rörigt men jag hoppas ni löser det! Vad tror ni det är som har hänt? Jag tror på felaktig dragning av topplocksbultarna med ev. vätska/olja kvar i bulthålen eftersom en tidigare ägare utfört en topprenovering. Eller kan det vara så att kylarvattnet har fryst? Har någon varit med om något liknande och orsaken till sprickorna blivit kända? Mvh. Bjarre | |
|
Ser helt klart ut som ett prakt exempel på "förstör det själv" renovering....Förmodligen vätska kvar i bulthålet som du skriver...Frågan e om blocket e reparerbart eller ej....Ser ju ut som om cylinderloppen klarat sig från sprickor... |
|
|
Det var inte ens snyggt gjort!!! Klåpare... Sjöberg |
|
|
Får man fråga hur mycket en sådan undersökning kostar ungefär? Och vilka som gör det? "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Jens Ek: Jag har gjort det själv, men då jobbar jag också en hel del med oförstörande provning om dagarna. Behöver du hjälp med någon form av oförstörande provning är det bara att skicka iväg ett mail till mig. Mvh. Bjarre |
|
Smiley© |
Inget snyggt block!! Men jag tror inte sprickorna runt bulthålet beror på olja i hålet när man dragit toppen, för tittar man på andra sidan vattenkanalerna så fortsätter sprickorna där konstigt nog, det borde dom inte gjort om det var spänningar i bulthålet som orsakade sprickorna. Sprickan på utsidan ser ju ut som en frysspricka, men kanske kan bero på något annat också. Jag kommer inte riktigt ihåg vad en kille sa till mig för ett år sedan, men det var nåt om att blocken kan spricka om dom går för varma, om det stämmer eller ej vet jag inte. /Thomas |
|
Fan vad jag diggar UV-MT! Klockrent!:) //FD Kontrollteknikern. "The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department... |
|
|
M5-Power: Håller med, MT-provning är en grymmt snabb och effektiv metod att indikera främst sprickor med. Det så är synd att metoden endast fungerar på ferromagnetiska material :-(. Mvh. Bjarre |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.