AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
800

Vad gör kombiinstrumentet egentligen ? (E36)

ex
91
exolon
325i E93 2012
Hur mycket "bearbetning" av data gör kombiinstrumentet egentligen - visar det bara insignalerna för varje visare, och kommer de från motorkontrollenheten och färddator etc eller får det input själv direkt från givare och räknar på det där det behövs ? Alltså hur "passivt" är själva instrumentet..

Anledningen att jag undrar är att om t.ex. man ser en glitch som gör så hastighetsvisaren går mot 0 och bensinräknaren går mot max, så om instrumentet inte gör bensinåtgångsberäkningen själv, så kan det inte vara kombiinstrumentet som är paj (eftersom varje mätare då bara visar sin insignal och det skulle vara osannolikt om både hastighetssignalen och bensinsignalen glitchar samtidigt). Vilket skulle tyda på att glitchen sitter i givar-änden av hastighetssignalen.

Om å andra sidan instrumentet gör beräkningarna själv så visst, då kan hastighetsgivaren glitcha både i kombiinstrumentet, sladdarna dit eller själva givaren och då blev det jobbigare att felsöka helt plötsligt...

Har för mig att det är ett vanligt problem dock och man vill ju inte byta hela kombiinstrumentet bara pga nån glitch, det måste vara nån kall-lödning som är lätt att fixa... (eller givaren då) jag vet bara inte vilket av dem :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.