AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.103

problem med automatlådan

pe
107
pebebenny
Bmw 530ia -89
har bytt motor i min 530 89a o satt in en 535 92a använde alla kablar somsom satt i bilen.o jag tog min automatlåda jag hade i bilen för att kontakten på sidan hade bara 2 stift mot den i 535an som hade 7 stift har kört igång bilen nu funkar inte lådan alls,fyllt på 2 liter olja inget liv alls,de olja sonm har åkt ur är det som va i oljekylaren o konvertern när jag drog ut lådan tittat på oljestickan när motorn går effter jag ha fullt 2 liter så är det långt över markeringen max.vad har hänt kan jag ha tryckt sönder något i lådan när jag monterade den det dunkade till när jag drog ihop den eller måste jag fylla mer olja det är som att oljan jag häller i bara far ner i lådan o inte till kylaren.är det så att jag kan använda den låda med 7 stift som satt på 535an fast jag har 2 stift på min bil Vad skiljer dom åt o vad är stiften till.
pe
107
pebebenny
Bmw 530ia -89
Ska tillägga att det gå att rulla bilen på alla växlar utom P.har jag tryckt sönder något när jag monterade den på motorn
pe
107
pebebenny
Bmw 530ia -89
Nu skulle jag vilja veta om jag kan ta lådan med 7 stift fast jag har bara 2 i bilen vad är stiften till kan man låta bli o koppla kntakten o ändå fungerar den är det så, lådan med 7 stift är en 92a o min är en 89a
pe
107
pebebenny
Bmw 530ia -89
Ingen som har ett förslag på mitt problem
St
28
Strongliquid
525iA Touring -96
Säker på att convertern passade rätt i lådan?
Stoppar man bara dit den utan att den glidit in pajar man troligen primärpumpen och bilen vägrar gå åt något håll.

Det skiljer kanske 2-3 cm om den inte är i rätt läge. Kan dock vara svårt att se om man inte tänker på det, eller inte hållt på så mycket med automater.
pe
107
pebebenny
Bmw 530ia -89
Vart sitter den där primär pumpen kan man byta den själv tänkte ta ner lådan imorgon
pe
107
pebebenny
Bmw 530ia -89
Har en ny låda från en 535 92a men det är 7 stift på kontakten kan det vara för olika körlägen, på min är det bara 2 stift utan körlägen, kan man byta ventilplattan o få det att fungera som en vanlig låda. Nån som vet om det är så.
St
28
Strongliquid
525iA Touring -96
"Vart sitter den där primär pumpen kan man byta den själv tänkte ta ner lådan imorgon "

OM det är pumpen, så syns det när du har lådan nere och plockar bort convertern. Pumpen sitter längst fram i lådan, direkt bakom conv.
Vet inte exakt hur det är att byta på en Bmw, men på MB så är den lätt att plocka loss, 7-8 skruvar och sen är den lös.
Paap Reeder
... samma på BMW.

MVH /// Paap R
pe
107
pebebenny
Bmw 530ia -89
har hittat felet det va pumpen nu sitter det en ny pump o den fungerar bra
St
28
Strongliquid
525iA Touring -96
Härligt!
Och fort gick det, bra jobbat.
pe
107
pebebenny
Bmw 530ia -89
Det va bara ur med motor o låda lättast riva skruva ihop o mpntera går som ett troll nu mycke piggare med 535a motor än med 530an nån som vet om det sitter diff i 530 89a det blir 2 streck på asfalten då borde den va diffad eller hur.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.