AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.312

Går det att få "draget" på lägre varv ?

Hej
Nybliven ägare av en 525:a -89 och jag tänkte höra om det går att ändra något i motorn så "draget" kommer på lite lägre varv?
Vet inte alls hur det fungerar, men den är ganska slö upp till ca 5000 varv , då kommer en knuff.. Skulle vilja ha knuffen lite tidigare :).
Kan jag köra på 98oktan? Hört att den ska gå bättre då.
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Det enda du kan göra är att sätta på en kompressor eller en liten turbo i stort sett. Visst kan du byta kam, borra motorn, öka kompet osv men det blir ändå bättre med nåt av dom två första alternativen. Eller så byter du motor (535, 540 eller M5)

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Se först och främst till att bilen är servad.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Hy
98
Hyabusa
318i-87
Ju högre oktan desto bättre går motorn, men någon direkt förändring i effekt kan du inte vänta dig. Sportluftfilter kan vara en idé eftersom du får snabbare svar på gasen. Även byt till större avgas, ta bort kat mm. Lite större ingrepp o bättre resultat: gör då som nisse säger. (Tänk dock på besiktning)
Tackar för svaren! Ska ta och prova med sportluftsfílter och 98 och se om det blir någon skillnad.
Gudrun
jag har hört att man kan spänna fjädern i wastegaten då ska visst turbon börja dra lite tidigare.....................................................trodde inte det fanns nån fjäder i wastegaten, är de inte magnetventilen som styr de

jimmy/bmw
sätt ditt m52 insug då borde det bli bättre drag på låga varv !!

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Ett litet dyrare sätt som också kan vara litet av en chansning kan vara att chippa bilen! Med chansning menar jag att man inte säkert i förväg kan veta resultatet!

När jag hade en M5 -95 tyckte jag att den var rätt "seg" på låga varv (sådär 1500-3000). Den liksom tvekade först när man gasade innan den började accelerera. Den småryckte dessutom vid jämn gas vid dessa varvtal. Väldigt litet men ändå irriterande. Jag tyckte att allt tydde på att den fick för litet besnin vid dessa varvtal.

Jag chippade den med UNICHIP på rullande landsväg hos TS Motorsport i Åstorp ( Länk ). Resultatet blev en väsentligt trevligare bil att köra. Den kändes stark, ryckte inte längre och "kom direkt" och kraftfullt så fort man nuddade gasen. Även från låga och mellanvarv. Det blev inte så värst många fler hästar men körkänslan blev väldigt mycket bättre.

Avgasvärdena blev dessutom bättre än före chippningen!

Per L
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
M52 insug passar inte så bra på M20... ;) Annars är nog den tanken rätt. Dock tappar man ju toppeffekt.

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
jimmy/bmw
aha sry :) men på m50 borde det vell passa va ?

Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Det tycker man. Är dock inte 100% på det, har inte satt mig in i M50/M52 insugsbytet. Det är visst lite små moddar som behövs för att få M50 insuget att passa på M52, säkert samma visa åt andra hållet...

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Visa användare
847
Subidius
750 -91

jag tyckte att min va lite slö förut med, men när min bakaxel rasade bytte jag till en bakaxel från 520 med lägre utväxlig och då blev bilen genast piggare! (dock ökar bränsleförbrukningen vid blandad körning något)

//Subidius
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.