AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
801

Ibland startar den inte!

pe
23
peejay
520i Touring -02 E39
Jag har haft problem att starta bilen (det har hänt 2 ggr).
När jag startar bilen så går den ojämt (låter som om den går på 3 cylindrar typ) för att sen stanna helt.

BMW har titta på detta och sagt att dom "känner" till problemet och att det är ovanligt och dom vet inte varför det händer
men att "lyftarna" (tror jag dom sa) inte fungerar och kompressionen är låg. Detta är jätteovanligt säger dom och det kommer knappast att hända igen(det har hänt igen) ;-(.
och i vanliga fall så räcker det att man väntar en stund så kan man sen starta den igen.
Jag har väntat men det har inte fungerat utan jag har fått åka in till verkstaden. Det kan bero på att man har fel olja har jag fått veta men jag använder BMW egna longlife så det kan det inte vara.

Är det nån mer som har råkat ut för detta och vet mer varför det händer?

Jag har en E39 520i -02.
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
låter motorn som en symaskin när du vrider runt den..??

låter mycket likt ett fel jag fick på min.. tappade all komp,lät som symaskin... finns flera sätt att göra på.

1 Låta den vila och gå ut och dra runt motorn någon gång då och då, tills du börjar få tillbaka kompen, kan ta ett bra tag. då du vrider runt motorn så pressas oljan ut ur lyftarna all mer och mer. "Detta har jag aldrig gjort själv men min mek sa att det gick"

Nästa sätt vet jag inte om det är bra eller dåligt för motorn men det funkade för mig, vart på jag inte tar ansvar för om någons startmotor pajjar eller dyl.!!!!!!
Håll fullgas medan du låter startmotorn gå efter cirka en minut börjar bilen tända och startar tillslut, den går ruskigt ojämnt en stund, för att senare funka helt normalt.

Det senare sättet har jag använt mig av 2 ggr och inte märkt något fel efter det.

Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
Felet kan komma av att du startar en kall motor och sedan stänger av den hastigt.

Enligt personer från detta forum så ska visst dessa 24 ventilers motorer vara känsliga för kortkörning.
pe
23
peejay
520i Touring -02 E39
tackar.....jag ska testa detta nästa gång bilen inte startar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.