|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har problem med detta, främst när den är kall. Den svarar inte på gaspådrag, bluddrar och har tendenser till baktändningar. Sker främst vid start från stillastående och upp till cirka 2500 varv. Jag har provat med insprutningsmedicin, både akut och underhåll, men det har inte hjälpt. Har också provat att hänga av batteriet 1 timme, också det utan resultat. Det blir bättre när den är varm, dock aldrig riktigt bra. Det konstiga är att den kan gå normalt 8 gånger, sedan börjar den tveka den 9:e gången. När tvekan väl släpper, släpper den rejält. Pinsamt vid rödljusen eftersom alla tror man har komplex för att de kommer iväg före. ;-) Tacksam för förslag till vad som kan vara fel! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kamaxelgivare , alt luftmassemätere ?? Läsa av ev felkoder är nog en bra början för att få nån ledtråd. ///MVH Hasso Länk |
| Gäller detta även om den är symptomfri emellanåt? | |
| Jag tycker att det låter mer som att det kan vara ett tändstift eller en tändspole som börjar att gå sönder. | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har det uppträtt några felaktigheter/värden så är det registrerat i bilens minne och kan du utläsas vid en diagnos. En bra början i de flesta fall. ///MVH Hasso Länk |
Plumber |
Sluta gissa! In på en diagnos. Absolut bästa första steget! (Annars gissar jag som Hasso på luftmassemätare. Dock inte kamaxelgivare, det är lite för ovanligt.) |
|
Har nu varit inne på en diagnos som sade följande: 28 Additive mixture adaptation Bank 1 : adjustment level reached 29 Additive mixture adaptation Bank 2 : adjustment level reached Meckaren visste inte riktigt vad det var, någon här som har en susning? Verkar ju nästan som den fått för lite bränsle eller luft och sedan har nivån ändrats tills den fått nog. Kan ju också förklara varför den går som ett skott efter fördröjningen... Jag sökte lite på nätet och fick lite träffar på ECM, vad är det? |
|
Plumber |
En gissning är luftmassemätaren. Den ger fel värden som sen lambdasonderna försöker korrigera. Felet, blir för stort oh det blir en felkod. |
| Nja, fast luftmassemätaren ska ju ge sina egna felkoder. Någon som har några andra tips? | |
Plumber |
Allt är inte som det ser ut att vara |
| Du menar att den borde ge felkoder men inte gör det? | |
| Hur långt har bilen gått? | |
Plumber |
Min gissning: Dålig bränsletillförsel eller tjuvluft borde ge samma felkod. Tjuvluft låter väldigt ovanligt på en -99. Lmm är ett vanligare fel än soppapumphaveri på 540. Alltså: Du har knas på lmm, åk in på aukt verkstad som kan tolka felkoderna åt dig ordentligt. |
|
Har nu även låtit aukt verkstad göra en DIS-test. Även denna gav samma svar: ADDITIV BLANDNINGS ADAPTION RAD 1 REGLERINGSGRÄNS NÅDD. LIKASÅ GÄLLER RAD 2. De visste inte vad det kunde vara för fel men mekaren gissade på tjuvluft. Den gav alltså inget felmeddelande för lmm. Vad han tyckte var konstigt var däremot att det var varningar på bägge cylinderraderna. Har dessa något mer gemensamt än lmm? Värst går den 10-30 sekunder efter man startat den kall. Då svarar den överhuvudtaget inte på gaspådrag. När den är varm kommer tvekningarna vilka gör att det blir en väldigt ryckig körning. Dessa kommer främst vid start från stillastående, men finns även om man ska öka fart från ej stillastående. I jämn fart är det inga problem med hackningar. Några gånger har det också hänt att bilen dött direkt efter start halvvarm. När man startar om den verkar den ha fått för mycket bränsle som man får köra bort. Detta har dock bara hänt 5-6 ggr under de senaste 2 månaderna. Någon som har några tips att komma med innan man tvingas ge klartecken till att riva och börja felsöka för dyra pengar? |
|
Det är väldigt vanligt att Lmm inte ger några felcoder, däremot så kan man få följdfel som ger andra felkoder, man måste köra DIS i expertmode för att få Lmm felkoder dom vilket inte alla behärskar. vet inte hur det är med senaste versionen av DIS det har ju släppts en ny version för ett tag sedan. Du har ju bara en Lmm för bägge cylinderraderna. Tjyvluft var en fundering jag hade tidigare, men inte så vanligt på de senare årsmodellerna. Bränsletryck, bränsleregulator ??. Hur ser stiften ut ?? ///MVH Hasso Länk |
|
Jo, jag frågade om det inte kunde vara något med tändningen, spole eller stift eller så men då sa meken att det i så fall borde gett varningar för tändfel eller tändmissar. Jag frågade också om expert mode på lmm. Jag fick inget rent svar, mer som "ja, när man går vidare in skulle det stått där..." Eftersom jag själv aldrig sysslat med instrumentet så är det lite svårt att säga emot ;-) Jag har testat att rengöra luftmassemätaren, dock utan resultat. Vad händer om jag kopplar bort den, borde inte motorn reagera annorlunda då, eller vad händer då egentligen? |
|
|
Stente: Jo, jag frågade om det inte kunde vara något med tändningen, spole eller stift eller så men då sa meken att det i så fall borde gett varningar för tändfel eller tändmissar. - Jag har haft samma problem som du och har det fortfarande men vad jag vet så kan det inte vara tändningsfel eftersom du skrev att din bil funkar bra ibland. Tändningsfel brukar väl ge dom symptomen hela tiden? Kolla bränslepumpen annars. |
|
| Koppla först och främst ur LMM och se om bilen reagerar annorlunda. Jag tror dock din bensinpump är kass. Min M5 gav felkod liknande din, men jag använde inte BMW:s testdator, och då var det pumpen som var dålig. Min tvärdog efter ett tag med konstiga felmeddelanden, bytte då soppapumpen som pajat helt och har inte fått en felkod sen dess. | |
| Kan dock tillägga att EN trasig LMM på min bil gjorde att bilen ibland dog direkt efter start när bilen var varm. | |
Hur var det nu:) Kopplade man bort den och ingen skillnad så var den felaktig, dvs motorn gå på några grundvärden hela tiden oavsett vad Lmm ger för input . Detta är jag inte hundra på, kan ju skilja på olika bilar ev. Tändningsmissar reggas i minnet för respektive cylinder. Kanske vore det inte helt fel att låna Lmm från en annan 540 för att testa. (ingen korrekt svar om expert mode hmmm) :) ///MVH Hasso Länk |
Plumber |
Trasif soppapump låter konstigt. Det borde blivit ytterligare felkoder då. Testa att låna en lmm först. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.