AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.032

Förbannade elektronik! (Ljudproblem)

Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Hej,
är nu så otroligt trött på problemen med ljudet i bilen.
Nån som har en lösning på detta: Jag har 4st 5,25 or, DLS, baktill i E36:an. De är kopplade till ett slutsteg och funkar felfritt.
Har dessutom 2st 10" i skuffen. Också de är kopplade till ett likadant slutsteg (SPL PRo 2120), och också de fungerar flefritt.

Framsystemet däremot är stendött. Jag har drivit det endast med spelaren, alltså inga slutsteg alls. Detta funkade en tid, men nu har det plötsligt gett upp. Framsystemet består av 2x 5,25 med delningsfilter och 2 diskanter i A-stolpen.

Är ju naturligtvis svårt för nån annan att säga vad detta kan bero på, men jag är glad för alla tips!

Börjar faktiskt överväga att slänga ut elektronikskiten och köpa en bärbar kasettbandare med hörlurar.... :/
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
det kan vara flera saker som gör att framsystemet inte fungerar. Bla. trasigt slutsteg i cd-spelaren. Det kan vara glappis i kablar, fel på delningsfilter. Det första du bör göra är att ta loss cd-spelaren och testa att koppla in en högtalare och så du vet att slutsteget i cd:n är ok.
Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Oj, jag glömde nämna att jag hämtade ut cd-spelaren från service igår, de kollade om det var nåt fel på slutsteget i spelaren, men den var i skick som ny fick jag veta.

Delningsfiltren har jag också funderat på, men det är ju ganska otroligt att båda filtren på båda sidorna skulle säga upp kontraktet samtidigt eller hur?

Jag har använt mig av BMW's originalkablar i dörrarna, alltså kablarna från originalhögtalarna, kan det spela nån roll? Har BMW nåt eget delningsfilter som kan ha pajat?

Blir så förbannad på sånt här... Surt då man satsat åtskilliga sköna lappar i ljudet och så jäklas det bara.
Har det fungerat från början, efter montering osv?
Högtalarna testas enkelt med ett litet ficklampsbatteri efter att man lossat kablarna bak stereon. Sen vet du om det är ute i bilen eller i stereon och kan gå vidare.

FP
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Tjena!

Jag hade en 318IS-93 som jag hade liknande problem på. Då berodde problemet på att jag kört i CD-spelarens förstärkare in på framsystemet. Det jag inte visste var att dessa sladdar gick via ett steg (satt vänster bak) som inte var anpassat för sådan kraftig förstärkare som fanns i min nya CD-spelare. Orginalsteget pajjade och min lösning var nya delningefilter fram med kabel direkt från CD-spelaren.

/S

Carl
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.