|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en E46 cab med en professional Radio/CD och ett H/K system. Jag behöver råd från någon som vet. Vad ska jag göra för att bättra på ljudet, som ett första steg? | |
|
Tjena! Om Du har en verktygslåda med många verktyg och ett varmt garage att stå i kanske denna länk kan vara något. Länk För min del verkar det vara lite väl mycket pyssel även om resultatet säkert blir helbra. Carl |
|
| Tack för länken Carl 123. Bra bilder men alldeles för komplicerat för att jag skulle anta utmaningen. Jag har dessutom inte så gott om tid och inte heller ett varmt garage. Finns det inget enklare sätt att bättra på ljudet. | |
Robsarve |
H/K systemet är ju inte helt lätt att bråka med. Steg ett är en liten aktiv bas, t.ex ett 8" rör framför passagerarstolen. Vill man ha mer så är det faktiskt enklast att ta ur H/K steget och högtalarna och byta mot bättre grejjer. tycker Erik |
|
Jag har förstått at H/K systemet är knepigt att bättra på. Men jag ska försöka med en liten aktiv bas. Är platsen framför passagerarstolen bäst eller kan jag placera den i skuffen? Claes |
|
|
Hej igen! Nu är jag inte något jätteproffs men nog är det väl så att tricket är att få ut signalen till steget på tillfredsställande sätt. Kanske går det att köra någon av högnivåerna (från någon av högtalarna) till ett steg med högnivåingång men jag undrar om det blir så lyckat... Borde finnas någon tråd om hur/om detta är görbart. Själva placeringen av basen är nog mindre viktig, har mycket bra erfarenheter av ett 10"-rör i bagaget på en tidigare ägd e36. Min 330 cab skall in på ljudgenomgång, modell light med baslåda, nästa vecka. Installatörens plan verkar dock vara att hämta signalen från bakhögtalarna på ett eller annat sätt till steg och bas. Jag har inte H/K utan något som heter HiFi eller så. Är det någon som vet om detta kommer funka eller låta illa? Finns det inte en sub att köpa till H/K? Eller är den kanske standard? Såg i någon tillbehörslista att det verkar finnas något som skall sitta i skisack:en? Krångligt det här... Det var lättare förr... ;-) Carl |
|
Robsarve |
Ja de jävlas lite nuförtiden. Har inte järnkoll på utrustningsnivåerna i e46:an, men har för mig att det är balanserad överföring till slutstegen i de anläggningar som har det. Högnivå till basen låter sunt. Annars känns det som om en investering i ett nytt 6"-kit vore ett bra alternativ, men det beror lite på hur Professional hifi´n är uppbyggd. Är den som i e39:an så är det lite huvudverk... |
|
Jag har läst en del inlägg på forumet ang cab med H/K system och hur man borde kunna förbättra ljudet. Men jag har inte sett att någon verklgen genomfört sina idéer om förbättringar av ljudet i en cab med H/K? Är det någon som har försökt - själv eller med hjälp av något proffs? Claes |
|
|
Hej igen! Bil hämtad med nyinstallerat steg + sub i bagaget. Blev faktiskt riktigt bra med mina mått mätt. Det blev högnivå från bakhögtalare ned i hög/låg-omvandlare och sedan vidare till steg. Bra grejjer! Carl |
|
|
Grattis Carl! Vad var det för grejor dom stoppade in och vem gjorde installationen? Claes |
|
|
Hej! Har ett lite kit som jag flyttat med mig när jag bytt bil. Ett 200W Sonysteg som är bryggkopplat till en 10" rörbas. Den får precis plats under "cablådan" i bagaget. Inget ljud man kan tävla med men ger lite mer tryck i alla fall. Installationsproffsen på Ynglingagatan. Tror han tog en femhundring eller nåt sånt. :-) Carl |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.