|
|
|
|---|---|
|
Ja,är det någon som vill försöka förklara hur en mapppning går till och vad man gör ? Mappar man bara bilar när man byter programvara eller ngt annat ? inte riktigt förstått :-D Mvh | |
|
Jag är ingen expert men vet ungefär vad en mappning är.Man kan kort sagt säga att just din motor optimeras vad gäller förbränning/tändning genom att man justerar tändkurvor o kanske insprutad bränslemängd så motorn går optimalt.Detta görs på en "rullande" landsväg misstänker jag och vanligtvis optimerar man kanske var 400rpm,finns säkert de som gör det vae 200rpm:-),från tomgång typ upp till maxvarv.Hur bra resultatet blir beror dels på motorns skick,teknikerns skicklighet/erfarenhet.Ett stort plus är att bilen innan ett sådant här ingrepp är nyservad med helt friskt tändsystem mm...Finns säkert de som kan förklara bättre:-) |
|
|
Just de!O du kan mappa en bil även om du ej bytt några delar! Störst förändring märker man nog om man mappar om efter att ha bytt till vassare kam,extraktor o avgassystem på din bil skulle jag gissa... |
|
| Aaa,som jag trodde då med andra ord :) tackar o bockar | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.