AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.518

Är det inte många som kör ihjäl sig?!?

sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Kör folk värre nuförtiden eller är det bara årstiden som gör det?!
För några veckor sen, 2 grabbar i en by häromkring, för några dagar dom 2 i taxin, ikväll 2 st utanför Vänersborg m.m.
I mycket hög fart också enl källor...
Vad jag vill säga med detta är att jag vet att det e gott att gasa lite extra på våren men ta det lite försiktigt. Går man av i höga hastigheter, blir det inte mycket kvar, vare sig av bilen eller en själv.
Livet e för kort för att köra ihjäl sig.
Lite moralpredikning också;)

Sjöberg
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag känner ingen som har dött eller skadats i trafiken tack o lov men jag känner igen åtskilliga vid namn från högstadiet/gymnasiet som har dött/skadats i trafiken sedan de fyllde 18 år. Det är riktigt obehagligt när man känner igen folk till utseende som är döda nu. Usch

Ja fy fan så hemskt.Min bästa kompis körde i hjäl sig för en vecka sedan
Mycket tråkigt att höra Jimmy.

Det var en man vid min lilla hemstad som körde ihäl sig på fredagen, kände honom inte. Han hade troligtvis fått en stroke eller hjärnblödning, eftersom vägen var rak, föret perfekt och solen sken i ryggen på honom...

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

ma
301
madmax05
320i E90 M-sport
folk utmanar ödet för ofta, har massor med vänner som har voltat med sina bilar och kör fortfarande som galningar..vissa lär sig andra inte för ens det är försent..

behind a great man there is a great BMW
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Våren lockar fram det värsta ur folk. Sommardäck, nyskruvad bil och många risker (och ofta oerfarna förare). Blev omkörd av en Golf i säkert 200 km/h i helgen som fick panikbromsa efter omkörningen och en annan bil fick väja ut i väggrenen för att undvika en smäll. Till råga på allt så fick jag ett stenskott i dimljuset av idioten.

Kör försiktigt, och med insidan!

Paap Reeder
... var nog en dubb .... eller en M8- mutter som ramlat ner vid sista meket ...
MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Folk blir lätt för hetta på gasen nu på våren, det har redan hänt ett par mc olyckor här omkring, senast i helgen som var, var det en som körde av vägen och tyvärr omkom.

Mvh Abbe

Dagboken: Länk
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Känner många som kört ihjäl sig, sist var det trummisen i vårt gamla band, känns rätt overkligt.
Det som skrämmer mig mest e nog känslan man får från det att det släpper tills det att det smäller. Måste vara äckligt, veta att det kommer sluta illa...

Sjöberg
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Känner ingen som skadats eller omkommit men däremot är det min första vår med körkort. Det tycker ordentligt i högerfoten ibland. Får ge mig ut och åka go-kart istället. :)

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
Huvva. När jag körde moppe som mest för 2 år sen, så körde jag även på vintern. Lyckades få det att släppa på båda hjulen och jag gled rakt mot en Renault, känslan av total maklöshet var riktigt obehaglig!

Tur att jag bara har en 520, händer inte så mycket när man gasar.
Kommer ihåg när man var 17-år, nån kompis lånade farsans bil och man var själv med, kompisen som då hade fyllt år lite innan mig överlåt bilen åt mig på nån krokig gammal asfaltväg och man körde ju som en idiot.

Som tur hände aldrig nåt, även om det ändå ens aldrig var nära, men kör nuförtiden hellre som en kärring än skadar min familj, vänner eller mig själv.

Länk

Min fars bil lånades alltså.

Länk

Jag tror det är farligast de första 1-3 åren när körkortet är nytt och man inte känner sina gränser eller tar hänsyn till oförutsedda faktorer.
Själv har jag egentligen enbart tur att ha klarat mig. Typiska grejor som jag lärt mig av:

1) Körde alltid med rallyställ de 3 milen på grusvägen till sommarstugan. Men en dag hade en bonde tappat en massa gödselvatten på vägen efter en skymd kurva, det blev en ordentligt lång bredsladd på fel körbana som jag knappt klarade att reda ut, bara tur att det inte kom nåt möte... Jag blev tvungen att stanna strax eftersom eftersom jag skakade i hela kroppen av paniken...

2) I vinterväglag körde jag alldeles för fort på 90-väg, det gick rakt fram i kurvan rakt mot en mötande långtradare. I sista sekunden fick framhjulen fäste...

3) Åter vinterväglag, omkörning på 110-väg med fullt acc. Plötsligt blev det mycket halt, bakhjulen släppte och min bil stod plötsligt på tvären i omkörningsfilen med nosen mot den som jag skulle köra om. Han blev nog lika rädd som jag.

Allt detta har jag lärt mig av, jag förstår att jag har en skyddsängel som vakat över mig, för livet hade kunnat bli mycket kort...
Numera tar jag aldrig risker, kör ALLTID mer marginaler. Men det gäller att överleva de första åren. Riktigt fort åker jag numera bara på rak och torr tysk motorväg eller bana där man kan snurra av utan att nåt tar emot.
Bankörning är nog det bästa stället att lära känna sina och bilens gränser. Också ett säkert sätt att få utlopp för behovet att prova bilen ordentligt.
Förra våren körde en MC-kompis ihjäl sig på tvåfilig 90-väg. Han kom i omkörningsfilen i 250 km/tim. Framförvarande bil var inte uppmärksam bakåt och bytte fil. Där tog hans liv slut.
Han hade tagit ut sin MC två dagar tidigare, jag fick mail dagen innan att han kört i kapp med en Porsche, som släppte när farten kom upp till 250... Jag ångrar fortafarande att jag inte skrev att han skulle lugna ner sig. Men det hade kanske inte hjälpt.
Jag har varit mkt nära döden en gång.

Körde förra våren på en fyrfilig väg. huvudled.

duggregn sand svag sväng svag nerförsvbacke framhjulsdriven bil.

kör i vänsterfilen.
Bil ska korsa vägen, stannar mitt i vägen. Blir då tvungen att nita och väja.
Bakvagnen släpper givetvis och bryter ut i en låååång sladd, in på mötanade körbana dvs in på vänstra sidan av vägen.
Rakt ner i diket missar en stolpe med ngn meters marginal, bilen snurrar och missar stolpen.

Hade jag kört på motpartens bil, frontat ngn i mötande trafik eller klippt stolpen hade det nog inte gått så bra som det gick för mig.

På bilderna syns det inte riktigt hur illa det är ... fronten på andra sidan saknas... tacket veckat ...
Tur att diket var "mjukt"
Ser på bilderna att framrutan ser ok ut. Hade nog ngn skyddsängel den dagen som gjorde att det gick så pass bra.

Länk

> Hans P
Jag måste nog hålla med om att det är de första åren som är "farligast"
Har ju även en del vänner som aldrig lär sig, tar stora risker.
En kompis hade precis fått KK för några veckor sedan. Han ska enl uppgift ha totaldemolerat sin pappas gamla 520 förra veckan. Läkarutlåtande, du hade tur som inte bröt nacken. Har tyvärr inte fått ngn kontakt med honom för att höra hur det är med honom.

-Phil
Hade polisem resurser så kunde dom få in enorma mängder i böter. Mina undersökningar pekar på att tjänstebilarna kör klart fortast. Alltid en Saab 9-5 med en äldre herre i 50 årsåldern..
Visst jag kör också fort ibland men jag väljer mina tillfällen.
Noll trafik mellan 02.00-05.00 då får 325:an sträcka ut...

Sen vi BMW ägare får ju mer ut av bikörningen på kurviga småvägar. Inte fort rakt fram som vilken annan simpel bil som helst kan klara av...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Clubsport: Din undersökning stämmer nog ganska bra, det som är lite skrämmande med tjänstebilsåkarna är att de tyvärr kör fortf överallt, dvs kroniskt fort på 30/50/70/90/110 oavsett väglag. Klart att det gasas endel med värre bilar nu på våren också, men oftast på insidan och på vägar där det är "OK" att gasa lite.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.