|
|
|
|---|---|
|
Kära BMW män och (kvinnor) är på jakt efter ett sportfilter eller openair system till min 540....... någon som har bra ideer eller köptips........tackar ödmjukast dexx | |
| Jag pratade med Jurgen Weise Racing ang detta då jag själv var i samma tankar. Hans åsikt var att ett filter eller annat avgassystem inte gjorde någon skillnad, det som kan göra något är ett chip för 2-4 tkr. Resten är att slänga pengar i sjön... Jag är ingen fackman men det lät rimligt. Är det någon annan som har byggt om sin 540 med filter+ tex ferrita och chip och märkt skillnad? | |
|
Hej Asken,mmm det verkar vettigt det du säger , men jag tänkte att man kanske kunde få lite råare ljud i snurran.. =) ..Tack för infon...ses dexx |
|
| Asken: Jag har fixat till min 540 E39 med chip och K&N filter. Förutom att bensinförbrukningen sjönk så blev det mer "driv" på låga varv. Så jag tycker nog att det är värt pengarna. | |
| HMMM det låter mkt intressant Snabel a, vrt köpte du grejorna och vad kostade det, blev det mer hästar =) ....Tack än en gång | |
|
Dexx: Jag betalade ca 4000 kr för allt om jag kom ihåg rätt...Då ingick K&N filtret också. Det ska enligt uppgift ge någonstans mellan 20-30hk. Det som jag tyckte var bäst med det här sättet var att jag fick mitt original program på ett prom så att om jag skulle vilja sälja bilen ”ochippad” eller av någon annan anledning vilja ha tillbaks programmet så går det bra. Jag har inte gjort någon rullandelandsvägs test men det blir skillnad! Sen blir man ju alltid lite hemmablind med sin bil, men jag vet att tiden efter att jag hämtade ut bilen så märkte jag skillnad på ett mer grövre drag, alltså vrid genom hela registret samt att som jag nämnde förut faktiskt sänkte bensinförbrukningen och det är ju inte illa. Nu har jag fel däck på bilen så jag har inte vågat köra mer än 240 med den men jag känner att den drar fortfarande. Du verkar ha en 540 -93 stämmer det? I så fall vet jag inte riktigt om det ger samma effekt ökning då det skiljer lite på motorn mellan din -93:a och min -99:a men hoppas det är blir lika bra för dig. Sen verkar det råda delade meningar om avgas systemen, men jag vet att en av mina förra bilar som jag böt kam, filter och avgassystem på faktiskt gav något mer än om jag inte hade byt avgassystem. Men det är ju en kostnadsfråga också.... Jag gjorde min omprogrammering hos Forsberg i Södertälje som har trimmat två bilar innan till mig, jag kan varm rekommendera Gunnar där som är en trevlig ”prick”. Om du mot förmodan inte har hört talas om Forsbergs förut så har han och hans verkstad under många år varit stora inom bl.a. Svenska rallyt och gjort mycket inom Svensk motorsport, nu har Gunnar skurit ner på verksamheten och är ensam kvar men kunskapen finns ju fortfarande. Så kontakta honom och tala om hur det gick...lycka till! |
|
|
Tack gode gud för sådana människor som dig Snabel a!! Det du skriver om verkar vara precis det jag är ute efter...och Forsbergs vet jag vilka det är(sponsrade ett rallyteam från Värmdö i 5 år) Skall ta kontakt med dem och hoppas på att jag får lika gott resultat med min 540 (93a). Tack än en gång, du har besparat mig åtskilliga timmar i jakten på den optimala motorn =)..Vi ses dexx |
|
V8 rules |
jag har en 540i A -98, 5000mil, och den är har ett system ifrån feritta samt sportluftfilter och omprogrammerad styrbox. Nu är frågan vad nästa steg är?, är det någon som vet huruvida inställningar av kam, lyftar etc. påverkar? Jag skulle vilja optimera utan att slita på sakerna. PS. Visste ni att om du har "chippat" bilen så kan inte BMW i Danderyd se ett smack, deras datorer får inte fram några data men om man lämnar in den till Jörgen W så kan han med samma dator få fram alles:-)..lite kul... mvh Matte Våga vägra volvo! |
|
V8 Rules: Jag har sedan länge avrått ALLA jag känner till att ha med H. Melin att göra. Då allt från att sälja bilar till att serva har gått fel när jag har varit i kontakt med dom, så jag tycker inte att dom är trovärdiga... Jag har också följt dina inlägg i Ris och Ros och det är väll bara att sluta handla av Melin så fattar dom nog vilka som betalar deras löner, det finns nämligen andra BRA auktoriserade BMW ”dealers” i Stockholm När det gäller nästa steg så blir det turbokonvertering men det kostar ca 60000:- så jag tyckte inte att det var värt det utan väntar in ett bra tillfälle att köpa en M5:a istället. Vore kul och höra vad du bestämt dig för sen... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.