AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
17.527

Jag börjar tröttna på BMW s atityd

Sida 4 av 6
svintoleffe
Det har varit kännt sen ur mindes tider, att när det gälelr intyg o så, så gör intre bmw såna saker.

Jag förstår dom ochså till en hel del varför dom inte gör så.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Sl
86
Slex
G45 X3 30e 2025
Jag tycker BMW's service är som den skall ! Jag ringde för att få hjälp med en sak i bilen som inte riktigt va som den skulle . Då skulle det bli ett konstads fritt byte men 30 min senare löste sig biten och jag ringde och avbeställde tiden. 2 dagar senare ringer dom upp från BMW och kollar om allt fortfarande är ok !!! Det tycker jag är ganska bra service !
Ni
221
Nick3
318i-91
jag säger bara bmw i skeå där har dom förstått hur det ska vara, tala om serviceminded säger bara tummen upp.dock lite synd att man ska behöva passera länsgränsen dvs 5 mil extra för att få bra service men dom är på bättringsvägen det lokala bmw-stället förmodligen efter klagomål i 5års tid.men jag håller med övriga om att ju nyare bil desto bättre service.
Nick3-
Håller med dig om att Burlin är otroligt serviceinriktade och detta gäller hela kedjan, dvs bilförsäljningen/service/reservdelar.

ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
Eftersom ni flesta inte har jobbat på ett företag som säljer och servar bilar så är det kanske lite svårt för er att förstå. Men jag ska berätta om min vardag så kanske ni förstår BMWs "attityd" lite bättre. OBS, jag säljer inte BMW eller något annat bilmärke, men nästan. Jag går inte in på mer detaljer:

Varje dag har jag ett gäng arbetsuppgifter som måste göras, som min chef kräver att de ska bli klara för att se resultat. Mitt ansvar är också att svara telefonen på reservdelar och service. Jag svarar dagens första telefonsamtal, "Hejsan, jag har problem med det, det och det. Hur ska jag göra för att fixa detta?", "Det står i din instruktionsbok", "Den är på tyska, jag kan inte tyska.", "Fick du ingen svensk?", "Nej, jag köpte den i tyskland..".. Självklart så hjälper man kunden endå, med tron att någon dag kanske de köper produkten hos oss, istället för att privatimportera den ifrån tyskland.

Dagens andra samtal, "Hejsan, jag skulle behöva en reservdel på en .... årsmodell -88.", "Jaha, vänta då bara så ska jag springa in på arkivet och hämta fram reservdelsböckerna och leta reda på detta.." "Ok.."... 5 min senare.. "Sådär, den kostar 380 kr, tar 1 vecka att få hem".. "TAR DET SÅ LÅNG TID?!?!.. GUD VA DYRT!!!"........

Okey, hehe, lite off topic. Men det är GANSKA irreterande med alla "(%)=!"% som tror dom kan åka till tyskland, köpa sin nya bil, och tro att det ska få service precis som de vore våra vip-kunder. Inse fakta, ni som säger "då kanske dom köper den hos er nästa gång också om ni behandlar dom rätt.. " FEEEEEEEL! Ju bättre vi behandlar dom, desto lättare är det för dem att åka ner till tyskland, köpa produkten för 30 000 billigare, och snacka till sig all service. Ring dit ni köpt grejerna istället ("¤/!)="!
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
Många tycker säkert jag är dum i huvudet nu, och visst, det får ni gärna tycka. Bara att såhär är det för firmor som säljer bilar idag, och om ni var i samma sits så hade ni förstått hur frustrerande det är. Om ni tror att ni inte hade tänkt så ifall ni jobbade med detta. Då har ni inte mycket självkretik.
rightnow: Så får du tycka, men det får absolut inte vara företagets policy. Kunden har alltid rätt. Även små besvärande skitsaker är det ditt jobb att fixa åt kunden. Du lever på kunden, glöm inte det.

Visst, den kunden du använde i exemplet kanske inte kommer köpa någon nyu produkt i er butik. Därmemot kan en besviken kund deklarera sitt missnöje för tio andra personer. De personerna kan mycket väl vara presumptiva köpare.

Inte helt ovanligt att jag själv sagt till en bekant att jag funderar på att köpa en produkt hos en viss firma. Som svar får jag då: Nej, för h-e, de är skitotrevliga där, köp den hos X istället!

Sådant kan påverka beslutet.

ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
bjoerck, självklart är det som du säger! men det år fortfarande en väldigt naiv inställning av alla som privatimporterar, att de skulle vara lika mycket kund som alla andra, för tro det eller ej, det är man faktiskt inte.
Pl
63
Playerex
320d touring -09
Här i Lund är personalen arroganta och lyssnar inte på kunden.
När min BMW 320i -02 hade besvär med ojämn gång med oregelbunden intervaller klarade dom inte allt lösa problemet trots 4 verkstadsbesök. Jag fick själv kontakta service chefen i Stockholm och byte verkstad till Malmö där de gjorde en kompressiontest av motorn. Tydligen fungerade inte 2 ventiler till ena cylinder.

Varje gång jag kom till Theanders i Lund försökte jag beskriva problemet men de lyssnade inte!!

Personalen på försäljningen är inte heller speciellt tillmötesgående trots att jag byter bil var tredje år.

Jag beställd min nya 320d touring på Paulssons bil i Helsingborg istället.

Eventuellt får man byta till Lexus eller!?

tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
rightnow > De låter som du skulle behöva lite kompetensutveckling i kundbemötande och allmän företagsekonomiskutbildning...

Missnöjda kunder skvallrar, nöjda kunder återkommer!

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
ma
301
madmax05
320i E90 M-sport
Verkar va många som är missnöjda med BMW's service o jag kan instämma till en viss del, försäljarna, verkstaden, snack på telefon, ja alltid verkar det va så jävla svårt o man känner sig så ovälkommen,

tills man stötter på några riktig schyssta presoner som hjälper en med vad som helst, då inser man att det är en person fråga o inte en BMW sak..

varierar från person o verkstad..alla är inte likadana..
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
tryggve, som jag precis skrev innan, så kan man leka "duktig" precis hur mycket man vill. Men när man jobbar med detta, så är det så man känner. Jag försökte få er att förstå hur en som arbetar i detta kanske känner, då han kanske inte alltid är så glad. Jag har inga problem i att möta mina kunder. Har en mycket nöjd kundkrets inom min bransch där vi faktiskt är det ledande företaget. Jag tror nog snarare det är du som skulle behöva lite självinsikt.

För nu är det faktiskt så, att alldeles för många tycker inte man ska behöva betala för service och support längre. Utan köper produkten där det är billigast, och förväntar sig att få hjälpen från det företaget som de inte köpte produkten av på hemmaplan. Är väl ingen hemlighet att bilföretagen i sverige ser privatimporten som ett stort problem?

tryggve, Välkommen till verkligheten!
rightnow: Du får känna vad du vill men du missköter ditt jobb om du visar det med dina handlingar.

Det finns många jobb där personalen inte behöver vara "serviceminded". Dessa passar ypperligt för de som tycker det är en stor belastning att uppfylla kundernas önskemål.
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
bjoerck, som sagt, självklart! ska man ha den positionen på ett företag som kundmottagare ska man såklart vara servicemindead. men det betyder inte att dessa personer nångång missköter sitt jobb och surnar till av alla personer som bara lever på tillgången och köper produkten någon annanstans. Jag säger inte att det är rätt (om du läser mitt inlägg igen..), men jag försöker förklara för er hur det är.
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
En kund privatimporterar sin bil, får utomdentlig hjälp med reservdelar, tips, support av företag i sverige på sin nyimporterade bil. Kunden har tjänat pengar + känner fullt stöd av företaget i sverige, kunden är mycket nöjd.

Tror ni denna kund går och säger till sina bekanta att:

1. Köp bilen i Sverige, dom är så himla hyggliga!
2. Köp bilen i tyskland, du kommer få jättebra hjälp och stöd i sverige ändå, plus att du sparar massa pengar!

Kommer samma kund att köpa nästa bil i:
1. Sverige, för ett högre pris (tack vare momsen).
2. Utomlands igen, för ett lägre pris.

Säg nu ärligt vad ni tror, tack!
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
rightnow > Tjänar inte ditt företag pengar på en kund ni hjälper trots att denne har importerat sin bil?

Du lever i en mycket skev verklighet om du tror att priset är det enda som påverkar en bilaffär. En bilaffär är för många människor den största (kapitalmässigt) affär de gör i livet, psykologiska aspekter har en enorm inverkan på stora affärer.

Du skriver: "men det år fortfarande en väldigt naiv inställning av alla som privatimporterar, att de skulle vara lika mycket kund som alla andra, för tro det eller ej, det är man faktiskt inte." På vilket sätt är "importkunden" mindre kund hos dig än en kund vilken har köpt bilen i Sverige?

Tänk i ett större perspektiv, du behandlar en "importkund" sämre än en "icke importkund", "importkunden" blir missnöjd och köper nästa gång en bil av ett annat märke.
Resultat: Du har förlorat en kund.

Arbetar man i ett service / säljaryrke skall man behandla alla kunder utåtsätt som de vore lika mycket värda, d.v.s ovärdeliga. Det är stor skillnad på att göra misstag och att missköta sitt jobb.

Jag lever och arbetar i verkligheten, likaså har jag ett icke obetydligt antal akademiska poäng i ämnen vilka behandlar det vi diskuterar.

/Johan Tryggvesson

ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
tryggve,

på reservdelar - ja, på gratis support - nej.
så, varför köper fler och fler sin bil i tyskland? För den utomordentliga kundmottagningen menar du? för alla givmilda garantier? komigen nu!

om det nu vore så lönsamt att sitta och hjälpa alla kunder, vart de än har köpt sin bil, så skulle fler företag göra det. rankingsystemet som du säger inte ska finnas, det finns överallt. den egna kunden går alltid före.

akademiska poäng, shit!
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
för att inte tala om alla garantiarbeten som ger pengar för arbetstiden, men noll marginal för materialet. alltså ingen vinst alls.
Att behandla kunder olika är att bita sig i svansen. Oavsett var man har köpt sin märkesbil så kommer man att antagligen köpa reservdelar samt kanske service och reparationer. I slutändan kanske man byter in sin importbil mot en begagnad, eller en helt ny. Dessutom så har folk ofta flera bilar i familjen. Kanske en äldre bil typ en 88:a, en halvny importbil typ 01, samt en splitterny tjänstebil. Vilken sorts kund är man då? Besvärlig, snål, eller premium???

Tänk er för... Noga...
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Faktum är att kundbemötandet i Tyskland oftast är långt bättre än den i Sverige, där känner man sig som kund verkligen uppskattad.

Det är självklart att det existerar ett "rankingsystem", det går aldrig att undvika, utmaningen är att inte låta kunden uppleva detta utan behandla alla kunder på ett professionellt sätt.
Tänk lite längre än vad näsan räcker, klart du inte tjänar femton kronor på att svara på en enkel fråga i telefon, tänk istället att du kan tjäna femtontusen på en annan kund som hört av den förstnämnda att du är trevlig och kunnig.

Behandlar du en kund sämre om de köpt sin bil hos en annan svensk återförsäljare?
PowerMac tar också upp något intressant, om jag kommer med min importerade VW Golf från 98 och önskar byta in den till en splitter ny Passat, skall jag straffas för att jag inte köpte min inbytesbil hos dig?

Du satte nivån...

/Johan Tryggvesson

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.