AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
673

Motorproblem!!

Visa användare
46
brani
m5-90, 540T-98 6vxl
Har en BMW M5-90. Startar utan problem när kall. Efter 10 minuter på tomgång och en sväng runt kvarteret börjar den hacka och ryster som om den inte gick på alla cylindrar. Efter att ha stängt av bilen får jag inte i gång den igen; startmotorn går bara runt. 3 timmar senare går den att starta men den går fortfarande inte på alla cylindrar. Nästa morgon startar den nästan direkt och då går den perfekt ända tills den börjar bli varm. Då spottar och rycker den som om man drog ut ett par tändkablar. Jag har tidigare fått förslag på tändspolen, men jag vill ha ett svar även efter detta inlägg. Tack på förhand.////////////Brani

bn
Ar
7
Arman
323i,528i
Tjenare!
Vill bara säga att jag absolut inte är nån M5 "proffs"
eller nåt sånt. Men med tanke på felbilden du beskrivit
så tycker jag personligen att bilen verkar gå för fett.
Motorn har ju ett kallstart system som styrs av en thermo-givare,och det systemet är i princip som en vanlig choke i en gammal sur volvo eller nåt annat skit.. ;-)) Så om det systemet lägger av och bara öser i soppa när det ej behövs,kan man ju tänka sig att
motorn blir sur.Kan även vara för högt bränsle tryck pga trasig bränsletrycksregulator. varför jag hakar upp mig på soppasys och helt ignorerar tändspolarna är att när dom pajjar så är det typ permanent.Men din motor går ju ok i 10 min...vilket är ungefär den tiden motorn behöver för att bli lite varm.
Fundera på saken och hoppas det löser sig.
Mvh Arman.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Jag tycker att det där med spolarna kan vara ett tänkbart fel för när du har kört i tio minuter så börjar även tänspolarna bli varma och är någon defekt så visar det sig när den har blvit varm.Det inre motståndet ökar då.

Ar
7
Arman
323i,528i
Jag bibehåller min soppa-teori för att det är osannorlikt att 6 st tändspolar pajjar samtidigt.Säger inte att du påstår det,men anta att 2 st är kass och ballar ur efter 10 min.Borde inte motorn gå dåligt på 4 burkar då och gå att få igång.Den här kärran är död
enligt ägaren och går ej att få igång tills den stått och kallnat ordentligt...?!?
Vad vet jag...men samtidigt så kan det ju kanske vara
läge att slita ut stiften när den ej går att få igång och A. kolla om stiften är sura B. kolla om det finns gnista på samtliga stift.
Nån som har nån annan ide' som inte involverar Bmw's felsöknings dator för en mille eller två.... *ler*
Mvh
Arman.
Visa användare
46
brani
m5-90, 540T-98 6vxl
På min m5 sitter det bara en tändspole. Jag har stoppat den i frysen och skall ta ut den nu för att prova. Den har legat i frysen i en timme. Det borde väl räcka för att kyla den lite och simulera en natts avsvalning. Återkommer med besked.//////Brani

bn
Visa användare
46
brani
m5-90, 540T-98 6vxl
Tändspolen på plats. Motorn startade utan problem och gick fint (normalt) på tomgång. Det verkar som om alla pilar pekar på en trasig tändspole. Hade jag haft kylspray kunde jag sprayat direkt på den när den blev varm och fått besked direkt. Vad säger ni?
Ar
7
Arman
323i,528i
Tja igen! *ler*
Ja det var ju lite mysko!
Jag fick för mig att en så grymm bil som M5 skulle ha 6 separata tändspolar mao en/cylle....
Ok...om den går så går den. Men vi antar att det är spolen t.ex som säckar ihop efter ett tag.Då skulle jag börja med att koppla ur tändkabeln vid fördelarlocket,som kommer fron spolen.Vidare så skulle jag lägga slutet på kabeln på t.ex motorn med ca 1-2 mm
avstånd så man kan se gnistan tydligt när man drar på tändningen.Funkar inte det så kan man gå vidare och ta av jorden på spolen,eller rättare sagt den kaben som jordar ur spolen via motronicstyrningen.Kommer ej ihåg förteckningen. Lägg på en ny kabel på den terminalen och med tändningen på ska man jorda den kabeln fort några ggr mot godtycklig jord.Då ska det komma gnista.
Om gnista finns...ja då har man förmodligen interna problem med motronic boxen...inge kul då den är lite smådyr.
Lycka till säger jag.
/Arman.
Visa användare
46
brani
m5-90, 540T-98 6vxl
Tack för tipset. Kollar själv alla tänkbara fel innan den skall in på verkstan på Fredag 8/2, annars kan summan för felsökning springa iväg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.