|
|
|
|---|---|
|
Har köpt en BMW 325i Cab 1988 (min första Bmw) Den är importerad 2005, inga servicepapper finns. Bilen går bra 20800 mil enligt mätaren (ingen rost, ny cab, mattor osv), det enda som svajar lite är tomgången, åker mellan 900 och 1050 varv, något mindre när den är varm. Förutom vanlig Bmw-service, vad bör bytas i motorn (kamrem osv...) Har ni några tips? Cabben | |
|
vattenpumpen är mycket viktig att byta, vet inte om den som sitter i din motor har plasthjul i så fall så är den nog snart slut och om den ger sig så blir det dyrt... |
|
|
- Byt kamrem och spännare samtidigt som du byter vattenpump! Alla vattenpumpar till M20 har gjutna hjul. - Byt olja och filter, använd helsyntetisk olja. - Rotor och fördelar samt tändkablar (köp original om du har råd, ger en märkbar skillnad) brukar vara rätt slut. - Bromsvätska och kylvätska skall bytas vartannat år. Använd endast nitritfri glykol. Rengör tomgångsmotorn (svart rund burk med en sladd till sig, sitter kopplad till insugsbälgen). Nollställ databoxen genom att koppla bort batteriet i 15 min, koppla på och låt motorn gå på tomgång en stund. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
jimmy/bmw |
inget ska väl behöva bytas om den är servad rätt och slitdelar byta !! |
|
är ju inte alltid det finns papper på att service och sådant är rätt utfört! ta t.ex. kamrem, motornord tar 425 kr för sin kamremssats vilket blir cirkus 530 kr med frakt och det är hyfsat billigt jämfört med ett ras :) vattenpump 500 kr på mekonomen...tar ett par timmar att byta MVH Johan K |
|
| Kolla även insugsbäljen noga, ofta sprucken, orginal kostar under 200:- | |
|
Även om det finns papper på att service är gjord är det inte säkert att den blivit utförd! Fuskas otroligt på verkstäder. Dessutom slits saker som inte finns med bland de ordinarie servicepunkterna, ex. rotor och fördelare (betraktar jag som slitdetaljer). /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Vilken härlig sida detta är. Jag är ingen bilmekaniker, även om jag inte har tummen mitt i handen. Men här finns ju hur mycket information som helst. Jag tackar för inläggen och följer råden. Jag är nog på väg att bli en riktig BMW-fantast. Cabben |
|
|
När jag köpte min cab(italien import) hade jag ingen riktig koll på vad som egentligen var bytt så det fick bli en nollning. Alla oljor, kamrem - rulle, vattenpump, stift, rotor - fördelarlock, bränslefilter, bromsvätska, luftfilter, kylvätska, fläkt o servorem + diverse annat som bussningar etc som såg slitet ut. Tog dessutom bort dörrsidor dammsög inuti + tunnflytande i dörrar, sidor bak, skärmkanter, huv o luckkanter, givetvis efter rensköljning o torktid, brukar ha tunnflytande överallt där plåt är hopvikt eller dold. Tog dessutom bort lister o vaxade under mm. Det blev ca 7500:- i delar men då ingick original bakre avgas syst pga "sportsystem" som lät o stötdämpare + diverse annat. Brukar oftast "nolla" mina bilar vid inköp o inte lita på att serviceåtgärder är gjorda, vet inte om jag är övernoga men det känns mentalt bra att ha koll på läget o bilen mår nog inte dåligt av detta. Mvh Per. |
|
|
Per Jag har beställt alla delar original från BMW, kanske dumt, men nu vet jag att jag får bra grejor. Tunnflytande menar du olja då? Rulle är det spännaren? Cabben |
|
|
Tunnflytande rostskyddsmedel menade jag och ja jag menade kamremsspännaren. Inte alls fel att köra med originaldelar, jag brukar oftast men inte alltid köra original. Mvh Perra L |
|
|
Tilläggas skall också att original delar ofta är billigare än Mekonomen och dyl. Brukar också "nolla" mina bilar när jag köper dem, känns absolut tryggast att veta vad som är gjort. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Tryggve Går kamremmen över vattenpumpen eller hur är det egentligen? Som sagt var ingen bilmekaniker, men lär mig efterhand. Jag köpte en ny Cd idag och när jag skulle koppla in den så hittade jag inte kablarna till högtalarna i baksätet. Troligtvis levererades bilen utan stereo, men kablarna till högtalarna bak måste ju vara fördragna. Har du någon aning var de har stoppat framdragningen och hur känner man igen dom. Cabben |
|
|
Tryggve Jag fick reda på att det är delsyntetsolja i motorn. Om jag har förstått det rätt är helsyntet tunnare än delsyntet. Finns det någon risk att packningar börja läcka om jag byter till helsyntet? Och om? vad gör man då? Cabben |
|
|
Nej, vattenpumpen på M20 motorn drivs av fläktremmen. När man byter vattenpump måste man dock ta bort i princip allt som behöver tas bort vid kamremsbyte. Det är inte så kul om man byter rem och upptäcker efter detta att pumpen behöver bytas. Se även till att plasthållaren för pulsgivarkabeln på framsidan av bröstkåpan kommer dit som den ska, det tar lätt i övre remskivan annars. Mvh Per L |
|
|
Per L Tackar och bockar. :) Cabben |
|
|
Just ja, Du behöver inte oroa dig för att syntetolja skapar läckor, en uppstådd läcka droppar "lika bra" på alla oljetyper enligt min erfarenhet. Se till att inte använda typ 0 - 30, eventuellt kan du då få lite oljeförbrukning med tanke på milen. Detta med oljor kan Johan B annars bättre än jag, han lägger säkert in en replik om han ser detta. Mvh Per L |
|
|
Precis, inget att oroa sig över att bilen gått på delsyntet innan! Bara slå i helsyntet och håll koll på om oljan blir svart fort, då ett extra byte vara nödvändigt. Om bilen levereades utan radioförberedelse / radio så finns det tyvärr inga fördragna kablar (vilket är bra eftersom 17 år gamla kablar inte är något vidare), så det är bara dra nya. I de sedaner jag har haft så har jag plockat bort listerna vid dörrarna och pillat ner kablarna under golvmattan. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.